Nekromanti Blå Himmel igen

Krille

Super Moderator
Dags för Blå Himmel igen - ni vet, första världskrigsfantasyspelet som jag donar med då och då.

Bakgrund: Det stora kriget har precis stannat upp. De krigförande nationerna har tappat farten och energin, och ingen har lust att skicka fram ytterligare några miljoner man över skyttegravskanten för att bli mosade av fiendens kulsprutor. Så kriget har stannat upp. Det är inte fred, men ingen krigar heller.

En grupp frivilliga från båda sidor, Fehnmeyer-rörelsen, har tagit på sig jobbet att patrullera fronten för att bygga upp förtroende mellan sidorna och kyla ner konflikten så att fredsavtal kan komma till stånd.

Dessvärre så finns det dem som tjänar på kriget: industrin går på högvarv, det finns vissa som gärna skulle armbåga sig lite i maktvacuumet efter de uttröttade krigförande nationerna, och det finns en undre värld som stortrivs. Så Fehnmeyer-rörelsen har lite att göra.

I övrigt är världen en ganska typisk fantasyvärld, fast framspolad till ca förstavärldskrigsnivå. Det finns telegrafer, telefoner, flygmaskiner, radiotelegrafi, zeppelinare, bilar, kulsprutor kanoner och till och med tanks. Samtidigt finns också alver, dvärgar och orker utöver människor.

Reglerna: Reglerna är ett T10-system i grunden (1T10 + attribut + färdighet >= svårighet), och i senaste inkarnationer så blir det ett handlingspölssystem. Det vill säga, det finns inga stridsrundor. Istället har man en handlingspöl med tärningar, och handlingar utropas när man vill göra dem. Varje handling man gör snor en tärning ur pölen. Två handlingar som utropas samtidigt inträffar samtidigt, om man inte spenderar en tärning ur pölen på att stressa. När pölen är tom så är man mer eller mindre ute - man har slut på ork, ammunition, chutzpah, fart eller initiativ, eller vad man nu vill kalla det för.

---

Dagens fundering: Dagens fundering, och det som jag vill prata om, är flygstridsreglerna (som vanligt). Nånstans upptäckte jag att handlingspölar funkar riktigt bra för förstavärldskrigsflygstrid.

En konstant i flygstrid är att varje manöver kostar energi, och fram till efterbrännkammarens uppfinnande så fanns den energin i princip i form av fart och höjd. Båda tar tid att bygga upp, och det finns ett definitivt tak för båda på grund av luftmotstånd, lyftförmåga och mängen syre på hög höjd. I praktiken innebär det att när man väl satt igång att luftstrida så kommer man att förlora fart, som man måste återvinna genom att offra höjd eftersom man trillar ner ur himlen om man inte har farten.

Jag upptäckte för en kort tid sedan att handlingspölen är skitbra simulering för det här: handlingspölen är i princip lika med höjden (plus lite till för pilotens och planets förmåga), och när höjden är slut så har man inte mer att ta av annat än att i princip flyga rakt fram, mer eller mindre. Man är en sittande anka eller en hög balsaträ och duk på marken. Välj själv. Flygstrid handlar därmed väldigt mycket om energihantering.

Mitt problem är nu att jag gärna vill att det ska vara skillnad på flygmaskiner, men att de fortfarande är relativt balanserade. Man kan helt enkelt inte bygga bättre maskiner än så, och man får optimera sina maskiner på olika sätt. Handlingspölen bakar ihop alla dessa optimeringar till ett värde, och däri ligger problemet: man har inte längre en snabb maskin, eller högtflygande maskin, eller lättmanövrerad maskin. Man har bara en bra maskin kvar, och på grund av balanseringskravet så blir alla maskiner i princip lika bra.

Så frågan är helt enkelt hur man har den här handlingspölen och balansen - eftersom den är så praktisk för syftet - men samtidigt har skillnader på maskinerna, rent speltekniskt.

Mogger

Hipsteranka
Olikfärgade tärningar!

