Nekromanti Blödningsreglerna...

Tommy Boy

Veteran
Jag förstår inte riktigt reglerna för blödning. I kapitlet "Skador och Läkning" (Grundregelboken) står det under rubriken Dödsslag: "...ökad blodförlust är i sig inte någon anledning till att man måste slå Dödsslag för sin rollperson (anledningen till det beskrivs bland reglerna för läkning)". Själv har jag däremot inte hittat någon förklaring. Senare, i exemplet på s. 308, måste Jac slå ett Dödsslag fastän han bara har svårighet från Blodförlust. Jag antar att det har med regeln om Medvetslöshet på s. 165 att göra, men hur fungerar det egentligen? Är det verkligen realistiskt att det är omöjligt att dö av Blodförlust innan någon undersökt hur skadad man är? I så fall är det ju lika bra att låta den blödande ligga och självläka tills han/hon vaknar; det finns ju ändå ingen risk att personen dör!?

Big Marco

Läskig
Läs fjärde och sista stycket under "Medvetslöshet" på sidan 165. Anledningen är att vi ville trolla bort like micromanagement från blödningsreglerna.

-Marco Behrmann
-Neogames AB

Tommy Boy

Veteran
Men varför slår man inte slaget så fort svårigheten höjs? Och när exakt kan man bestämma att RPn blödit så mycket att han/hon kan dö utan att någon undersökt personen. Svårighet Ob10T6?

Big Marco

Läskig
Anledningen är att det blir som sagt en jävla massa slag och dessutom måste man hålla reda på runda för runda eller minut för minut exakt vad som sker. Nu kan man istä'llet konstatera att om Rpn fick hjälp efter X minuter så är det Y kryss som adderas, slå ett slag och kolla. För blödningsystemet är sådant att man antingen garanterat dör eller överlever, om man inte får någon hjälp.

Jag har för mig att det är om man har en blödningstakt på 6 eller så så dör man nästan alltid, om man inte får hjälp.

-Marco Behrmann
-Neogames AB

Orchson

Veteran
Det räcker med tre, fyra för att garanterat döda.

Jag har blivit knivstucken ett par gånger när jag varit full och jävlig. Och jag måste nog säga att blödningstakten i Eon är en smula överdriven faktiskt.

Har du blödningstakt tre, så tar det trettio minuter att läka den eftersom man läker 1 blödningstakt per tio minuter. På de första tio minuterna får man 3*10=30 blodförlust eftersom det är tre per minut.
Sedan har man två i blödningstakt. Då får man 2*10=20
Och till sist 1*10=10.

Så, på en halvtimme med tre i blödningstakt, så får man 60 blodförlust. En människa på sex kolumner hamnar således på en svårighet på ob9t6 chock och dödsslag.

Jag blev vid ett tillfälle stucken en gång i min ena armbåge, en gång i låret och ytterligare en gång i vaden innan jag trillade i vattnet nära kungshamn. Jag kravlade i land på andra sidan kanalen och sedan minns jag inget.

När jag vaknade var klockan fyra på morgonen, jag hade då legat på stranden i minst fyra timmar. Men dog jag? Nope. Uppenbarligen inte. I stället haltade jag tre kilometer till vårdcentralen (i stället för en telefonhytt som hade varit enormt mycket smartare) och fick där rengjort såren innan de skickade hem mig.

Ok, hur mycket hade jag i blödningstakt den kvällen? Två? Tre? Vad har jag i chockvärde? Knappast mer än tio, sannolikt mindre med tanke på min hälsa, kondition och kroppsbyggnad.

Krille, du behöver inte säga något, det där var i verkliga världen, det är inte EON. Jag vet.

Ändå tycker jag att det är för mycket. Man kan få en smäll på käften och dö av blödningen i eon, jag tycker det verkar lite... Ehh... Om vi säger så här. Här har vi en trukh, de skall ju tåla bra mycket spö. Men får de säg... Fem i blödningstakt och inte kan något om läkekonst, så dör de garanterat. Eller? I och för sig är väl fem i blödningstakt ganska mycket men... Ni förstår vad jag menar. Det räcker med lite grand för att döda en stor trukh, ett snitt med en kniv kan räcka. Även om man träffar benet.

"Folk som tar mig på allvar borde spärras in."

Vindhand

Myrmidon
Vad som egentligen hände

Ok, om man tolkar din upplevelse ur en rollspelssynvinkel så tror jag följande skedde: du fick i.o.f.s en massa blödning m.m. men eftersom du svimmade och ingen försökte hjälpa dig så 1: behövde du inte slå några dödsslag för den ökande blodförlusten 2: blev din spelare utskickad ur rummet så att ingen ytterligare blödning kryssades i. Sedan tröttade spelargänget och gick hem.

Nästa spelmöte var det ingen som visste hur svårt slaget borde bli och det fanns ändå ingen tid att rulla upp en ny karaktär så du fick överleva med en viss utmattning.

/images/icons/wink.gif

Big Marco

Läskig
Re: Det räcker med tre, fyra för att garanterat döda.

De regler du refererar till är åtgärdade i Eon II. ,-)

Ditt exempel med Eon II:s regler hade gett dig 15 kryss Blodförlust, om jag inte har räknat helt fel.

-Marco Behrmann
-Neogames AB

Orchson

Veteran
*Inser att det är dags att köpa 2:an*

Jag har fan slöat för mycket nu. Jag har ju alla andra böckerna. Trodde att Eon II bara var "snyggare" och hade lite mer "finesser"... Men, men.

Jag är ju inte direkt känd på det här forumet för att ha rätt, så...

Orchson

Veteran
*Garv*

Precis... SL ville inte verka inkompetent så han sket helt enkelt i dödsslagen och så. Så vi låtsades helt enkelt som om jag skulle överlevt i alla fall och så fick det vara bra.

Men jag rekommenderar INGEN att gå över smögenbron under full jävla storm med typ... Inga fungerande kroppsdelar alls. Det är förbannat jobbigt.

Grillmästaren

Veteran
Re: Vad som egentligen hände

precis......=) Om det verkar som om en RP dör av en liten småsak så är det dags att improvisera =)

Om Eon- Det är inte svårt att klara sig levande ur en strid, det är en stund efter som man dör...

Grillmästaren

Veteran
Re: Det räcker med tre, fyra för att garanterat döda.

Om vi säger så här. Här har vi en trukh, de skall ju tåla bra mycket spö. Men får de säg... Fem i blödningstakt och inte kan något om läkekonst, så dör de garanterat. Eller?

Nja, det är nog inte säkert att han dör....
Först kan han banka skiten ur dig..tar kanske nån minut på sin höjd... sedan springer han som fasen till närmaste tiraktillhåll..och får bandage o grejjer...

Iofs är detta kanske inte så stor chans att det händer, men det betyder iaf att han inte är garanterat död pga att du gav han en blödning på 5.....

Du ska Hoppa innan du landar - SiGGy