Nekromanti Black Jack-resolution?

solvebring

Superhero
Black Jack

Finns det något spel som fungerar så - att man spelar BJ/21 istället för att slå tärning?

Annars var min tanke den att man t.ex. i ett samberättarspel vid en konflikt drar kort och ser vem som kommer närmast 21 utan att bli tjock. Den som lyckas bäst får berätta vad som händer. ... Detta skulle iof också kunna användas i tradspel. Min tanke var dock, om man spelar utan fast spelledare, att man tar bort banken och bara jämför med sin/sina motståndare.

Frågan är sedan vad man i så fall ska göra med korten. Det vore ju bra om de genererade något i flera steg än att bara bestämma narrationsansvarige. Kanske kan man göra så att beroende på om man har majoriteten svarta eller röda kort bland sina dragna, så bestämmer det något i narrationen. Sedan kunde man kanske hitta på något speciellt för den/de som blir tjocka osv. Differensen mellan det tal vinnaren får och 21 skulle också kunna beskriva kvalitet/prestation.

Tankar och idéer?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag tycker det sista du skriver är viktigt. Att bara överlämna berättarrätten genom ett BJ spel känns som att fokus kommer lite från ROLLspelandet. "OK! Drakens lik tornar upp sig framför er och ni ser på den senaste i raden av dräpta odjur och pustar ut! Nu byter vi scen och delar ut kort och spelar black jack och ser vem som vinner och vem som får berätta".

Om korten fick fler funktioner som du föreslår känns det dock mer intressant. Kanske skulle någon till och med vilja BLI tjock för att hennes hand har allt för många höga röda kort (röda = dålig, högt = MYCKET dålig progression). Då får du in en dimension till i BJ spelande.

solvebring

Superhero
Bra poänger! Jag ska klura lite på det så får vi se.
Det ska också bli intressant vad andra säger, någon annan kanske kläcker en kalasidé för just ett sådant system. Men nå, kommer jag på något själv så kanske jag kan mixa det med If I Were A Carpenter så att det spelet blir lite mer sitt eget än vad det är nu. =)

Lukas

Mannen i Gult
Jag skulle kunna tänka mig att det skulle vara intressant med ett samberättar system där man få plocka ett kort varje gång man introducerar något. (person, händelse, etc). och få man en total summa över 21 så tappar man kontrollen och alla andra spelar får fritt bärreta vad som händer med din karaktär samt hur han reagerar.

//Lukas som inser att han inte tänk över de här ordentligt

Ymir

Liten kantbaron
Det numera skrotade systemet till NX (alltså nya Neotech) använde ett sådant system, fast med tärningspölar. Dvs, målet var att komma så nära sitt attributvärde som möjligt, men utan att slå över det. Det var ett awesome system, på flera sätt, men det skrotades när det visade sig att sannolikheterna var helt uppfuckade.

Figurspelet Infinity använder också ett liknande system, T20-baserat, demo här.

solvebring

Superhero
Lu-kaazh said:
Jag skulle kunna tänka mig att det skulle vara intressant med ett samberättar system där man få plocka ett kort varje gång man introducerar något. (person, händelse, etc). och få man en total summa över 21 så tappar man kontrollen och alla andra spelar får fritt bärreta vad som händer med din karaktär samt hur han reagerar.

//Lukas som inser att han inte tänk över de här ordentligt
Du ska inte oroa dig över att du inte tänkt igenom det helt. Det är bara att återkomma. Hur som haver tycker jag att detta är en mycket intressant idé som man säkert kan forma och vrida på väldigt många olika sätt beroende på vilken berättarstruktur man väljer.

Sodivra

Champion
Låt spelarna dra kort när deras rollpersoner agerar på något, alltså fortlöpande medans storyn fortgår. När någon inte vill dra längre så får den andre/näste spelare bestämma hur det slutar. Om någon drar över 21 så råkar dennes rollperson illa ut.

solvebring

Superhero
Ymir said:
Det numera skrotade systemet till NX (alltså nya Neotech) använde ett sådant system, fast med tärningspölar. Dvs, målet var att komma så nära sitt attributvärde som möjligt, men utan att slå över det. Det var ett awesome system, på flera sätt, men det skrotades när det visade sig att sannolikheterna var helt uppfuckade.

Tackar, tackar. Ska kika på det - fast jag är just tänd på det här med att använda kort. Av bland annat sådana anledningar som nämns i och med att man kan dra vissa antal kort i olika omgångar, vilket inte kan genereras på samma sätt med tärning.

solvebring

Superhero
Arvidos MC said:
Låt spelarna dra kort när deras rollpersoner agerar på något, alltså fortlöpande medans storyn fortgår. När någon inte vill dra längre så får den andre/näste spelare bestämma hur det slutar. Om någon drar över 21 så råkar dennes rollperson illa ut.
Du menar att man sitter och drar så fort man utför en handling, vilken går enligt egen utsago till dess att man blir tjock, då sker något negativt?

solvebring

Superhero
Du använde ju förresten spelkort till BfS. Har du några roliga berättelser eller funderingar eller månne tips?

Får man förresten fråga vad som ledde dig till det valet?

Sodivra

Champion
solvebring said:
Arvidos MC said:
Du menar att man sitter och drar så fort man utför en handling, vilken går enligt egen utsago till dess att man blir tjock, då sker något negativt?
Exakt. Det är den enklaste och intuitivaste grunden för Blackjack som jag kan komma på, och enklast och intuitivast är Alltid Bäst!

Upp till dig att definera vad som är en "handling" och vad som inte är det.

Och varför man ska använda blackjack egentligen...?