Pölen är inte en enhet, utan två, eller fler. Det löser inte ditt problem i sig självt men genom att knyta en del av pölen till maskinens prestanda, en del till pilotens flygfärdigheter och kanske en till beroende på vad som egentligen händer under flygstrid (jag vet i princip inget om det). Olika tärningar ger dig olika möjligheter. Många prestandatärningar gör att du kan flyga länge, men det betyder inte att du kan gör en dubbel loop med skruv.

Krille

Super Moderator
Re: Olikfärgade tärningar!

Det löser som sagt var inte problemet, annat än berättelsemässigt. Det är speltekniskt fortfarande inte någon skillnad på en snabb maskin, en högtflygande maskin eller en lättmanövrerad maskin. Det enda som skiljer är beskrivningen av manöverna.

Mogger

Hipsteranka

Ah, jag trodde att det var frågan om att skilja mellan maskin och pilot och att det bara var exempel. :gremsmile:

Men då är ju frågan, i en strid, spelar det någon roll på vilket sätt maskinen är bra? Är det bättre att ha en högtflygande maskin än en snabbflygande eller lättmanövrerad? Finns det något som är objektivt bättre än något annat annat än när det gäller enskilda handlingar? Handlar det inte även om att känna sitt plan och flyga snabbt med ett snabbt plan, högt med ett högtflygande o.s.v.?

Dimfrost

Special Circumstances
Skulle inte maskinerna kunna modifiera själva slagen som slås? Det är väl den enda möjligheten om man vill komma ifrån att modifiera handlingspölen. Kanske man rentav kan flytta all skicklighet till pölens storlek och låta slagens grundvärden bero enbart på maskinen. Dock leder det här till att man i konsekvensens namn kanske ska tillämpa samma princip i övriga konflikter, där alltså omständigheter och utrustning och läge är det man slår för, medan attribut och färdigheter bara avgör pölens storlek. Om det nu är ett problem, alltså.

/Dimfrost

Krille

Super Moderator

Men då är ju frågan, i en strid, spelar det någon roll på vilket sätt maskinen är bra?
Hur ska man annars kunna bjäbba om huruvida en Halberstadt är bättre än en Humbolt, eller en Sopwith Camel är bättre än en Fokker DR.III? Gnäll om flygmaskiners kvaliteter och deras inneboende styrkor och svagheter är en stapelvara i flygäventyrsgenren, och jag ser det som självklart att om fokus i spelet ligger på äventyrande med biplan så ska även regelsystemet ha stöd för den grejen.

Så jag vill helt enkelt att olika flygplan ska vara bra på olika sätt, och att detta ska märkas på något sätt. Dimfrost är något på spåren och jag ska kika där, för nu har stjärnmotorn börjat snurra här.

Big Marco

Läskig
Om du vill ha personlighet på planen, kan du inte då lägga in möjligheter till bonus? Vissa plan har en pöl som ger två "gratis" poäng till "Ta initiativet" per scen, medan ett annat kan stressas tre poäng gratis per scen, etc? Pss får du fram känsla i vad planet kan, och det ger också en tydligare stil till dogfighten. För spelar det någon roll om en spelare får tillgång till låsta marker i pölsatsningen?

Krille

Super Moderator
Skulle inte maskinerna kunna modifiera själva slagen som slås?
Man skulle kunna göra så här: flygmaskiner har kvaliteter, dvs saker som de är bra på.

Sen finns det olika sorters handlingar som man gör i T10-systemet. I strid så är de grundläggande handlingarna anfall, försvar, ändra avstånd, hända först samt tåla stryk (fast den sista är ingen handling egentligen, men vi tar upp den ändå). Sen kopplar man kvaliteter till dessa grundläggande handlingar.

<ul type="square">[*]En snabb maskins kvalitet räknas som en +3-modifikation på slag för att ändra avstånd.
[*]En stryktålig maskins kvalitet är en +3-modifikation av stryktålighetsslaget - i princip lite mer pansar.
[*]En maskin med dubbla synkroniserade kulsprutor har en kvalitet i form av en +3-modifikation på anfall.
[*]En smidig och lättmanövrerad maskin får en +3-modifikation på försvar.
[*]En snabbmanövrerad maskin får en +3-modifikation på att hända först.[/list]

En flygmaskin kan ha två kvaliteter.

