Vad är ett spel?
Första Drakar och Demoner hade igen värld, men en viss regelstomme. Andra Drakar och Demoner hade ingen värld, men byggde vidare på regelstommen från första. Expert hade ingen värld, men byggde på stommen från tvåan (och därmed ettan). Ereb kom sedan (eller alldeles före Expert eller nått sånt). Ereb var aldrig ett eget spel. Det stod väl till och med på modulerna "Detta är inget eget spel. Du behöver Drakar och Demoner Expert för att kunna använda det". DoD91 hade väl ingen värld med, men byggde på samma regelsystem som tidigare. DoD 5, eller Chronopia, hade en värld, men samma spelsystem (i stora drag) som tidigare.
Så min fråga till dig är då, vad är ett spel?
Är det reglerna?
I så fall är DoD5 Drakar och Demoner.
Är det världen? I så fall är vare sig Ereb eller Chronopia Drakar och Demoner, eftersom DoD från början var världslös.
Och om det är världen, skulle en nyutgåva av Ereb, med Dungeons&Dragons-reglerna som grund, vara Drakar och Demoner?
För dig är det troligen kombinationen Expert+Ereb som är "spelet", men eftersom Ereb av mig ses som ett påhäng på det riktiga Drakar och Demoner, så tycker jag att det sättet att se på saken bortser från vad som faktiskt fanns med i regellådorna och vad som stod på modulerna.
Som kuriosa kan nämnas att Fantomen ursprungligen hade lila dräkt, och att det är Sverige som ändrat färgen av trycktekniska skäl (eller av misstag), att äventyren med Fantomen satt i historiska miljöer är de mest populära, att han varit zombie i åtminstone ett äventyr, och fortfarande lyckats vara Fantomen.
Huruvida Chronopias tillkomst är samma förändring av spelet som att Fantomen skulle börja äta folks hjärnor är upp till var och en att bedöma.
MVH
Magnus
Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se