Krille
Super Moderator
Varsågoda, en liten text om flygstridstaktik och flygkrigsutbildning så som den existerar i spelvärlden i Blå himmel:
---
Flygstrid är en ny konst. Det har inte funnits militärt flyg i mer än tolv år. Därför finns det få instruktionsböcker eller studier om taktik och flygstridsmanövrer. Det finns iakttagelser från de mer erfarna piloterna som sprids muntligen till grönare piloter i samma förband. I övrigt är det bara att lära sig hur kontrollerna fungerar och vad flygplanet tål.
Dessutom går utvecklingen fort framåt - "vad flygplanet tål" ökar radikalt för varje modell. Det gör att om någon skulle sätta sig ner och studera vad man kan göra med ett flygplan och formulerar en lärobok i flygstridstaktik så skulle boken vara för gammal och omsprungen av två nya modeller när den skulle komma ut, och när boken skulle vara omvandlad till doktrin och införd i någon läroplan så skulle det ha gått fyra till sex modeller till.
Några manövrer används så gott som alltid ändå, eftersom de är praktiska manövrer att använda. De har alltså inte formella namn, utan är saker som man "bara gör", eftersom chansen är större att man överlever om man gör så än om man gör på annat sätt.
Till exempel så svänger man alltid mot anfallaren. Tänker man efter lite så inser man att om man svänger från anfallaren så ger man bara anfallaren mer tid att skjuta på en, och man kan aldrig komma till anfallsläge om fienden bara är bakom en. Svänger man mot anfallaren så minimeras tiden som han kan skjuta på en, och med lite tur så far han förbi. Då är man bakom fienden och kan komma till ett anfallsläge.
Det behövs ingen formell flygkrigsskola för att lära ut det. Det räcker med erfarenheterna från ett gammalt äss.
Tio minnesregler för stridsflygare
1. Fienden finns alltid åt solen till.
2. Vänta med att skjuta till dess Du ser hans ögonvitor.
3. Följ aldrig efter en fiende som Du träffat. En annan kommer då helt säkert att knäppa Dig. Det är bättre att komma hem med en rapport om en "sannolikt" nedskjuten fiende, än att Du själv blir nedskjuten tillsammans med den som Du räknat in som "säkert nedskjuten".
4. Sitt inte och dröm om Din flicka! Det är den fiende som Du inte ser som skjuter ner Dig, och om Du inte får syn på den fiende som just ger sig på Din rotekamrat är Du en brottsling.
5. Om Du blir nedskjuten över fiendens område så fly! Blir Du tagen tillfånga så håll truten!
6. Höjd ger Dig fördel.
7. Sväng alltid mot anfallaren.
8. Flyg aldrig rakt och flackt i mer än 30 sekunder när Du väl är i stridsområdet.
9. Bestäm Dig snabbt. Det är bättre att agera snabbt även om Din taktik inte är den bästa.
10. Flyg in fort - Slå hårt - Stick!
Flygutbildning
Inget krigande land har en särskild flygkrigsskola och knappt något land har en formell krigsflygarutbildning. Det notervärda undantaget är Rikitien och dess vindkrigare, som liknar ett normalt lärlingskap eller gamla tiders väpnarskap. I så gott som alla andra länder lär man sig att flyga på egen hand eller som en del av jobbet.
Den typiska flygträningen börjar med en instruktion om hur kontrollerna fungerar. Därefter får man följa med upp i luften i ett tvåsitsigt träningsflygplan. Läraren tar upp instruktören i luften, och lämnar därefter över kontrollen till eleven, som får öva att hantera flygplanet. Efter ett par sådana flygturer får eleven försöka starta och landa med läraren i baksätet redo att ta över om något ska gå till. När eleven kan starta, landa och navigera så får denne flyga på egen hand. Därefter får eleven sitt certifikat, förutsatt att det går någorlunda bra.
Flygstridsutbildning är ännu mer summarisk. Ofta är det inte mer än att en erfaren pilot berättar om hur luftstrid går till. Har eleven tur så får denne öva luftstrid i luften ett par gånger innan det är dags på allvar. Väl i förband är det få gröna piloter som har mer än tjugo timmars flygtid totalt, och när kriget var som hetast levde de sällan i mer än en vecka. Efter det var man antingen ett äss eller död.
Men de fick i alla fall rena sängar.
---
De där tio minnesreglerna är en hopslagning av två liknande listor från tiden för andra världskriget. Det fanns många punkter som var identiska (den där med ögonvitorna, till exempel), och några punkter som inte hörde hemma i miljön (en punkt om att inte blockera radiokanaler om man inte hade något att säga - radiotelefoni är knappt uppfunnet i Blå himmel). Och när de hade pusslats samman och trimmats så blev resultatet den ovanstående listan.
