Nekromanti [Blå Himmel] Spelarbok?

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
  • En dag stod kanonerna tysta: Kort övergripande om miljön och historia; vad spelet handlar om och vad som har hänt hittills.
  • Livet i krigets skugga: Lite mer i detalj om det civila livet i krigets Europia.
  • Fehnmeyer-kåren: Dem som rollpersonerna jobbar för, deras ideal och organisation.
  • Schloss Model: Hemmabasen och folk däromkring.
  • Krigstjänst och militärer: Livet som tar vid när man slutar vara civilist. Lite om arméns organisation, vem som bestämmer över vad och varför.
  • Europias länder: Korta och rätt skolboksaktiga essäer om Europias länder.
  • Släkten och folkslag: Lite fler skolboksaktiga essäer om folkslagen.
  • Rollpersonsmallar: Sexton rollpersonsmallar (egentligen färdiga rollpersoner) med tips om hur man modifierar dem så att de passar, förklaring av regeltermer och rundvandring på rollformulär.
  • Färdigheter: Lista på färdigheter, förklaringar och tillval till dessa.
  • Karaktärsdrag: Hur karaktärsdrag funkar.
  • Handlingsresolution: Hur man slår.
  • Konflikter: Grundläggande sociala konflikter och hur de stegras.
  • Handlingspotter: Hur dessa fungerar.
  • Stridssystem: Först flygstrid, sedan extraregler för markstrid.
  • Utrustning: Prylar, även lite om belastning, svarta marknader och ransonering. Samt kvalitet. Och en stooooor lista på prylar som skyttesoldaten släpar på.
  • Flygmaskiner: Hur de fungerar, beskrivning av några modeller.
  • Kampanjregler: Hur man blir bättre, vad som händer när man blir nerskjuten, hur skiten träffar fläkten och annan bokföring.
  • Att spelleda Blå Himmel: lite rent praktiskt om hur man spelar Blå Himmel, hur man bygger äventyr och kampanjer och praktiskt allmänt hanterande.
  • Appendix för att skapa rollpersoner utan att använda mallar, lista med tidigare sysselsättning (används för att skapa rollpersoner utan mallar), hjälpmedel, turordningsbräde, kort, rollformulär, karta och lista med inspiration.
  • Äventyr.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,266
Location
Borås, Sverige
Som jag ser det så är det snarare små delar som kan lyftas ut till en spelledarbok, då resten är redan riktat till spelarna i en eller annan del.

De delarna skulle då vara följande:

* Schloss Model (eftersom det är en modell)
* Att spelleda Blå Himmel
* Äventyr

Allt övrigt är sådant som jag ser att spelarna utan problem kan läsa.Det som annars skulle kunna vara en spelarbok är fördjupningar på hur livet funkar i Blå Himmel

/Ulfgeir
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Målet är inte att ha en osjälvständig grundbok och en för spelledaren obligatorisk spelledarbok, utan en självständig grundbok och en spelarbok som spelarna köper en var av för att den är cool och praktisk.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Det ska bli kul att ta del av Blå Himmel. Jag undrar hur man kommer ställa sig till den något udda setting herr Sundlin valt att skapa. Undrar hur Fenix kommer ställa sig för de ställer sig alltid rätt långt bort...
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,266
Location
Borås, Sverige
Hmm med det tänket, så är det nog fler mallar som är mest intressant samt all utrustning.

Det är liksom en svår produkt att bryta upp. Vad jag menade var att gör själva spelarboken till den kompletta grundboken och spelledarboken som något som ger mervärde för spelledaren men kankse inte för spelarna, då det är en såpass speciell miljö som du har.

/Ulfgeir
 

Zappelina

Swordsman
Joined
22 Oct 2006
Messages
447
Location
Göteborg
Jag hade velat ha fler flygplan, fler vapen, tips på specialmanövrar och hur de kunde utföras regeltekniskt, utrustnings- och vapenlistor, fler spelarpersoner och kanske fördjupningar på några baser där man kan vara stationerad, eller ha varit, och vad dessa baser eventuellt är specialiserade på och om det finns några extra coola veteraner där som man kan ha lärt sig något av.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,856
Spontant tycker jag sexton rollpersonsmallar låter lite väl generöst för grundboken om det ska finnas en spelarbok. Typ 8-12 borde räcka gott, resten bumpas till spelarboken.

Där hittar man också mer av just det du listade: fler flygplan, fler karaktärsdrag. Kanske mer regler om karaktärsdrag. Kanske också en liten taktikguide för flygstrid, en skön liten parlör med ord och uttryck som används inom kåren, och möjligen nåt mer om … uh, hur soldater gör för att roa sig på bästa sätt (dvs. lura dem i dumma situation för att man ville gå på kabaré)?

Fördjupning om något land är nästan lite vanskligt. Om det bara vara ett land, när och hur får vi info om de andra? Kanske är något som gör sig bättre som webbsupplement.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
DeBracy said:
Fördjupning om något land är nästan lite vanskligt. Om det bara vara ett land, när och hur får vi info om de andra? Kanske är något som gör sig bättre som webbsupplement.
Man kan väl göra fler spelarböcker?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,856
Krille said:
Man kan väl göra fler spelarböcker?
Det är klart man kan men liksom … om det är lurigt att komma på vad det ska vara i en första, hur skoj kommer det vara till den tredje? Vips sitter du där och har kampsportsregler och tre sidor för hur man jagar varandra på skidor! I spelarbok fem så kommer äntligen färdigheten ”Göra ost” som, genom en lite märklig formulering, blir spelets bästa färdighet oavsett situation. Spelarbok sju har med illa förklädda nattalver från WoW (enda skillnaden är att deras tigrar har vingar här), och avslutas med en stor sektion errata för de flippade flygmaskinerna som presenterats i spelarböckerna 3, 5 och 6.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
DeBracy said:
Krille said:
Man kan väl göra fler spelarböcker?
Det är klart man kan men liksom … om det är lurigt att komma på vad det ska vara i en första, hur skoj kommer det vara till den tredje?
Det behöver inte vara ett så stort problem. Jag tror det handlar om upplägg.

Får man fördjupningar om länder så har man i princip halva boken (speciellt om den inte är så tjock). Lägg på några flygmaskiner och ett halvdussin mallar från landet så kan du nog komma upp i 75% av en bok. Några karaktärsdrag som är mer generella, kanske någon extra regel eller spelhjälpmedel, och poof så kan man nog ha en komplett spelarbok.

Och jag tror faktiskt inte på nya färdigheter. Det lärde jag mig från DoD4s extraböcker redan anno dazumal.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,856
Gott! Då har du ju en plan. :gremsmile:

Krille said:
Och jag tror faktiskt inte på nya färdigheter. Det lärde jag mig från DoD4s extraböcker redan anno dazumal.
Precis vad jag tänkte på också. :gremwink:
 
Top