Nekromanti Blå box 1982

gamerdad

Veteran
Blå box 1982

Det är roligt att ännu så här långt efteråt se hur många som faktiskt kommer ihåg det första blygsamma äventyret.

När jag skrev DoD:s första utgåva så var det nån (Lars-Åke eller Fredrik) som tyckte att det vore bussigt om man kunde peta in ett äventyr också. Nu såhär efteråt kan man tycka att äventyret är lite jönsigt i sin enkelhet, och den dagen tidsmaskinen uppfinns reser jag gärna tillbaka och gör ett bättre. Jag kommer ihåg att det uppstod i en kreativ explosion över en helg. Vill minnas att maneterna och vargarna kom direkt från den D&D kampanj jag GM:ade just då.

- Tomas Björklund

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Re: Blå box 1982

gamerdad said:
Nu såhär efteråt kan man tycka att äventyret är lite jönsigt i sin enkelhet […]
Men var det ascoolt (eller vad man nu sa på den tiden – jag minns faktiskt inte) för oss begynnande rollspelare. Det var en annan tid och jag tycker inte vi kan bedöma det som skapades då efter samma kriterier som vi använder för att bedöma äventyr som skapas idag.

(Roligt förresten att få ett så oväntat och celebert besök här på Rollspel.nu.)

Brynolf

Dum fan
Re: Blå box 1982

Halkade in på Drakborgen när jag var nio eller nåt. Sen blev det en naturlig övergång till DoD '91. Minns fortfarande hur spännande det var att rädda Rosita och hur förbannad man blev på Lufiathar. Så förbannad faktiskt att han blev en återkommande ärkeskurk i flera år framöver.

gamerdad

Veteran
Bland Alfer och Troll

Tack för det vänliga mottagandet.

(Är jag på väg för långt från huvudämnet ber jag om ursäkt, du får säga ifrån i så fall. Man kanske borde haft eget ämne för samtalet om det drar iväg.)

Du har naturligtvis rätt, Dante. Det var en tid där själva upptäckandets glädje ofta gjorde att kraven sänktes på berättandet i äventyren. Lite mystiska platser och lite främmande varelser så var man hemma. Det verkar finnas faser i hur rollspelande utvecklas, som går igen i alla spelsystem. Först enkla äventyr av modellen hugg, döda och samla skatter och med tiden ställs krav på rikare och mer nyanserade miljöer och berättelser.

Just "Bland alfer och troll" var ett utdrag ur min egen kampanj, som då hade pågått i många år, kraftigt justerad för att passa formatet för regelboken. Det blev av utrymmesskäl nödvändigt att förenkla och stryka mycket av berättelsen och platserna. Exempelvis är svartalfernas grotta i original väsentligen större, och alls inte lika trångbodd, bland annat leder gången som i boken var utgången från tronrummet, urspungligen vidare ner i bergets mörker.

- Tomas Björklund

Organ

Out of time, out of mind
Re: Bland Alfer och Troll

Just "Bland alfer och troll" var ett utdrag ur min egen kampanj, som då hade pågått i många år, kraftigt justerad för att passa formatet för regelboken. Det blev av utrymmesskäl nödvändigt att förenkla och stryka mycket av berättelsen och platserna. Exempelvis är svartalfernas grotta i original väsentligen större, och alls inte lika trångbodd, bland annat leder gången som i boken var utgången från tronrummet, urspungligen vidare ner i bergets mörker.
Det kanske är dags att ge ut en reviderad version; The Return to Bland Alfer och Troll. Fasen, det funkade ju för The Temple of Elemental Evil. :gremgrin:

/Anders

gamerdad

Veteran

Det kanske är dags att ge ut en reviderad version; The Return to Bland Alfer och Troll. Fasen, det funkade ju för The Temple of Elemental Evil.
Ja varför inte, det vore kanske inte en så tokig idé. Jag har kvar material och manus från den tiden så det finns en grund att bygga på. Upphovsrättsligt är det också enkelt, den är min, med untantag för några monster-illustrationer.

Om det sen finns nåt intresse för en sån modul, Återigen Bland Alfer och Troll eller vad man nu vill kalla den, är nästa fråga. Om inte annat kanske den har ett nostalgiskt värde. Man kanske skulle kolla vad folk tycker?

- Tomas Björklund.

Dante

Staff member
Utbruten tråd ...

Denna tråd började sin bana som en deltråd under detta inlägg. Då den började leva sitt eget lilla liv kände jag att det var på sin plats att bryta ut den och upphöja den till en helt egen tråd.

