Nekromanti Blå himmel Big Pack

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Hur man spelar

Den här världen har just avslutat ett tämligen förödande krig. Kriget tog mer eller mindre slut för att de båda huvudkontrahenterna helt enkelt fick slut på energi - det finns inte fler folk att skriva in i värnplikt, infrastrukturen är nästan körd i botten och det är knappt så att det finns fabriksarbetare och bönder kvar. I båda länderna genomförs dessutom ett regimskifte, genom att de helt enkelt lovar att göra slut på kriget, så de sluter vapenstillestånd och börjar förhandla om fred.

Det här vapenstilleståndet är dock svårövervakat, eftersom ingen sida egentligen har något förtroende för den andra och gränsen är lång. Det är då en överste Fehnmayer* tar saken i egna händer, och förklarar för sina överordnade och motståndarsidan att han ämnar avsvära sig trohet till sitt land för att bevaka freden på ett visst frontavsnitt med sitt flygplan, och genom överstens karisma så går både överordnade och fiender med på det. Andra piloter tycker att det är en bra idé, och plötsligt sprider sig Fehnmayer-rörelsen över hela gränsen - en ideell gränslös sammanslutning av piloter vars jobb det är att övervaka vapenstilleståndet. Båda sidor stödjer organisationen med bränsle, ammunition, förnödenheter och tillstånd att landa till alla som bär Fehnmayer-rörelsens alpblommeinsignia. Ingen litar helt på dem, och de flesta högre befäl misstror dem och tror att de alltid kommer att spionera för sina hemländer. För att göra det lättare så har Fehnmayer-rörelsen en outtalad princip att varje grupp ska åtminstone ha minst en medlem från varje sida i området och gärna flera utomstående. Det stämmer inte alltid, men det hjälper i alla fall något. De får dessutom ofta flyga postuppdrag och ett och annat akut transportuppdrag. Ibland blir det att eskortera dignitärer, men oftast är det helt enkelt att hålla koll på truppstyrkor och luftflotterörelser och rapportera detta till båda sidor.

Fehnmayer-piloterna jobbar dock i motvind. Det finns krafter som hellre ser att det råder fullt krig, inom de krigande nationernas militära styrkor som inte kan tänka sig fred, inom industrikomplexen som tjänat tokmycket pengar under kriget, och till och med bland ett par andra stora nationer som hållit sig utanför kriget, och som gärna ser att deras konkurrenter fortsätter med att förstöra sig själva - och kanske kan tänka sig att svepa undan de krigströtta länderna om de får chansen.

Det finns mer underliga rykten än så - till exempel så sägs det att alverna egentligen vill att människornas industri ska krigas bort helt, och en hel del antar att orcherna helst vill att människorna ska fortsätta att kriga, eftersom orchiska legosoldater kan få jobb då. Orchiska legosoldater är orchländernas största och i många fall enda exportvara.

---

Så, nu börjar konceptet likna något - en krigstrött värld med en stor klase intriger på ungefär alla nivåer, och som kommer att sprida sig rakt in i rollpersonernas väg. Jag gillar idén med att alvernas högsta ledare skulle vara någon slags spetsörade Una-bombare (vanliga alver har ingen aning om den där planen, på hedersord!). Och orcherna måste bara vara någonting i stil med jägermonsters från Girl Genius ("Today is a goot day to die!" - "Jah!").

* jag spånar nu - jag tog ett namn ur luften för att jag behöver ett
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Tale Spin

Tja, det är ju inte alla Disney-serier som har totalitära stater med - fast det är en parodi, förstås ("Välkommen till vår Gulag. I hyddorna finns kallt och kallare rinnande vatten. Har ni några klagomål, så säg bara till, så arkebuserar vi er direkt!")

Disney är långt bättre än sitt rykte.

Erik, tycker man också kan titta på Tales of the Gold Monkey, den uppenbara "spelfilmsförelagan" till Talespin. Fast bägge serierna handlar ju om fraktflygare , inte stridspiloter.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Då krävs en horisont, och det är inte säkert att den är "neråt" på spelplanen. Ett coolt sätt att lösa det skulle iofs vara att spelplanen är en genomskinlig snurrskiva. Istället för att anfallaren vrider målploppen så vrider han horisonten istället. Problemet är att en vridskiva inte kan indikera vinkel. Det kanske går att lösa med flera horisontlinjer, men det känns som att det är ovanligt mycket meck för ovanligt lite vinst.
Nejdå, man kan konstatera att det jämnar ut sig i längden.

"En tight sväng tappar fart. Kombinera med stall-speed, NES (Never Exceed Speed), maxhöjd och minhöjd (normalt sätt marken)."
Ummm... det kan bli för mycket meck med det här. Det är coolt, men det riskerar att bli ospelbart.
Egentligen behöver det inte bli så svårt. Varje ruta uppåt minskar farten med 1, varje rutan neråt ökar den med 1, varje 5 rutor åt sidan minskar den med 1. Utöver det så kan man öka/minska gaspådraget så att man minskar eller ökar effekten av detta, tex +-2 steg.

Varje 5 steg i hastighetsskillnad ändrar avståndet ett steg.

Siffrorna naturligtvis plockade helt ur luften, de behöver justeras.

Och här tycker jag att vi stannar. Vi kommer inte så mycket längre med att diskutera flygstridsregler om man fortfarande inte vet hur spelet spelas.
OK.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Inte då. "Ljusskapare". Hur mycket ballare namn kan man hitta?"

Fast det är väl rätt missvisande. Åkej, "ljusskapare" låter ballt, men vad har det med en mullrande stjärnmotor eller en pruttande pulsjetmotor att göra?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Åtminstone pulsjettar brukar ha massor med balla lågor slåendes ur baken...
Bara på natten, på dagen är lågan i princip osynlig.

Kolla tex bilderna och filmerna på http://www.srl.org

Kolla på deras andra maskiner också, man blir lyckig av att se på dem. Jag menar, en maskin som slänger iväg tvåmeters 2x4 tum-plankor över 300 meter, en drinkblandare driven av en V8 och så vidare. Ingenjörskonst när den är som mest konst!
 
Top