På så sätt så kan man få in maskinens kvalitet på ett enkelt och trevligt sätt. Sedan sätts handlingspölens storlek schablonmässigt på grund av pilotens skicklighet och ett generellt åldersvärde på flygmaskinen. Äldre maskiner är inte lika utvecklade, så där kan man tala om olika nivåer av "bra". Säg att handlingspölen är pilotens Stridsvana plus Pilotvärde plus 10, -1 per års ålder av flygplansmodellen. Årets moderna plan och en bra pilot kommer upp i en handlingspöl på 20, medan samma pilot i en vek och långsam maskin från början på kriget bara kommer upp i 6.

Krille

Super Moderator
Mycket trevlig tanke. Den kan till och med råka bräda idén som kom från Dimfrosts tanke, eller kanske till och med kombineras med den.

Dimfrost

Special Circumstances
Ja, det var så jag tänkte. Men varför bara bonusar i steg om 3? I det här fallet borde det väl vara trevligt att gå ifrån enhetligheten för att öppna för mer individualiserade plan. Det är inte ofta jag föreslår mer detaljerade regler, men i det här fallet tror jag att det skulle kunna fungera bra. :gremsmile:

/Dimfrost

Rising

Vila i frid
Du låter givetvis planen påverka själva slagen i sig, som Dimfrost skrivit. Beroende på vad man vill utföra för handling, så påverkas ens tärningsslag på olika sätt beroende på huruvida ens plan är väldesignat för det eller inte.

Herr Nils stridssystem är ett exempel. Där får man fördela tärningarna i ens pöl över i första hand Anfall, Fint, Försvar och Binda; och sedan när man slår så skall man komma under ett visst värde med så många tärningar som möjligt. Men detta värde anges alltså av ens vapen. Så vill man spela defensivt med en yxa så går det sämre än om man vill göra det med ett svärd, till exempel.

Det finns flera andra sätt att påverka ett pölresultat på, såsom statiska bonusar och extra tärningar, men jag gissar att jag inte behöver ge sådana förslag till dig.

---

Det är den enkla lösningen. En simulerande lösning.

Men så finns det en annan lösning också, som är lite konstigare.

Idén till den här lösningen fick jag när jag spelade Sega Hockey första gången. Jag är nämligen van vid sportspel där de olika idrottsmännen kan simuleras med en massa olika stats hit och dit. Stora detaljerade listor med idel värden och parametrar. Ganska oöverskådligt. Sega Hockey tror jag hade någon generell powernivå, men i övrigt så representerade de istället bara varje idrottsman med två stycken attribut. Kommer inte ihåg vad det var, men det var dels typ "bra skott" och även en del lite konstigare grejer, som "kämpar bra i underläge" eller nåt.

Jag kanske har drömt det. Okej, vi skiter i Sega Hockey. Poängen är iaf att du skulle kunna representera varje plan med en handfull små specialregler istället. Typ "Dubbelmonterade vapen: Du får, om du vill, slå om samtliga tärningar i din anfallspott." eller "Ökänd för sina Motorproblem: Om du slagit två ettor eller fler i ditt manöverslag, så annuleras hela slaget, och du misslyckas automatiskt."

Det viktiga är att dessa specialgrejer *inte* ska vara sånt som "+1 tärning i varje manöverpott" för vem som helst kan lägga till ytterligare en tärning i en manöverpott. Det viktiga är att specialreglerna gör sånt som spelaren inte kan göra genom att lägga till/dra ifrån tärningar. På så vis får flygplanen nämligen lite mer personlighet och de är inte bara en samling sifferbonusar fördelade över olika värden. Du kan exempelvis låta två olika plan ge varsin sorts bonus åt manöverslag. Då känns det verkligen som att man som spelare kan väga den enes fördel mot den andra precis som om man jämförde två olika fysiska plan, snarare än att båda planen skulle representeras av ett lika högt manöverbonusvärde.

Tanken är att du kanske skulle ha en åtta-tolv sådana här olika attribut. Det lär man sig som spelare snabbt. Tänk på Magic med sina First Strike, Trample, Flying och Banding... De är ganska komplicerade regler i sig, men när man väl lärt sig dem så är det enkelt att hantera dem, och det är enkelt för spelmakarna att göra olika typer av 1/1- och 2/2-varelser genom att bara variera dessa kombinationer.

