Nekromanti [Blå Himmel] Livstecken och layoutskiss

Krille

Super Moderator
Jag hade lite roligt under lördagsförmiddagen och pillade lite på en skiss på layouten till Blå Himmel.

Jag vet verkligen inte hur jag ska ge ut det, som print on demand eller som PDF. Tryck tror jag dessvärre är uteslutet eftersom målgruppen förmodligen är typ 75 pers.

Men i alla fall, något händer på Blå Himmel. Vilket var väl det jag ville säga.

Snow

Swashbuckler
Krille;n58650 said:
målgruppen förmodligen är typ 75 pers.
You lucky bastard! 75 pers, det är ju många. :)

Layouten ser ren och prydlig ut. Verkar lättläst (jag är nog fel person att bedömma det). Det finns dock inget i layouten som säger "Blå himmel" om man ersatt all text med bacon ipsum. Lite anonymt helt enkelt.

Kapitelrubriken känns 30-tal och inte så mycket 10-tal och första världskriget. Något lite mer utstuderat, såhär kanske:
http://www.dafont.com/deutsch-gothic.font

Krille

Super Moderator
Jag kikade på formgivning ca 1910 när jag skapade Blå Himmel-loggan, men jag fastnade inte för erans typografi då heller.

Och det är inte en direkt katastrof heller, eftersom Blå Himmels 1891 inte är vårt 1910, utan snarare en obestämd 1860-1940 där tekniken och taktiken är det som mest hamnar i 1910.

Arfert

Facit
Osäker på användningen av Futura.. du kanske skulle spärra den glesare, typ så här nånting, se bifogad bild. Det blir närmare tidsepoken (fast Bauhaus). Och jobba med bokstavsmellanrummen.

Attachments

Arfert

Facit
Franklin Gothic kom 1902, så den var ju "inne" då. Dock endast i USA i början, det är en väldigt anglosaxisk typsnitt. News Gohic och Alternate Gothic ritades av samma snubbe, så de kan ses som varianter på Franklin (det här var före det fanns typsnittsfamiljer).