Nekromanti Blä-nopia

Adragoor

Warrior
Re: Vad är ett spel?

Om vi säger så här då... Chronopia passar inte riktigt in i de riktlinjer som följer med regelböckerna till gamla drakar och demoner och expert, inte heller stämmer särskilt mycket annat överens med Chronopia i de gamla böckerna i de andra passager där _sagovärlden_ beskrivs... Däremot passar Ereb rätt bra in... Även de andra mindre spelvärldar som följde med en del äventyr passar utmärkt in. Till och med Trudvang passar långt mycket bättre in än Chronopia.
Det finns ju andra exempel på hur äventyrsspel gjorde om spel. Mutant t.ex. Dock spelade jag bara gamla Mutant en eller två gånger innan det nya kom ut så jag blev väl inte lika irriterad då. Men man kommer ju ihåg debatten...

Vad jag vill komma fram till är att produkter som bär ett visst namn kommer oundvikligen att associeras till det de står för av konsumenterna. Ändrar man sen på konceptet kommer de konsumenter som gillade den där gamla fina produkten att bli ärligt förbannade... Jag personligen tror inte att det hade varit någon större skillnad på försäljningssiffrorna om man hade tagit bort Drakar och Demoner från omslaget till Chronopia. Eller givetvis släppt världen Chronopia som en separat modul... I vilket fall som helst är det ju skit samma nu när Chronopia är nedlagt.

Agh zadrau pôtul ilur Exarhep iz zanashrob bugd agh stâzob majât-snoshgronk tiul rausuga...

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag garanterar...

...att om man tagit bort loggan för Drakar och Demoner på Chronopia, så hade det sålt sämre. Inte för att det är sämre, eller inte Drakar, eller nått sånt, utan helt enkelt för att Drakar och Demoner är det största och starkaste rollspelsvarumärket i Sverige.

Att Ereb skulle passa som sagovärld, håller jag inte med om. Ta ett land, tex Barbia, hur mycket saga är det? Kopparhavets Kapare? Torshem?

Ereb passade inte i min syn på vad som är en bra rollspelsvärld. Alltså valde jag att inte spela det. Jag slutade inte kalla Drakar och Demoner för Drakar och Demoner för det.

Jaja, om du söker på mitt namn i forumet får du upp kanske ett tiotal liknande debatter där jag presenterar min syn från kulisserna på varför Chronopia blev till, och vad det innebar för hobbyn.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se

Re: Newsflash!

Nej, tvärtom.
Jag menade att hävda, att om du tycker att den Lysande Vägen känns platt, så måste det innebära att du också tycker att kristendomen är endimensionell då dLV är baserad på den.

Sen har ju den kristendomen haft ~2000 år på sig att utvecklas, medan dLV bara har haft sen Sinkadus #3...=)

/Gloria Excelsior