Arfert

Facit

ja det är ju helt klart så att olika maskiner var olika bra... som hastighet, stigförmåga, beväpning, hur lättmanöverade de var osv... Blev ju ganska stort genomslag under första världskriget när någon av sidorna gjorde ett tekniskt genombrott..

..sen vore det ju kul att man kunde ha plan som passade sin egen stil som flygaress... som om man är en "slugger" som gör snabba attacker (hög hastighet och eldkraft) för en snabb knock out, eller en som föredar att utmanövrera motståndaren med coola manövrar, som Immelman-svängen...

Krille

Super Moderator
Observera att pölen inte är en pöl som du slår på en gång; det är en pöl som du hämtar en tärning ur när du ska slå. Man skulle kunna kalla det "handlingspoäng" om man vill, där en poäng = en handling (och i T10-systemet alltså en tärning). Det är alltså "du kan slå 26 slag i den här striden", inte "du ska hälla ut 26 T10 i ett slag".

Jag tyckte om den andra konstigare lösningen också, och ska fundera på hur det går att implementera.

Mogger

Hipsteranka
Great shot, kid!

[ QUOTE ]
..sen vore det ju kul att man kunde ha plan som passade sin egen stil som flygaress... som om man är en "slugger" som gör snabba attacker (hög hastighet och eldkraft) för en snabb knock out, eller en som föredar att utmanövrera motståndaren med coola manövrar, som Immelman-svängen...

[/ QUOTE ]

Ja, det låter riktigt coolt! Och väckte en snabb undran kring Krilles handlingspöl. Finns det möjlighet till Instant Death i systemet eller blir det alltid en utdragen strid?

Krille

Super Moderator
Re: Great shot, kid!

Och väckte en snabb undran kring Krilles handlingspöl. Finns det möjlighet till Instant Death i systemet eller blir det alltid en utdragen strid?
Klart det finns möjlighet till instakill. Allt du behöver göra är att slå ett bra anfallsslag när fienden slår ett kasst försvarsslag. Sen har du en hög skadepotential, och om fienden inte brädar den i sitt stryktålighetsslag så är han kaffeved.

Och i den här miljön så är det bokstavligt talat.

Rising

Vila i frid
Yeah, jag anade det. Jag vet att det fungerat så i de klur du tidigare postat, men var osäker på om det skulle fortsätta fungera så, här.

Nå, jag tror ändå att det kan vara kul att leka med tanken på att ge flygplan några mycket få utpräglade attribut, snarare än att förse dem med kompletta uppsättningar av grundegenskaper.

Det senare är liksom en ganska torr form av simulation. Väldigt användbar, det medger jag, och framförallt enkel att tillämpa. Men på samma sätt som det i BRP är lite tråkigt att två duktiga svärdskämpar båda kan ha FV:16 på sin svärdsfärdighet så kan det vara lite trist att två manövreringsdugliga flygplan båda skall ha +2 på sina manöverslag.

Det är lite mer färgstarkt om de båda har två olika jämnförbara metoder istället. Då slipper man att alla flygplan skall representeras av listor med egenskaper. Det är roligare om de representeras av några få, överskådliga och lite mer markanta attribut.

Troberg

Sinister eater
Andra har redan nämnt olikfärgade tärningar. Jag skulle expandera det konceptet:

Planen har ett visst antal tärningar. Vissa av dem är färgade (eller ligger i speciella rutor på ett A4 om man föredrar det). Färgade tärningar är riktade mot vissa aktiviteter. En röd tärning kanske är eldkraft. Detta innebär att om man använder den till att skjuta så får man slå en större tärning (tex en D12 eller D20 istället för en D10, men om man använder den till något annat så blir den en D6.

Som alternativ kan man kanske köra med "slå två, plocka högsta" för matchande färg, "slå två, plocka lägsta" för felmatchad färg.

Eller så säger man helt enkelt att alla tärningar för ett flygplan är matchade mot vissa manövrer, och mismatchade mot andra.