Nekromanti [Blå Himmel] För hjältemod i strid

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Blå Himmel är ett spel om krig. I krig får man medaljer. Det har jag sett på TV.

Efter lite diskussion i småpratet så kom vi fram till att det borde finnas två sorters medaljer: de som vem som helst kan få (typ Purple Heart för att bli skjuten, medaljer för tjänstgöring sex månader i FN-tjänst etc), och de som man får för ofantligt dumdristiga/modiga saker (motsvarande Victoriakorset och Järnkorset).

Så tanken är att få in medaljer i Blå Himmel. Exakt hur vet jag inte än.

Det som jag har att leka med just nu i regelväg är Karaktärsdrag. Karaktärsdrag kan planteras och sedan skördas; planteras de av någon annan så får den andre kamratpoäng. När de skördas får den som har karaktärsdraget förbättringspoäng.

En tanke är att enbart ha karaktärsdraget Dekorerad, som man kan ta från början när man gör sin gubbe eller få senare. I övrigt är det bara skrytpoäng, som underbyggs med några typiska medaljer och deras historia.

En annan tanke är någon form av plot points som kommer i samband med medaljen. Dessa kan sedan användas för att påverka världen eller plotten på något sätt.

Men nu lämnar jag fältet öppet för frågan: hur, regelmässigt, får man motsvarigheten till Hitlers Stekta Ägg och vad får det för spelmässig effekt?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Krille said:
Det som jag har att leka med just nu i regelväg är Karaktärsdrag.
Tillägg: en sak till man skulle kunna leka med är utrustnings Egenskaper. Utrustning har Egenskaper, som uttrycks som en begränsningspöl eller en bonuspöl. En bonuspöl skrivs vanligen i stil med "Svänger snabbt +2" och ger i det fallet en liten extrapöl med två handlingspoäng som får användas när man svänger snabbt. En begränsningspöl skrivs som "Känslig styrning -2" och snor två poäng från huvudpölen och lägger dem i pölen som bara kan användas för handlingar som involverar planets känsliga styrning.

Man kan även få Tillstånd som effekt av konflikt. Det är begränsningspölar som är kvarstående. De kommer alltid sno poäng från huvudpölen tills de är tömda. Så har man "Knäckt -2" så tar man två poäng från huvudpölen till pölen Knäckt när pölarna sätts upp i början på en konflikt. Kan man använda ett poäng i en konflikt så blir den "Knäckt -1", varvid den bara snor en poäng från huvudpölen i nästa konflikt. Kan man använda en till så blir den Knäckt 0, varvid tillståndet försvinner.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,322
Location
Helsingborg
Krille said:
Karaktärsdrag kan planteras och sedan skördas; planteras de av någon annan så får den andre kamratpoäng. När de skördas får den som har karaktärsdraget förbättringspoäng.
Något jag inte fattade med keys från The Shadow of Yesterday var att spelaren själv skulle aktivera "personlighetsdraget". Jag gillar att någon annan måste plantera det, för då kommer det naturligt i text när du ska förklara det.

Däremot funderar jag på hur många karaktärsdrag en rollperson ska ha. Om man är fyra spelare och det är tre karaktärsdrag innebär det att en spelare ska hålla reda på nio karaktärsdrag! Det blir mer svåröverskådat än att det ger valmöjligheter.

Men nu lämnar jag fältet öppet för frågan: hur, regelmässigt, får man motsvarigheten till Hitlers Stekta Ägg och vad får det för spelmässig effekt?
Är inte det här ett givet moment där man kan blanda in achievements i rollspel? Något som ger färg till karaktärer som "Åh, han har ett stekt ägg och ett purpurhjärta".

/Han som annars gillar tankesättet
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Spontana tankar: medaljen som utrustning, som ger sociala plus när man bär den, eller mot folk som vet att man fått den. Kanske nån slags koppling - ju större begränsningspöl man fick från skador/stress vid uppdraget, desto finare medalj, eller i alla fall större bonus?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Han said:
Något jag inte fattade med keys från The Shadow of Yesterday[/url] var att spelaren själv skulle aktivera "personlighetsdraget". Jag gillar att någon annan måste plantera det, för då kommer det naturligt i text när du ska förklara det.


Nå, någon annan MÅSTE inte plantera det, men om spelaren själv planterar det så får han inte något kamratpoäng för det. Däremot MÅSTE det planteras för att skördas.

