Adragoor
Warrior
Re: Vad är ett spel?
Om vi säger så här då... Chronopia passar inte riktigt in i de riktlinjer som följer med regelböckerna till gamla drakar och demoner och expert, inte heller stämmer särskilt mycket annat överens med Chronopia i de gamla böckerna i de andra passager där _sagovärlden_ beskrivs... Däremot passar Ereb rätt bra in... Även de andra mindre spelvärldar som följde med en del äventyr passar utmärkt in. Till och med Trudvang passar långt mycket bättre in än Chronopia.
Det finns ju andra exempel på hur äventyrsspel gjorde om spel. Mutant t.ex. Dock spelade jag bara gamla Mutant en eller två gånger innan det nya kom ut så jag blev väl inte lika irriterad då. Men man kommer ju ihåg debatten...
Vad jag vill komma fram till är att produkter som bär ett visst namn kommer oundvikligen att associeras till det de står för av konsumenterna. Ändrar man sen på konceptet kommer de konsumenter som gillade den där gamla fina produkten att bli ärligt förbannade... Jag personligen tror inte att det hade varit någon större skillnad på försäljningssiffrorna om man hade tagit bort Drakar och Demoner från omslaget till Chronopia. Eller givetvis släppt världen Chronopia som en separat modul... I vilket fall som helst är det ju skit samma nu när Chronopia är nedlagt.
Agh zadrau pôtul ilur Exarhep iz zanashrob bugd agh stâzob majât-snoshgronk tiul rausuga...
Om vi säger så här då... Chronopia passar inte riktigt in i de riktlinjer som följer med regelböckerna till gamla drakar och demoner och expert, inte heller stämmer särskilt mycket annat överens med Chronopia i de gamla böckerna i de andra passager där _sagovärlden_ beskrivs... Däremot passar Ereb rätt bra in... Även de andra mindre spelvärldar som följde med en del äventyr passar utmärkt in. Till och med Trudvang passar långt mycket bättre in än Chronopia.
Det finns ju andra exempel på hur äventyrsspel gjorde om spel. Mutant t.ex. Dock spelade jag bara gamla Mutant en eller två gånger innan det nya kom ut så jag blev väl inte lika irriterad då. Men man kommer ju ihåg debatten...
Vad jag vill komma fram till är att produkter som bär ett visst namn kommer oundvikligen att associeras till det de står för av konsumenterna. Ändrar man sen på konceptet kommer de konsumenter som gillade den där gamla fina produkten att bli ärligt förbannade... Jag personligen tror inte att det hade varit någon större skillnad på försäljningssiffrorna om man hade tagit bort Drakar och Demoner från omslaget till Chronopia. Eller givetvis släppt världen Chronopia som en separat modul... I vilket fall som helst är det ju skit samma nu när Chronopia är nedlagt.
Agh zadrau pôtul ilur Exarhep iz zanashrob bugd agh stâzob majât-snoshgronk tiul rausuga...