Sodivra

Champion
solvebring said:
Du använde ju förresten spelkort till BfS. Har du några roliga berättelser eller funderingar eller månne tips?

Får man förresten fråga vad som ledde dig till det valet?
Nej, inte direkt.

I första utgåvan så behövdes både en siffra och en valör, så jag använde en spelkortlek.

I andra utgåvan (som aldrig publicerats) så finns en kortlek, men av helt andra skäl: Spelarna introducerar nya roller genom att rita dem på tomma kort, och återintroducerar dem genom att spela ut redan ritade kort. Kreativt, elegant och självbalanserande.

solvebring

Superhero
Arvidos MC said:
solvebring said:
Arvidos MC said:
Exakt. Det är den enklaste och intuitivaste grunden för Blackjack som jag kan komma på, och enklast och intuitivast är Alltid Bäst!

Okej, najs.

Nå... Varför man ska använda det?
Det vet jag inte. För att det är coolt. För att det redan är ett bekant kortspel. För att det är ett kortspel. Och, för att det har givna, enkla regler som man kan göra saker av. :gremlaugh:

Och visst kan man göra detsamma med vilket värde som helst och skifta på vissa detaljer, men att spela till 21 är ju liksom, tja, en spelgrej.

... Kort sagt, det finns nog inget bra svar på det annat än att den idén ploppade upp i skallen på mig. Den är rätt onödig i sig ja. :gremsmile: Men lite skoj att klura på!

Sodivra

Champion
solvebring said:
Arvidos MC said:
solvebring said:
Arvidos MC said:

Okej, najs.

Nå... Varför man ska använda det?
Det vet jag inte. För att det är coolt. För att det redan är ett bekant kortspel. För att det är ett kortspel. Och, för att det har givna, enkla regler som man kan göra saker av. :gremlaugh:

Och visst kan man göra detsamma med vilket värde som helst och skifta på vissa detaljer, men att spela till 21 är ju liksom, tja, en spelgrej.

... Kort sagt, det finns nog inget bra svar på det annat än att den idén ploppade upp i skallen på mig. Den är rätt onödig i sig ja. :gremsmile: Men lite skoj att klura på!
Om det är ett experiment eller en kul grej, visst!

Om du vill designa och lansera ett samberättarspel så duger det inte att bygga det på ett system som säger vem som får bestämma. Det räcker inte.

Varför ska de bestämma något? Det är det viktigaste! Det går inte att få flow utan att ha ett mål framför sig, ett mål man är intresserad av.

Hur ska spelarna spela ditt spel? Vad är spelets riktiga regler, alltså de som spelarna följer i sitt samtal? Du har ju Apocalypse World, slå genast upp kapitlet The Master of Ceremonies. Det är vad jag snackar om.

Och där har du din förklaring till varför black jack är ett bra regelsystem för dig, vad för data de reglerna behöver leverera, och när det är lämpligt att dra kort.

Sodivra

Champion
Arvidos MC said:

Om du vill designa och lansera ett samberättarspel så duger det inte att bygga det på ett system som säger vem som får bestämma. Det räcker inte.

Varför ska de bestämma något? Det är det viktigaste! Det går inte att få flow utan att ha ett mål framför sig, ett mål man är intresserad av.

Hur ska spelarna spela ditt spel? Vad är spelets riktiga regler, alltså de som spelarna följer i sitt samtal? Du har ju Apocalypse World, slå genast upp kapitlet The Master of Ceremonies. Det är vad jag snackar om.

Och där har du din förklaring till varför black jack är ett bra regelsystem för dig, vad för data de reglerna behöver leverera, och när det är lämpligt att dra kort.
Jo, jag ville bara säga att jag kör raka rör mer numera, men egentligen vet jag ju inte jack shit. Jag vet att du är en ganska försiktig person, men bara så du vet, jag kommer inte visa dig mindre respekt om du inte följer mina sanningar.

solvebring

Superhero
Arvidos MC said:

Okej, om du säger det så ska jag lyssna till det och öppna PDF:en och kika på det kapitlet så får vi se. Fast inte inatt. :gremtongue: ... Har faktiskt inte läst någonting alls än, knappt. Tror jag bläddrade lite för några månader sedan men det var allt jag hann med innan jag glömde bort det.

Du får förresten gärna läsa och kommentera If I Were A Carpenter som finns länkat någonstans ovan. Det är helt otestat och så, det är bara nedskrivet, mer eller mindre rätt av, under två kvällar. Idén kom och så skrev jag.

Cybot

Mest spelbar
Skulle man inte kunna göra så att man inför en konflikt kör enmans blackjack (dvs, man drar kort tills man inte vågar fortsätta längre. Över 21 händer dåliga saker).

De kort man får sen kan man använda (högre valörer är bättre), men typen av kort reglerar hur man får agera.

Svarta kort = Intimidering/råstyrka/bluff
Röda kort = Övertalning/finess/charm

Äss är bäst, eftersom de räknas som 1:or i blackjacken, men 11:or vid handlingar.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ymir said:

Förutom satsningsmekanismerna (dvs bara med slå-högt-under-VF) är det dessutom precis så Pendragonsystemet - mitt favvosätt att rulla tärningar i hela världen fungerar. Som numera används, efter vad jag hört, i bland annat nya versionen av Eclipse Phase. =)

Men utan satsningsmekanismerna kanske det inte riktigt räknas som samma sak =)

Mukwa

Swashbuckler
Höga FV i BRP skulle kunna leda till att du får börja med ett visst kort, eller att du får tjuvkika på x antal kort innan du drar, eller att du får dra tre kort, men bara behålla ett av dem som du verkligen drar?