Krille
Super Moderator
Tittar man på rollspel med flygmoment så hittar man två möjliga saker: antingen behandlas flygmomentet som vilken strid som helst (Serenity RPG), eller så hittar man en lista på en klase manövrer hämtade från manualen i Falcon 4 tillsammans med en klase svårigheter för att utföra dem (Star Wars d6 2nd Ed Revd&Expd). Ibland finns det även regelmässiga effekter av att utföra dem också. Rent gelemässigt finns det alltså system som säger "en Immelmann-sväng ser ut så här och är Apsvår att genomföra" eller "en Immelmann-sväng ser ut så här och är Apsvår att genomföra. Om manövern lyckas får piloten välja riktning fritt. Kostar en handling att genomföra."
Handen på leven, det suger. För det första måste spelaren lära sig alla manövrer, för det andra har de en svårighet som gör att ingen spelare vill göra dem eftersom de fumlar och därmed kraschar hela tiden, och för det tredje är det bara tråkig mekanik. Åkej, det finns säkert undantag, men jag har hittills inte hittat nåt.
Att behandla flygstrid som vilken strid som helst suger också, om inte annat så av stämningsskäl. Det suger inte lika mycket, men det är fortfarande inte bra.
Jag har förstås en potentiell lösning, och delvis kommer den av T10 version 2 och dess handlingspölar. Principen är att man har pölar med handlingspoäng. En stor pöl har man rent generellt. Man kan få fler pölar från ens utrustning, fast man kan bara använda dem i de sammanhang som har med pölens namn att göra. Exempelvis pölen Fart kan bara användas när man använder sitt flygplans hastighet, inte när man svänger. Det finns pölar som snor poäng från den generella pölen och gör dem specifika, som exempelvis Långsam som kan sno poäng som kunde användas till allt och göra så att de bara kan användas om man är långsam. När man vill göra något tar man en poäng från en pöl och beskriver vad man vill göra baserat på vad pölen heter/handlar om.
Så här är tanken: istället för en mall i stil med den här:
Handen på leven, det suger. För det första måste spelaren lära sig alla manövrer, för det andra har de en svårighet som gör att ingen spelare vill göra dem eftersom de fumlar och därmed kraschar hela tiden, och för det tredje är det bara tråkig mekanik. Åkej, det finns säkert undantag, men jag har hittills inte hittat nåt.
Att behandla flygstrid som vilken strid som helst suger också, om inte annat så av stämningsskäl. Det suger inte lika mycket, men det är fortfarande inte bra.
Jag har förstås en potentiell lösning, och delvis kommer den av T10 version 2 och dess handlingspölar. Principen är att man har pölar med handlingspoäng. En stor pöl har man rent generellt. Man kan få fler pölar från ens utrustning, fast man kan bara använda dem i de sammanhang som har med pölens namn att göra. Exempelvis pölen Fart kan bara användas när man använder sitt flygplans hastighet, inte när man svänger. Det finns pölar som snor poäng från den generella pölen och gör dem specifika, som exempelvis Långsam som kan sno poäng som kunde användas till allt och göra så att de bara kan användas om man är långsam. När man vill göra något tar man en poäng från en pöl och beskriver vad man vill göra baserat på vad pölen heter/handlar om.
Så här är tanken: istället för en mall i stil med den här:
... så skulle man kunna göra så här:Immelmann på det traditionella sättet said:Det är svårt att svänga ett flygplan. Den åker fort framåt och är trög, och det finns ingen trevlig mark för hjul att få grepp i. Det gör att det tar tid att vända runt åt andra hållet.
En metod att vända fort - som dock är ganska riskabel - är att göra om fart till höjd. Då är det lättare att svänga runt. Sedan kan man göra om höjd till fart igen genom att dyka. Det är precis det som är principen bakom en Immelmann-sväng: flygplanet stiger kraftigt och tappar därmed fart. Precis då flygplanet är på väg att överstegra tippar man över åt sidan och faller sedan rakt ner. I dykningen kan man vrida planet åt vilket håll man vill och när man sedan planar ut så åker man åt rätt håll med bibehållen hastighet.
Svårigheten i manövern är att bedöma när man kan tippa över samt att inte plana ut för fort så att planet går sönder i påfrestningen.
Svårighet: Svår
Kostnad: En handling
Effekt: Piloten får välja vilket håll han vill färdas åt.
Syftet med den här varianten är att visa hur man kan få in manövrerna i ståryn och inspirera spelare att använda dem och hjälpa nya spelare och mindre kreativa spelare, utan att på något sätt komma ivägen för kunnigare och mer kreativa spelare. Dessutom kan man på det sättet förklara lite om hur man gör i världen och lägga fokus på det som spelet handlar om - i det här fallet flygstrid.Immelmann på Krilles nya sätt said:Det är svårt att svänga ett flygplan. Den åker fort framåt och är trög, och det finns ingen trevlig mark för hjul att få grepp i. Det gör att det tar tid att vända runt åt andra hållet.
En metod att vända fort - som dock är ganska riskabel - är att göra om fart till höjd. Då är det lättare att svänga runt. Sedan kan man göra om höjd till fart igen genom att dyka. Det är precis det som är principen bakom en Immelmann-sväng: flygplanet stiger kraftigt och tappar därmed fart. Precis då flygplanet är på väg att överstegra tippar man över åt sidan och faller sedan rakt ner. I dykningen kan man vrida planet åt vilket håll man vill och när man sedan planar ut så åker man åt rätt håll med bibehållen hastighet.
Svårigheten i manövern är att bedöma när man kan tippa över samt att inte plana ut för fort så att planet går sönder i påfrestningen.
Poänganvändningsförslag:
"Jag stiger och gör en Immelmann för att vända om. Tack vare att flygplanet är så långsamt så överstegrar det inte så lätt, så jag tippar enkelt över, dyker ner mot sydväst och rätar ut planet, och hoppas att fiendens snabbare flygplan inte kan följa efter lika fort." Spendera en poäng ur pölen Långsam eller den generella pölen.
"Jag drar spaken i magen, trampar hårt på pedalen och rollar över åt sidan, och trots att det svartnar för ögonen så kan planet ändå rätas ut åt sydväst. Det finns inte en chans att fienden kan följa efter." Spendera en poäng ur pölen Manöverbar eller den generella pölen.