Styrman;n283266 said:
Smart. Jag tänker att dom kommer få betala högt med erf den dagen de försöker rena sig genom att tvingas genomgå en ritual. Då kan man välja att gå den mörka eller den ljusa vägen med sina för och nackdelar. För ska man vara regelriktig kan man ju tex bli novis i teurgi och sedan ritualist för att kunna rena sig i elden. Då är vägen till rening 20 erf men också utmaningen i att bli insläppt i Prios skola.
Problemet är väl just det, det är väl i princip bara möjligt för de som är teurger i Prios kyrka att lära sig dom där renande ritualerna. Du kan så klart införa egna renande ritualer, men då rubbar du balansen rätt mycket i den officiella världen. I varje fall min tolkning är att korruptionen är något som driver människor mot desperationens brant samtidigt som dom få som kan rena korruptionen tenderar att vara stenhårda fundamentalister som trots sin totala brist på korruption inte framstår som mycket trevligare än baksluga och makthungriga kult- och sektledare. Det försvinner lite om det är möjligt för äventyrare med flera att rena sig för att kunna nyttja diverse magiska artefakter dom kommer över.
Hur som helst, för egen del har jag kört med att man bara kan binda artefakter till sig för korruption. Men jag har funderat på om man kan ge spelarna ett litet fönster att binda artefakter till sig via erfarenhet. En tanke jag haft är att kanske koppla möjligheten att binda artefakter till sig via förmågan lärd. Kanske att det kunde funka lite som ritualist, en novis kan binda en artefakt till sig för en viss erf-kostnad, en gesäll ytterligare två och en mäster ytterligare tre. Vad gäller vilken erf-kostnad som ska gälla är jag lite kluven, men en kostnad kring 10-20 erf känns rimlig. Min tanke är att för den som inte vill korrumpera sig ska det vara svårt att bruka gamla artefakter, korruptionen ska vara det pris man får betala får att ta del av forna Symbaroum makt och prakt.
Vad gäller lägre artefakter så ja, dom är tämligen bra. Jag har dock valt att låta dom vara ganska ovanliga och precis som en del andra i tråden varit inne på tenderar jag att i varje fall låta mina egna artefakter vara mäktigare. För att balansera det lite gran har jag dock valt att göra så att det kostar 1T4 temporär korruption att aktivera ett vapen med en mystisk kvalitet.