Nekromanti Blå box 1982

Krille

Super Moderator
Re: nOSTalgi

Men OST är ju sååå gott!
Inte om den är tjugofem år gammal och torr och möglig.

Äh, jag är inne i en nostalgivåg f.n. och det är till viss del herrn fel. Ditt retroprojekt som jag inte kommer på namnet på just nu i kombination med allmän irritation över nutidens "tjockare" rollspelssystem, de glada minnena från förr och allmän low på rollspelsintresset har gjort att de gamla, enkla systemen börjar kännas "fräscha" igen.
Det är ändå en viss skillnad på "litet och smidigt" och "gammalt". De är knappast synonyma.

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Inte om den är tjugofem år gammal och torr och möglig."

Fast då kanske den å andra sidan är riktigt dyr och exklusiv? :gremsmile:

Johan K

Gammal & dryg
Re: Bland Alfer och Troll

Man kanske skulle kolla vad folk tycker?
Nu är ja en balnd folket som med glädje, hejajrop & andra muntra tillslag skulel vilja se detta !
Så om du gör detta, så har du gjort iaf mig till en på alal sätt glad rollspelare ! :gremgrin:
Kul at köra gammla saker på nytt.

Ram

Skev

Det är ändå en viss skillnad på "litet och smidigt" och "gammalt". De är knappast synonyma.
Njä, de är absolut inte synonyma. Och framför allt så betyder inte "litet och smidigt" i bemärkelsen "tunn bok" egentligen "bra". Men för en man i mina skor med heltidsarbete och tre barn så orkar jag inte tröska igenom större system på samma sätt som man orkade när man var ung, singel och barnlös och då gör det välbekanta i kombination med det tunna det hela mycket tilltalande.

Sedan så står jag fast vid att man egentligen inte behöver så mycket mer än D&D:s svarta box för att kunna spela rollspel och ha mycket kul.

(Jag vet att man inte behöver ens det och att det finns flera system som löser det hela lika bra eller bättre, men notera heltidsarbetande-barn-välbekant-monologen ovan.)

gamerdad

Veteran

Bland alfer och troll" är givetvis ett helt nytt rollspel. Nostalgiskt, fantastiskt och enkelt. Som det en gång var
Ja du har nog rätt. Ju mer jag tänker på detta desto vettigare känns det att ordna till ett nytt rollspel, som sedan mitt äventyr kan byggas för.

Skälen till detta är flera, men framförallt så skapar det handlingsfrihet. Rollspelet "Bland Alfer och troll" skulle ha följande egenskaper.
- Back to basics. Enkelhet i grunden.
- Modulärt. Möjlighet att genom att plocka ihop delar själv välja grad av komplexitet och regeldelar.
- Open Source. Inspirerad av de många framgångrika och högkvalitativa Open Source projekten i IT-världen så undrar jag om inte det skulle vara möjligt att göra detsamma med ett regelsystem.
- Sagolikt. För min egen del så är jag inte så förtust i spel som gör anspråk på "realism", vilket ofta omsätts till funktioner och regler som hämmar kreativiteten.
- Användbart. Det skall vara enkelt att använda systemet för att spela moduler och äventyr från andra spel, och vice versa.

En framgångsfaktor med detta upplägg kommer naturligtvis att bli att man ihop en tillräcklig mängd personer som engagerar sig i tillräcklig krad för att det skall lyfta. En kritisk massa om man så vill.

- Tomas

gamerdad

Veteran

Om du tänker göra något av dessa planer anmäler jag mig frivilligt som layoutare (jag jobbar professionellt med det och har gjort en del grejer åt Riotminds som ger ut Drakar och Demoner idag)! Jag tror till och med att jag skulle kunna skaka fram en eller annan illustratör.
Strålande. Och illustratören räckte raskt upp handen också, såg jag.

Jag kan gärna erkänna att den respons som jag mött här på forumet är överväldigande. Samtidigt är det inspirerande, och som jag känner det så skulle jag tycka det vore kul som sjutton att sätta tänderna i det här projektet. Friskt vågat hälften vunnet, eller hur?

Första steget blir fundera på formerna för det här, särskilt om jag skall ge mig ikast med att få ett rollspel på plats i anslutning till äventyret.

- Tomas.

Andy

Vila i frid

Jag är med, lätt. Speciellt om Dante ska göra layout:en och med Arfert som illustratör.

Mina meriter är att jag började spela DoD (men jag tror att det var en svart låda då, säg -84 till -86) och hyser samma nostalgi som många andra.

Så jag är gärna en i din kritiska massa. :gremlaugh:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Jag finns om jag behövs. Inte pga något brinnande intresse av DoD eller nostalgin, men jag speltestar vad som helst och hjälper gärna till att skruva ihop regelsystem.

Projektet är skitcoolt, och jag har för mycket fritid som det är. Why not?