Han said:
Däremot funderar jag på hur många karaktärsdrag en rollperson ska ha. Om man är fyra spelare och det är tre karaktärsdrag innebär det att en spelare ska hålla reda på nio karaktärsdrag! Det blir mer svåröverskådat än att det ger valmöjligheter.
Jag har märkt att det funkar bäst om man fokuserar på något karaktärsdrag. Det är inte så stort problem om man helt enkelt gör ett nerslag.

Nu har man rätt många karaktärsdrag i Blå Himmel: omkring fyra stycken från bakgrunden, plus ett par nationskaraktärsdrag och kanske ett par från rasen.

Avstickare: nations- och raskaraktärsdrag är obligatoriska, även om man inte har dem. Alla vet att finnar super och är fulla av jävlaranamma, liksom, så även en mjäkig nykteristfinne får karaktärsdragen Suput och Sisu. Vad spelaren kan välja är att sätta dem inom parentes. Uppfattningen om finnens sisu och vodka finns fortfarande kvar, även om finnen ifråga är helnykter och rätt mjäkig.

Han said:
Är inte det här ett givet moment där man kan blanda in achievements i rollspel? Något som ger färg till karaktärer som "Åh, han har ett stekt ägg och ett purpurhjärta".
Kanske. Achievements funkar definitivt för purpurhjärtan, men mindre bra för stekta ägg.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jag tycker tanken på medaljer känns mycket intressant. Tycker det bör finnas ett ganska stort antal fördefinerade medaljer och efter varje större batalj så kan man gå igenom en kravlista för var och en och se om det finns en chans för rollpersonerna att få dem. Vissa bör ju vara rätt så allmänna såsom hur många turer man tjänstgjort samt om man blivit skadad i strid medan andra är betydligt mer specialiserade.

Medalj är ju för att visa att man utfört någon typ av bragd och därför tycker jag idén med att de används som någon form av plot points / dramapoäng känns rätt så vettig. Man har ju fått ett "bling-bling definitionsmycke" som skulle göra vilken hallick som helst stolt och på något sätt har man då en möjlighet att bruka medlajens "kraft" vid särskilda tillfällen. De skulle kunna vara "krafter" som fungerar en gång under ett spelmöte eller så är de sådana som man kan bruka en gång men sedan är de slut.

Jag skulle gärna sett att de fungerade som livlinor. Gör man något jäkligt dumdristigt men misslyckas kan mans säga "Nej men, jag har ju fått järnkorset, alla vet ju att jag alltid gör mina dramatiska och vilda manövrar så jag använder kraften från detta och lyckas ändå" eller att man helt enkelt får slå om. En person som blir allvarligt skadad men har fått purpurhjärtat kan använda kraften från den medaljen för att bita ihop och kämpa vidare.

När man har fått en typ av medalj kan man i så fall inte få den igen (om det inte är något exceptionell) men istället så kan kraften "fyllas på" igen. Så har man en mängd medaljer har man en mängd livlinor.

Det är i alla fall en lös tanke hur de skulle kunna användas.

Sedan skulle man ju kunna göra det bredare än medaljer. Jag menar det skulle kunna ha att göra med utmärkelser som ger en fördelar när det kommer till mekanik, pin-up posters som ger en lättare att förföra, en flaska fin rysk vodka som när man använder den höjer man moralen etcetera.

Man kan ju bara fundera vad för fördelar som Luke & Han fick från sina medaljer efter att de sprängde dödsstjärnan.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Det här är min take på medaljer; dom är lite som röda baronen som målar sitt plan rött. Moståndaren blir skraj och osäker när hans flygplan dök upp därför att de visste att där kommer röda baronen och han är riktigt vass och galet farlig. Samma sak tänker jag mig om medaljer, det är inte så mycket plus för sig själv utan minus för motståndarna och möjligen plus för en's kompisar.

Med det skulle jag ge minus beroende på ryktbarheten kring medaljen, Fick du Imperiets medalj för tapperhet i fält under den Galliska offensiven för att ha tagit din kärra och åkt upp mot fem fi själv så får dina motståndare minus för numerärt överläge. Om du däremot har fått Riddarkorset för att ha gjort 10 nedskjutningar så får din motståndare minus när det är en mot en strid.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,322
Location
Helsingborg
Krille said:
Han said:
Är inte det här ett givet moment där man kan blanda in achievements i rollspel? Något som ger färg till karaktärer som "Åh, han har ett stekt ägg och ett purpurhjärta".
Kanske. Achievements funkar definitivt för purpurhjärtan, men mindre bra för stekta ägg.
Varför inte. Man skulle kunna ha ett antal rader med fem achievementssymboler på varje rad? När man uppfyllt en av dessa rader kan någonting hända. Spelmekaniskt eller världsspecifikt.

