Nekromanti Bisar nostalgi ide

Flurtis

Hero
Satt precis och kollade på en gamma Teenage Mutant Hero Turtles episod där shreddar och kompani skulle öppna en portal till dimension X och en gigantisk landlevand bläckfisk kom ut istället och hela stället rasade sönder. (Kanske nån i min ålder här i forumet får några nostalgi tårar i ögonvrån?)

Men till saken nu, hur skulle det vara att göra en Tennage mutant hero Turtles rollspel med känsla och inspiraton hämtat ifrån Call of Cthuhlu. Snacka om rörig och bisar ide men visst skulle det vara skoj med en muterad råtta med schizzofreni och paranoia.

Krille

Super Moderator
Det finns ett Teenage Mutant Ninja Turtles-rollspel. Det är visserligen väldigt out of print, men det gjordes och såldes av Palladium och hade en del kul poänger.

Flurtis

Hero
ojoj, direkt inskriven på att köpa listan. Inte för att jag kommer att spela det men det tillhör ju en barndoms kultur. Jamenar välj ut vilken kille som helst född 85-87 och han kan rabbla alla turtles namnen i sömnen.

Flurtis

Hero
ja väldigt mycket Hellboy över ideen faktiskt fast jag menar mindre action och mer dektetiv arbete. Vet inte kanske en annan inte riktigt har vaknat upp ur sina nostalgi drömmar än :p

Saxifrage

Hero
Turtles och "turtles"

Grejen är att Ninja Turtles RPG baserades på den ursprungliga rätt obskyra och då okända tecknade serien om Ninja Turtles. Såvitt jag har förstått så är den senare, filmade och kommersialiserade versionen av sköldpaddorna betydligt försnällad och barnsligare (så till den milda grad att de kallades "hero turtles" i Sverige, om jag minns rätt).

Någon turtles-kännare får gärna reda ut frågan närmare. Eller starta en turtles-tråd på kulturforumet.

Marcus J

Hero
Re: Turtles och "turtles"

jag har inte sett serien men kommer klart och tydligt ihåg att hela namnet i den filmade versionen var mutant ninja hero turtles.

/Marcus

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Re: Turtles och "turtles"

Jo, originalserien är råare och i härligt skitig svartvit. Raphael är mer aggro och alla har röda bandanas (på omslagen, serien var ju svartvit som sagt). Fotsoldaterna var ju förstås människor också och inte några fåniga robotar. Om de bara spöas upp ordentligt eller tas död på minns jag inte riktigt (men nog lär det vara det senare).

Turtles gjorde ju även en del jäkligt schyssta inhopp i den svenska Usagi Yojimbo-tidningen när det begav sig. Min favvo är nog när de hamnar på en intergalaktisk rymdbar... :gremlaugh:

Johan K

Gammal & dryg
Well, bisar idé var nog ett ganska bra berskrivning ja... :gremgrin:
Får lite Paranoia -wibbar av din idé. Det är ju åxå ett sådär lite lagom udda spel.
Hursomhelslt, testa din idé tycker jag. En idé kan ju vara att göra ett tdogmaspel avdet, Troberg har ju sin utmaning på sin hemsida.

Mr White

Veteran
Faktum är att det har tänkts förr:

En av de ledande tecknarna tll den "smutsiga" orginalserien var RPG- men ffa Lovecraftfan. Jag ägde och spelade TMNT-The RPG på den tiden det begav sig och i samband med det la jag beslag på ett gäng serietidningar. En av dessa är nämnda illustratörs "hyllningsnummer" där turtlarna försöker stoppa Insmouthbor med "the look" från att frammana Dagon (?). Tidningens knappa 20 sidor är alltså en ren Kalle Kula-hyllning.

Edit: En sådan här sökning visar att det inte var den enda gången TMNT och Cthulhu-myten möttes: Google: Teenage mutant ninja turtles + lovecraft