Avundsjuk? Förstod väl det... (ot)
”Herreminskapare, RIKTIG lego, och då menar jag RIKTIG lego, fanns bara på 70-TALET*!! 80-talet - BAH!! Leksaker för fantasilösa mediahjärntvättade robotar till ungar! Jag menar, asså, på 80-talet hade gubbarna fått RÖRLIGA BEN! Och det fanns LAMPOR!!! Kan ni tänka er vilken smaklös dekadens!!!”
Typiskt, både gamla stofiler och småglin är avundsjuka på oss som huvudsakligen lekte med LEGO på 80-talet. Stofilerna är avundsjuka för att de inte att hade lika välgjorda och kul saker, och småglinen tjurar för att de inte klarade av att bygga grejerna. 70-talets LEGO var perfekt för att motsvara kraven från en person som fortfarande kan räkna sin ålder på ena handens fingrar, 80-talets LEGo erbjöd ett perfekt råmaterial för att kunna förverkliga sina fantasier och 90-talets/2000-talets LEGO erbjuder ett perfekt råmaterial för att kunna förverkliga andras idéer. /images/icons/wink.gif
”Nä, alla RIKTIGA lego-satser kommer från 70-talet*, då de gjordes av leksakskonstruktörer på artistisk basis, helt utan tanke på profit, ett gediget hantverk skapat enligt politiskt korrekta grundsatser - inga imperialistiska Star Wars-kopior avsedda att hjärntvätta barnen att acceptera den amerikanska krigsindustrins dominans, nädå!
*70-talet - det decennium då alla VETTIGA människor, typ JAG, var små! :-D”
Själv var jag tillräckligt liten på 70-talet för att inte behöva bekymra mig om de politiska förtecknen. Men jag påstår mig ha varit fullständigt politiskt neutral när jag varje morgon klättrade ur min spjälsäng, plockade fram mitt LEGO och byggde något som skulle föreställa en traktor och ett släp. Som tur är hade jag varianten med stora LEGO-bitar då, det är ju allmänt känt att små bitar från 70-talet är så gott som hopplösa att få isär om man en gång satt ihop dem… såvida inte bitarna glappade, vilket var minst lika vanligt… /images/icons/smile.gif
”Nightowl, som ärligt talat tycker Lego är roligare än någonsin. Varför får inte 30-åringar leka med Lego offentligt? Buhuuu...”
Det här är ett problem som man har inom flera områden. När man blivit tillräckligt smart och har tillräcklig ekonomi för att kunna ha riktigt lajbans med något då är det inte längre allmänt accepterat att syssla med det. Tänk vilka grymma trädkojor och snöhyddor man exempelvis skulle kunna göra idag! Skulle det inte kunna gå att fixa någon sorts rollspelskonvent-liknande sammankomst där man bygger LEGO i ett rum, har kuddkrig i ett annat och tävlar med radiostyrda bilar i ett tredje? Personer som passerat livets zenit och kommit i ”fru-och-barn”-åldern kan få ett eget rum där de får se på Staffan Westerberg. /images/icons/smile.gif