---
Flygstrid är en ny konst. Det har inte funnits militärt flyg i mer än tolv år. Därför finns det få instruktionsböcker eller studier om taktik och flygstridsmanövrer. Det finns iakttagelser från de mer erfarna piloterna som sprids muntligen till grönare piloter i samma förband. I övrigt är det bara att lära sig hur kontrollerna fungerar och vad flygplanet tål.
Dessutom går utvecklingen fort framåt - "vad flygplanet tål" ökar radikalt för varje modell. Det gör att om någon skulle sätta sig ner och studera vad man kan göra med ett flygplan och formulerar en lärobok i flygstridstaktik så skulle boken vara för gammal och omsprungen av två nya modeller när den skulle komma ut, och när boken skulle vara omvandlad till doktrin och införd i någon läroplan så skulle det ha gått fyra till sex modeller till.
Några manövrer används så gott som alltid ändå, eftersom de är praktiska manövrer att använda. De har alltså inte formella namn, utan är saker som man "bara gör", eftersom chansen är större att man överlever om man gör så än om man gör på annat sätt.
Till exempel så svänger man alltid mot anfallaren. Tänker man efter lite så inser man att om man svänger från anfallaren så ger man bara anfallaren mer tid att skjuta på en, och man kan aldrig komma till anfallsläge om fienden bara är bakom en. Svänger man mot anfallaren så minimeras tiden som han kan skjuta på en, och med lite tur så far han förbi. Då är man bakom fienden och kan komma till ett anfallsläge.
Det behövs ingen formell flygkrigsskola för att lära ut det. Det räcker med erfarenheterna från ett gammalt äss.
Tio minnesregler för stridsflygare
1. Fienden finns alltid åt solen till.
2. Vänta med att skjuta till dess Du ser hans ögonvitor.
3. Följ aldrig efter en fiende som Du träffat. En annan kommer då helt säkert att knäppa Dig. Det är bättre att komma hem med en rapport om en "sannolikt" nedskjuten fiende, än att Du själv blir nedskjuten tillsammans med den som Du räknat in som "säkert nedskjuten".
4. Sitt inte och dröm om Din flicka! Det är den fiende som Du inte ser som skjuter ner Dig, och om Du inte får syn på den fiende som just ger sig på Din rotekamrat är Du en brottsling.
5. Om Du blir nedskjuten över fiendens område så fly! Blir Du tagen tillfånga så håll truten!
6. Höjd ger Dig fördel.
7. Sväng alltid mot anfallaren.
8. Flyg aldrig rakt och flackt i mer än 30 sekunder när Du väl är i stridsområdet.
9. Bestäm Dig snabbt. Det är bättre att agera snabbt även om Din taktik inte är den bästa.
10. Flyg in fort - Slå hårt - Stick!
Flygutbildning
Inget krigande land har en särskild flygkrigsskola och knappt något land har en formell krigsflygarutbildning. Det notervärda undantaget är Rikitien och dess vindkrigare, som liknar ett normalt lärlingskap eller gamla tiders väpnarskap. I så gott som alla andra länder lär man sig att flyga på egen hand eller som en del av jobbet.
Den typiska flygträningen börjar med en instruktion om hur kontrollerna fungerar. Därefter får man följa med upp i luften i ett tvåsitsigt träningsflygplan. Läraren tar upp instruktören i luften, och lämnar därefter över kontrollen till eleven, som får öva att hantera flygplanet. Efter ett par sådana flygturer får eleven försöka starta och landa med läraren i baksätet redo att ta över om något ska gå till. När eleven kan starta, landa och navigera så får denne flyga på egen hand. Därefter får eleven sitt certifikat, förutsatt att det går någorlunda bra.
Flygstridsutbildning är ännu mer summarisk. Ofta är det inte mer än att en erfaren pilot berättar om hur luftstrid går till. Har eleven tur så får denne öva luftstrid i luften ett par gånger innan det är dags på allvar. Väl i förband är det få gröna piloter som har mer än tjugo timmars flygtid totalt, och när kriget var som hetast levde de sällan i mer än en vecka. Efter det var man antingen ett äss eller död.
Men de fick i alla fall rena sängar.
---
De där tio minnesreglerna är en hopslagning av två liknande listor från tiden för andra världskriget. Det fanns många punkter som var identiska (den där med ögonvitorna, till exempel), och några punkter som inte hörde hemma i miljön (en punkt om att inte blockera radiokanaler om man inte hade något att säga - radiotelefoni är knappt uppfunnet i Blå himmel). Och när de hade pusslats samman och trimmats så blev resultatet den ovanstående listan.