/Han som tycker det vore kul som spelare att få titta på ett bland med achievements, där vissa kan vara i stil med "ha flugit med en alv" och där introscenariot kan ge upphov till första raden achievements - "Klarat pilotträningen", "Fått ett plan" etc.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,394
Location
Örebro
Achievements? Nu blev jag intresserad av Blå Himmel. När släpps spelet? :gremwink:
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,266
Location
Borås, Sverige
Gillar tanken med att medaljen ger plot points. Användandet av dem förbrukar då medaljen i olika omfattning.

En officer som kommer med sin paraduniform och medaljerna dinglandes på bröstet får antagligen mycket mer respekt av både de militära och de civila ledarna. Kanske Officern då kan övertala civilisterna att de skall fatta ett visst beslut som de tidigare varit tveksamma till. Ex: ökad budget till kåren, tillgång till ny utrustning eller att en viss strategisk operation skall få klartecken, eller så kanske han använder den för att förföra en vacker kvinna.

Hmm tanken med saker som Victoriakorset/Järnkorset är väl att du skall ha tänkt ut någon oerhört dumdristig plan, varit korkat nog att ens ha försökt genomföra den, och haft turen att lyckas med den. =^_^=

De medaljer som är av ovanstående karaktär bör ju då ge mer effect än de som vem som helst kan få.

/Ulfgeir
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,620
Location
Malmö
Har sett på teve att man får psykiska trauman i krig och permanenta skador och blir invalidiserad. Kan man bli det i Blå Himmel (inte för att jag längtar efter det själv)?
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,266
Location
Borås, Sverige
Har sett på teve att man får psykiska trauman i krig och permanenta skador och blir invalidiserad. Kan man bli det i Blå Himmel (inte för att jag längtar efter det själv)?
Det är väl bara vanliga skyttesluskar som får det. Officerare utmålas ju nästan alltid som hjältar som bara får de posititiva egenskaperna.

Fast å andra sidan ger ju det här även en möjlighet till att personen skall kunna få negativt bemötande, för medaljerna ger ju tydliga tecken på att denne har varit i strid, och beroende på allmänna opinionen för tillfället så kan det ju vara dåligt.

/Ulfgeir
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Nässe said:
Har sett på teve att man får psykiska trauman i krig och permanenta skador och blir invalidiserad. Kan man bli det i Blå Himmel (inte för att jag längtar efter det själv)?
Det går.

Om en rollperson får en Kritisk skada och överlever så får rollpersonen karaktärsdraget Krigsskada. Det funkar som alla andra karaktärsdrag: man planterar och skördar det, den som har det får förbättringspoäng när det skördas och om någon annan än karaktärsdragets ägare planterar det så får planteraren kamratpoäng.

Exakt hur krigsskadan tar sig uttryck är till den spelaren som fick den. Det kan vara att bli av med diverse delar av kroppen, eller att kroppen fungerar sämre på något sätt, eller att man blir granatchockad.
 

Major Boothroyd

Veteran
Joined
7 Oct 2010
Messages
171
Location
Bohuslän, Norge
Gillar inte tanken på att medaljer förbrukas. Har man fått en medalj så har man kvar den livet ut eller krigsrätten vilket som nu kommer först.Dock skulle jag tänka mig att varje medalj ger någon form av interaktionsbonus ju mer känd medalj desto större typ respektbonus hos kamraterna, gratis drink i baren,överordnandes respekt.

Man kan även utnyttja medaljen för större fördelar än den är värd men det medför att man kan drabbas av dåligt rykte "han lever på sina medaljer".

Medaljexempel Blue Max i början av första världskriget kunde flygare få den för 8 st nedskjutningar i slutet krävdes 30.

En liten fråga kommer man kunna se något av Blå Himmel på Gothcon?
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,266
Location
Borås, Sverige
Du fick nog fram det som jag ville säga.

Menar vardagsrespekt etc som kommer från medaljen håller i sig såvida inte man gör dumheter som vanhedrar medaljen. Vad jag menar är snarar som du skrev "man lever på sina medaljer", dvs, man aktivt utnyttjar den respekt som medaljen ger för att få en fördel.

/Ulfgeir
 
Top