Hm. Jag hade varnat spelarna tydligt, så de fattar att det finns dödliga fällor. T.ex. ha en enkel fälla precis i början med typ ett nedfallet fällgaller, under vilket ett skelett ligger fastnaglat, eller nåt sånt. Men mkt beror ju på vilken känsla du vill ha. Det låter som du vill ha det mer lågmält än grymkäft, samt att rätt personer ska kunna komma in. Då låter fällor som kan återställas helt rätt. Man kan t.ex. köra med klassiker som spjut som fälls ut från väggar, tak som faller ner och krossar men kan hissas upp igen, osv. Antagligen finns det enkla, tydliga ledtrådar, så att den med kunskap inte går fel och får en fälla på sig av misstag. Samtidigt kan dessa absolut vara dolda bland övriga (irrelevanta) prydnader, etc. Det kan absolut finnas vägskäl där vissa vägar är återvändsgränder med fällor, men knappast vägar helt utan fällor - folk ska ju inte kunna komma in på ren tur.
Mörk magi kan t.ex. användas så att en korridor inducerar katatonisk panik i alla som inte gör rätt tecken (handgest e.d. som måste hållas hela vägen). Rep + valfri varelse utan själ som kan bära RP kan då lösa den.
Mörk magi kan även användas för att inducera blindhet eller magiskt mörker (facklor hjälper inte, ljus-besvärjelser måste typ övervinna den mörka magins effektgrad eller motsv), vilket kan göra en annars trivial fälla livsfarlig (gå över en planka över en grop med spikar i botten).
Annars blir man frestad att göra saker som att ha en lång smal "planka" över en spik-grop, som fyller en hel kammare, och så är alla är ute på den kommer skelett ut i alkover på sidorna och anfaller med treuddar eller nåt annat lämpligt för att rycka ner alla i spikarna.
Annars blir man frestad att stänga in RPna i stensarkofager med supertunga lock, eller putta in dem i järnjungfrur för lite snabbare förlopp, eller allehanda annan ondskap baserat på medeltida (eller påhittat medeltida) tortyrinstrument. Spiketunnan blir man oxå sugen på. Låt dem lida och fasa innan de dör.. Ha en vägg som fälls ut och puttar ner dem i ett hål med spikar på insidan av alla väggar, en och en. Försöker man klättra upp får man massor med spik i händerna. Klättrar man inte, dör man av svält eller skador. Den här sortens elakheter skulle kunna bli intressanta utmaningar i det att RPna inte dör omedelbart men får kämpa som fan för att ta sig ut, och sen förbi dem. Så kan man beta av lite fobier (klaustrofobi, rädsla för mörker, kanske rentav höjdskräck, osv) på kuppen. Lägger man upp det för att trigga spelarna lite lagom hade det nog kunnat bli minnesvärt!