Krille
Super Moderator
Eftersom Blå Himmel är kriminellt eftersatt så kände jag att det var läge för en lägesrapport.
1: Varför har inget hänt på så länge?
Det finns två svar på den frågan. Den ena är kort och gott Järn. Jag har fortfarande en klase åtaganden kring Järn som helt enkelt får gå före, eftersom, well, kunder och kundlöften.
Det andra är faktiskt också Järn. När jag satt och skrev hackningar av Järn så skrev jag ett hack för moderna handeldvapen. Jag snodde ett par grejer från Noir till det hacket, bland annat att ammunitionsåtgången är slumpvis och beror på någon av tärningarna i procentslaget (eller entals- eller tiotalssiffran), och ett Noir-liknande initiativsystem. Jag slogs plötsligt av att det Noir-liknande initiativsystemet också löser höjd/fart-energifrågan som är basen i handlingspoäng-systemet i Järn. Och plötsligt började jag leka med tanken på att använda Järns regler med det här hacket. Så jag började pilla med det. Arbetet är inte klart än, så jag har inget sagt.
2: Wait, what? Håller du på att byta regelsystem?
Ja och nej. Jag håller på att renskriva det ovan nämnda Järn-hacket så att det funkar med Blå Himmel (lite av och till – proper Järn-stuff har fortfarande prioritet). Sen vill jag speltesta det internt för att se om min hunch att det här systemet löser samma problem stämmer. Därefter kommer Järnhack-Blå Himmel ut för externt speltest och utvärdering, det vill säga att alla andra ska få testa hacket och jämföra med originalreglerna.
Så jag har inte helt bestämt mig än huruvida det blir ett nytt regelsystem eller inte.
3: Hur långt har du kommit med regelsystemet?
Jag har ett nytt stridssystem och jag har nya vapenvärden, renskrivet från hacket. Handlingsresolution är lyft nästan rakt av från Järn. Däremot har jag inte rollpersonsgenerering eller nya mallar än. De väntar på en revision av färdighetslistan, vilket jag skulle behöva göra eftersom Järn-systemet inte har attribut. Slutligen behöver spelledarpersoner och en klase hjälpmedel skrivas om.
4: Är det det enda som händer?
Som om det inte var nog! Jo, jag tänker köra det interna speltestet med en kort kampanj som sträcker sig över 300 år. Start blir väl i vår nån gång – som sagt var så har Järn-stuff prioritet. Det skulle vara kul att få kampanjen läsbar av andra, så att även ni kan spela den.
5: Hur kan 300 år vara kort?
Rollpersonerna kommer vara alver från Rikite, och under kampanjen kommer de gå från det här:
…till det här:
Och det kommer ske i form av ett antal nedslag i deras liv från nykläckta vindryttarlärlingar år 1599 till det Stora krigets slut år 1892. Deras hemland kommer att utvecklas från löst klansamhälle utan någon egentlig nationalkänsla till en nyfödd nationalstat. Och omvärlden kommer gå från renässans till industrialism. Allt detta i tretton avsnitt.
Okej, tretton avsnitt är väl inte så kort ändå.
6: När kommer det?
Det är en bättre fråga än du anar. Jag vet faktiskt inte själv.
1: Varför har inget hänt på så länge?
Det finns två svar på den frågan. Den ena är kort och gott Järn. Jag har fortfarande en klase åtaganden kring Järn som helt enkelt får gå före, eftersom, well, kunder och kundlöften.
Det andra är faktiskt också Järn. När jag satt och skrev hackningar av Järn så skrev jag ett hack för moderna handeldvapen. Jag snodde ett par grejer från Noir till det hacket, bland annat att ammunitionsåtgången är slumpvis och beror på någon av tärningarna i procentslaget (eller entals- eller tiotalssiffran), och ett Noir-liknande initiativsystem. Jag slogs plötsligt av att det Noir-liknande initiativsystemet också löser höjd/fart-energifrågan som är basen i handlingspoäng-systemet i Järn. Och plötsligt började jag leka med tanken på att använda Järns regler med det här hacket. Så jag började pilla med det. Arbetet är inte klart än, så jag har inget sagt.
2: Wait, what? Håller du på att byta regelsystem?
Ja och nej. Jag håller på att renskriva det ovan nämnda Järn-hacket så att det funkar med Blå Himmel (lite av och till – proper Järn-stuff har fortfarande prioritet). Sen vill jag speltesta det internt för att se om min hunch att det här systemet löser samma problem stämmer. Därefter kommer Järnhack-Blå Himmel ut för externt speltest och utvärdering, det vill säga att alla andra ska få testa hacket och jämföra med originalreglerna.
Så jag har inte helt bestämt mig än huruvida det blir ett nytt regelsystem eller inte.
3: Hur långt har du kommit med regelsystemet?
Jag har ett nytt stridssystem och jag har nya vapenvärden, renskrivet från hacket. Handlingsresolution är lyft nästan rakt av från Järn. Däremot har jag inte rollpersonsgenerering eller nya mallar än. De väntar på en revision av färdighetslistan, vilket jag skulle behöva göra eftersom Järn-systemet inte har attribut. Slutligen behöver spelledarpersoner och en klase hjälpmedel skrivas om.
4: Är det det enda som händer?
Som om det inte var nog! Jo, jag tänker köra det interna speltestet med en kort kampanj som sträcker sig över 300 år. Start blir väl i vår nån gång – som sagt var så har Järn-stuff prioritet. Det skulle vara kul att få kampanjen läsbar av andra, så att även ni kan spela den.
5: Hur kan 300 år vara kort?
Rollpersonerna kommer vara alver från Rikite, och under kampanjen kommer de gå från det här:
…till det här:
Och det kommer ske i form av ett antal nedslag i deras liv från nykläckta vindryttarlärlingar år 1599 till det Stora krigets slut år 1892. Deras hemland kommer att utvecklas från löst klansamhälle utan någon egentlig nationalkänsla till en nyfödd nationalstat. Och omvärlden kommer gå från renässans till industrialism. Allt detta i tretton avsnitt.
Okej, tretton avsnitt är väl inte så kort ändå.
6: När kommer det?
Det är en bättre fråga än du anar. Jag vet faktiskt inte själv.
Attachments
-
35.2 KB Views: 0
-
25.7 KB Views: 0