Nekromanti Bläää behöver läsmotivation

Flurtis

Hero
Enda sedan jag studerade engelska har jag totalt tappat lässuget. Förmodligen på grund av all Engelsk litteratur våldtäkt som min hjärna utasatts för under studie tiden. Förut läste jag en hel del olika genrer och kunde lätta "fastna" i en bok. Nu är det helt annorlunda. Jag hinner bara komma ett tiotal sidor in i boken innan ja vrider och vänder mig i uttråkning.

Det är synd för jag saknar att kunna koppla av med en trevlig bok. Därför tänkte jag höra mig för efter lite lättlästa boktips.

*Ingen Fantasy, eller i alla fall inte den vanliga stilen (Robert Jordan, David Eddings m.m)

* Svenska, att krångla mig igenom engelsk text ser jag inte som specielt "lättläst".

* Det måste vara en bok som man riktigt fastnar i, den får inte vara för seg med andra ord.

Det senaste året har jag bara riktigt fastnat i tre böcker: Harry Potter och Terry Pratchets: Eric, o Vi Far. Inga flashiga vuxen böcker med andra ord. Lättsamt och "insugande".

//Flurtis

Storuggla

Champion
Monsieur Ibrahim och Koranens blommor av Eric-Emmanuel Schmitt. Den är bra, kort och tänkvärd. Och så är den inte fantasy heller.

Storuggla, annars finns det gott som snuskiga böcker också

haltageten

Dum inuti huvudet
Jag kan tipsa om "Den besynnerliga händelsen med hunden om natten" av Mark Haddon och den ashäftiga "Berättelsen om Pi" av Yann Martel.

- Jocke, tipsar

Insignia

Swashbuckler
Pratchett

Om du inte har läst resten av trilogin som inleds med "Vi far" så är väl det en naturlig fortsättning. ("Vi flyr" och "Vi flyger".)

Flurtis

Hero
Re: Pratchett

Mmm jag har fortsättningen i hyllan tillsammans med väldigt många andra Pratchett böcker som väntar. Men jag känner inget Pratchett sug för tillfället.

//Flurtis

Daniel Andersson

Swordsman
Claes Hylinger: Ny dagar och nätter och Kvällarna på pärlan.
Lättläst, elegant och jäkligt bra. Perfekt för en som riskerar att bli snabbt uttråkad av läsning.

/Daniel

Man Mountainman

Storsvagåret
Har du kollat in John Ajvide Lindqvists skräckromaner på svenska, "Låt den rätte komma in" och "hanteringen av odöda"?

/Kalle

magoo

Hero
Enders spel av Orson Scott Card. Tunn Sci-fi i nära framtid, fantastiskt trevlig.

Asimovs robot-noveller är också lättlästa gyllene guldkorn.

Feuflux

omjonasson.se
Här kommer tre tips

Typ 99% av alla böcker jag läser är deckare eller fantasy (jag låter bli att räkna efter eftersom jag då bara kommer att motbevisa mig själv). Följaktligen så är det svårt att fastna i sådana böcker (förutom de sista kapitlen i Svarta Tornet som jag läste med en jäkla fart).

Här kommer de tre böcker som slagit mig med häpnad under den senaste halvåret.

Låt den rätte komma in som Dnalor redan nämnt. En vanlig bok om en ensam pojke kombinerad med en ovanlig bok om tragiska (fel ord, för trött för att komma på ett bättre) vampyrer. Väldigt skön kontrast mot de partyvampyrer partyvampyrer jag stött på mest.

Snabba Cash handlar om Stockholms undre värld. Den handlar inte om poliserna eller om de stora skurkarna, utan fokus ligger på tre olika brottsliga brickor i det stora spelet och deras egen kamp för att få, ja, snabba cash. Lättläst och hanterar talspråk/korta beskrivningar bättre än nån annan bok jag kan komma på att jag läst.

Spelet av Neil Strauss (25% läst i nuläget, älskar den!) handlar om spelet mellan uppraggare och objekt. Den är med största sannolikhet mer provocerande än man föreställer sig, men jag har aldrig läst nåt bättre psykologirelaterat (vilket inte säger så mycket i mitt fall). Om man lär sig att gå från att vara en VFT (vanlig frustrerad tönt) till att bli raggningsexpert av att läsa boken vete fan, men fascinerad borde man bli.

3000 XP. Yeehaaa!!!

Marukusu

Hero
"Hyllning till Katalonien" av George Orwell.
En sann berättelse med radikal politik, folk som krigar och dör och en hel drös inkompetenta spanjorer. Kan det bli bättre?

Anders Åstrand

Swordsman
De svenska översättningarna av stiftelsetriologin av Isaac Asimov är grymt bra retro-sci-fi (t.ex. använder de reservoarpennor, trots att det utspelar sig många många tusen år in i framtiden och de har rymdskepp och datorer :gremsmile: )

Brukar finnas alla tre i ett band som det står Stiftelsen på för typ 69 spänn i pocketutgåva.

Jag fastnade i alla fall i dem första gången jag läste dem.

Bjorn

Hero
Vill bara börja med att säga att har du tappat lässuget så är det inte fel att strunta i böcker för ett tag. Tror inte på att "pressa" sig till att läsa. Därmed inte sagt att det inte kan vara så att du helt enkelt försökt med fel böcker...

Här är i alla fall två tips på böcker som jag gillar.

Deckarna om V.I. Warshawski (Författare Sara Paretsky), en hårdkokt men ändå ganska verklig kvinnlig deckare från chicago med stort rättspatos och markerat underdogperspektiv som jag fastnat för. Finns en 10-15 tittlar varav alla utom möjligen den senaste lär finnas på svensk pocket. Vill man börja från början av serien lär de tidiga tittlarna finnas billigt på antikvariat.

Det andra tipset jag har är Herman Wouks andravärldskrigsepos "Krigets vindar" samt "Krig och hågkomst". Vid en första anblick tror man kanske att detta är "prettoböcker" men de är faktiskt lättlästa och mycket underhållande. Finns i en pocketversion där de två amerikanska böckerna är uppdelade på två band var som brukar vara mycket enkel att hitta på antikvariat till ett billigt pris. Det här är böcker jag läser om (helt eller delvis) med jämna mellanrum. (Gick också som stor maffig TV-serie på tvåkanalstiden, men du är nog för ung för att ha sett den.)

/Bjorn

Balderk

Swashbuckler
Jag har också förlorat det mesta av min läsmotivation, läste bara ut en bok under 2007. Och då har jag ändå slukat böcker tidigare, vilket känns förjävligt, så jag förstår dig. Här kommer lite böcker jag läst tidigare:

Ett öga rött av Jonas Hasen Khemiri, lättläst, på svenska och underhållande. Han har även skrivit Montecore, men den har jag inte läst.

Synd att du inte ville ha någon fantasy, annars hade jag rekommenderat Neil Gaimans sagaStardust, väldigt lättläst och vacker. Finns som film också, men den verkar inte vara jättelik boken. Har inte vågat se filmen hur som helst.

Slutligen, den enda bok jag lyckades läsa ut under 2007 var Låt den rätte komma in, som Dnalor m.fl. redan har nämnt. Det gick tämligen fort dessutom.

/Jonas, som ska försöka läsa 2 böcker under 2008, hehe.