Dante

Staff member

gamerdad said:
Ja varför inte, det vore kanske inte en så tokig idé. Jag har kvar material och manus från den tiden så det finns en grund att bygga på. Upphovsrättsligt är det också enkelt, den är min, med untantag för några monster-illustrationer.
Om du tänker göra något av dessa planer anmäler jag mig frivilligt som layoutare (jag jobbar professionellt med det och har gjort en del grejer åt Riotminds som ger ut Drakar och Demoner idag)! Jag tror till och med att jag skulle kunna skaka fram en eller annan illustratör.

Arfert

Facit

Anmäler mig som illustratör... om du inte kan få loss Alvaro förstås...

Andy

Vila i frid

Jag vill självklart se en reviderade verision.

Men till vilket spel vill du skriva denna verision till, Drakar och Demoner: Trudvang, Saga eller vad?

Ser fram emot allt detta med spänning! :gremlaugh:

Dante

Staff member

Hehe!

Du var en av de jag tänkte att jag eventuellt skulle kunna »skaka fram«.

Det var den lättaste uppgift jag någonsin åtagit mig.

Ram

Skev

Jag skulle ÄLSKA ett nysläpp av orignalreglerna till DoD Blå boxen. DET skulle vara helt underbart!

Andy

Vila i frid

Då ska det vara samma typ av bok, layout och allt men 1000 resor bättre!

Kanske skulle ta och kika på det? Tyvärr sitter väl Riotminds och tjurar med rättigheterna till allt som DoD heter. :gremlaugh:

Ram

Skev

Ehm, hur skulle det kunna vara "samma typ av bok, layout och allt men 1000 resor bättre"...? Det är väl samma eller inte samma... :gremconfused:

Om vi skall övertyga det käre Riotminds om att släppa på de rättigheterna så är ord som "tjurar" bra att undvika. Har jag hört. :gremgrin:

Krille

Super Moderator
nOSTalgi

Jag skulle ÄLSKA ett nysläpp av orignalreglerna till DoD Blå boxen. DET skulle vara helt underbart!
Ba' så ni vet. Jag har just spenderat ett par månader med ett GothCon-äventyr i DoD1/2/3-anda och med reglerna från 2/3. Det var inte underbart, annat än genom dess extremt höga ost-faktor.

Det finns ett skäl till att det heter nostalgi.

Mogger

Hipsteranka

"Bland alfer och troll" är givetvis ett helt nytt rollspel. Nostalgiskt, fantastiskt och enkelt. Som det en gång var. :gremsmile:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Re: nOSTalgi

Det finns ett skäl till att det heter nostalgi.
Hähä...

Samt: mest sannolika sättet att få tag på ett nytryck misstänker jag är att vänta på faksimilen när spelet fyller 50. Eller 100. :gremtongue:

Om man vill ha den alltså. :gremcrazy:

Ram

Skev
Re: nOSTalgi

Men OST är ju sååå gott! :gremgrin:

Äh, jag är inne i en nostalgivåg f.n. och det är till viss del herrn fel. Ditt retroprojekt som jag inte kommer på namnet på just nu i kombination med allmän irritation över nutidens "tjockare" rollspelssystem, de glada minnena från förr och allmän low på rollspelsintresset har gjort att de gamla, enkla systemen börjar kännas "fräscha" igen.

walium

Ganska töntig, faktiskt

""Bland alfer och troll" är givetvis ett helt nytt rollspel. Nostalgiskt, fantastiskt och enkelt. Som det en gång var."

Den ursprungliga spelupplevelsen byggde väl inte på nostalgi? :gremlaugh:

Nu är ni lite äldre än mig (jag är för evigt 25 dessutom) men jag kan inte påstå att jag hyser några överdrivna känslor av kärlek till DoD, även om jag aldrig spelade de första versionerna. Dålig BRP är väl dålig BRP oavsett om det var ens ursprungliga rollspel eller inte? :gremsmile:

Och du av alla människor, som tidigare så innerligt hyllat den nya vågen av indiespel med deras fokus på berättelser, verkar plötsligt gått och blivit supernostalgisk.

Är ni säkra på att det inte i själva verket handlar om de första tecknen på senilitet? :gremsmile:

I kid because I love.

Men seriöst, är verkligen DoD i sina olika inkarnationer så bra som ni gör gällande? Om ni granskar ert inre riktigt ordentligt.

Ram

Skev

Dålig BRP är väl dålig BRP oavsett om det var ens ursprungliga rollspel eller inte?
Nej. Det har med kopplingar i hjärnan och diverse suspekta kontrollsubstanser att göra misstänker jag, men jag har en otroligt mycket högre tolleranströskel gentemot framför allt Drakar och Demoner Expert än jag har mot t.ex. Eon eller Gondica.

Sedan har jag helt enkelt mer kul när jag spelar dem. Jag vet inte varför, men så är det.

Men seriöst, är verkligen DoD i sina olika inkarnationer så bra som ni gör gällande? Om ni granskar ert inre riktigt ordentligt.
Nej.