Nekromanti Black and White / Pandemonium (spel-idé)

Mörker

Warrior
Till att börja med; två snabba noteringar...
: Jag är säker på att liknande koncept redan finns, men jag ber er bara ge förslag på min egen (och möjligtvis tipsa om lämpliga inspirationskällor...
: Idén är tänkt att komma att bli ett dogmarollspel... så anpassa gärna era åsikter därefter!

Nåväl, till saken!
Jag funderade lite smått idag på om det inte kunde vara ganska intressant att leka lite med spelande av mer övernaturliga väsen, nämligen änglar och demoner... och det fina med det anser jag vara två saker...
: att det inte finns spikade regler vad något av dessa är för något, och...
: att de allt som oftast aldrig uppträder i en gråskala... en ängel är god och en demon är ond. Punkt.
Idén är också lite engagerande när jag kom att tänka på hur man bäst lyfter fram klara koncept i tvåsidorsformat (=begränsat utrymme). Kanske att just (se punkt två) låta de spelbara elementen ha klara karaktärsdrag och fasta mål! (dock hoppas jag på att inte behöva kallas "uppmuntrare till arketyper"... det är inte min högsta dröm).
Ok, kriget och fientligheten rasar, krafter bortom all mänsklig uppfattning är lösa och de två sidorna är varandra jämnlika...
...men var?
Kanske det hela sker i en tidslös rymd... kanske det sker i en värld inte alltför olik vår egen? vad vet jag...
det är därför jag ber om er hjälp! Ge era förslag så kan jag förhoppningsvis snart påbörja mitt arbete!

Mask_UBBT

Hero
Jag skulle nog göra så att jag hade en gåsla iaf, t o m ett spelvärde. Ond i ena änden och god i andra. Och sedn en mssa begränsningar som gjorde att mn förlorde/vann godhetspoäng...

/Mask - åker till småland nu

Sodivra

Champion
: att det inte finns spikade regler vad något av dessa är för något, och...
: att de allt som oftast aldrig uppträder i en gråskala... en ängel är god och en demon är ond. Punkt.

Rent gåslamässigt, säger inte dessa emot varandra?

Kanske att just (se punkt två) låta de spelbara elementen ha klara karaktärsdrag och fasta mål!
Vad sägs om att låta deras personlighet vara deras klass? Spelaren specifierar vad de gillar (=får kraft av), vad som deppar ner dom (=suger ur energi) och vad dom verkligen inte klarar, osv..

Ok, kriget och fientligheten rasar, krafter bortom all mänsklig uppfattning är lösa och de två sidorna är varandra jämnlika...
...men var?

Jag vet ju inte riktigt vad det kommer bli för stil på det här, om man vandrar runt som vanliga äventyrare, eller om alla har sina egna domäner att försvara..
Jag blurtar väl ut något i stil med Drakar och Demoners "de grå hallarna", eller typ ett Babels Torn med portar till alla möjliga världar. (eller som Planescape, som väl är en dimensionär mötesplats i DnD?)

Men jag vet inte, du får väl specifiera mer hur du vill att spelet ska spelas och kännas.

sockerpappan

Veteran
den typen av historier är ju klassiskt förankrade i vår värld, Se serien Preacher av Garth Ennis eller Rollspelet In nomine för den delen. Även Nobilis har med himlen och helvetet komflikter i vår värld även om gråskalan finns tydligt där.

Om världen så finns det ju en poäng att spela i våran. Tänk hur sverige skulle påverkas om ett mirakel skedde som fick 99% av befolkningen att börja tro på att man blir dömd i efterlivet där man väger goda mot onda handlingar och att det sedan avgör evighet av njutning eller lidande skulle nog få stor inverkan på hur människor skulle agera. Man kan snabbt koppla enkla spelidéer till den egna vardagen och få fram andra sidan av denna monotoma tingest.
Funderat på detta om gråskala: Det som skiljer änglar och demoner är att de ena följer gud och de andra har gjort revolt mot denna. Om det inte skall vara en gråskala alls så kan alltså inte en ängel tvivla på gud eller en demon tro lite på att gud kanske har en poäng. Problemet med jätteövertygade individer är att de inte behöver överväga vad de skall göra, de kan inte ha någon moralisk tvivel eller några existentiella dilemman, vilket tar lite av udden ur rollspelet.
Kanske skulle det vara häftigt om det demoner och änglar slåss om i vår värld är något vi människor inte värderar alls så man kan få de mäktiga varelserna att agera utanför mäktiga koorporationer eller med jätte mycket vapen. Skall tänka lite på vad jag menar och återkomma när jag formulerat det i mitt huvud.
Annars får jag önska dig lycka till med skapandet.

Viktor E

Veteran
Demon

Jag rekommenderar en titt på spelet Demon från White Wolf. Det utspelar sig i vår samtid (med WoD:s sedvanliga cyniska filter) och handlar om "små" demoner som tagit sig ut ur helvetets sprickor. De förankrar sig själva i människor för att inte sugas tillbaka, men de mänskliga värdarna begränsar demonernas makt och minnen, samtidigt som personligheterna blandas. Alla demoner var tidigare änglar, och mötet med människor efter isolationen i helvetet kan väcka änglanaturen igen. Det är ett ganska vackert spel, även om det inte har något med indie att göra.

http://www.white-wolf.com/demon/

Jag förstår inte varför moralisk polarisering (avsaknad av gråskala) skulle vara önskvärt.

Mörker

Warrior
Re: Demon

Ja, jag har ögnat lite nätt igenom den boken (då min vän som jag för övrigt sovit över hos och nu sitter vid datorn hos är allmänt fanatisk på WW, Buffy och Angel...)
Men jag tror inte jag har så mycket att hämta där, det blir inte riktigt samma sak.

Mörker

Warrior
Nu när jag sett vad det allmäna intrycket har varit tänkte jag förklara en del saker som jag tydligen missat...

: Det rör sig inte om vår värld, människan finns inte ibland dessa väsen. Änglarna och demonerna för sitt krig, en jihad för att vara exakt, som för en människa skulle tyckas helt utan mening. De slåss, har de otur så dör de, men återskapas av enorma krafter. Kriget är inte bara den bittra kampen på slagfältet, utan alla generaler eller liknande har enats om att vad som krävs är att överta resurser, såsom mark, artefakter, betydelsefulla personer etc.

: Det är inte heller en strid mellan Himmel och Helvete, Djävul och Gud. Det hela bygger inte på de religioner som vi har (kristendomen och islam som talar om den ende Guden alltså) utan änglarna är de heliga krigarna, och demonerna deras motståndare; fysiska väsen med en del övernaturliga krafter.

: De båda parterna återföds inte heller, utan de återskapas, detta är visserligen något av en rutin då många faller i kriget, men för var gång tar det lite av den kraft som änglarnas respektive demonernas främsta nyttjare av kraften besitter. Den är dock inte omöjlig att få tillbaka, men det är inte alltid att den kraft man får av slaget med demonerna överstiger eller ens jämnar ut sig med vad man förlorat.
De artefakter som har denna kraft ingjuten i sig är av mycket stort värde, och de båda sidorna suktar mycket efter dessa...

Allt för den här gången, jag återkommer!