shotgun_ramadan
Fåntratt
Hej alla!
EDIT: Blackjack-metoden kallas tydligen Pendragon-slag. Man lär sig något nytt varje dag!
Sitter och klurar på ett regelverk för ett enkelt trad-system som endast använder T6:or.
Karaktärer består främst av ATTRIBUTES, SKILLS och TALENTS (särskilda förmågor, bonusar etc). Ganska standard.
Handlingsresolution består av att man ska slå under sitt färdighetsvärde, vilket sträcker sig mellan 1-5. Eftersom jag vill hålla det mycket enkelt så vill jag egentligen bara använda tre svårighetsgrader för tärningsslag: lätt, normalt och svårt.
Lätt: 2TL (slå två T6:or, välj den lägsta)
Normal: 1T (slå en T6:a)
Svårt: 2TH (slå två T6:or, välj den högsta)
Den belle curve som uppstår ser ut som följer, och jag tycker den ser helt okej ut;
Jag råkar dessutom starkt digga den s.k. Blackjack-metoden / Pendragon-slag, d.v.s. att ju högre man slå fast under sitt färdighetsvärde, desto bättre. Har du 4 i färdigheten och slår 2 så är det sämre än om du slog 4. Exempelvis kan man tänka sig fasta skadevärden på vapen (Svärd +3) men lägger till resultatet på tärningen för att avgöra slutgiltig skada (tärningsresultat 4 + vapenskada 3). Alltså, desto högre desto bättre, förutsatt att du kommer under ditt färdighetsvärde. Fördelen är att du inte behöver räkna ut differenser o.s.v.
Problemet är att Blackjack-metoden / Pendragon-slag tyvärr inte passar särskilt bra ihop med svårighetssystemet. Slår man exempelvis 2TL (två T6:or, välj lägsta) så är risken att man helt enkelt gör sitt slag sämre. Exempel: Har du 4 i färdighetsvärde och slår 3 och 1 på 2TL så gör du alltså mindre skada skada.
Har någon något förslag på hur man kan kombinera 2TL / 1T / 2TH med Blackjack/Pendragon-metoden? Tankar, funderingar?
Tack på förhand.
EDIT: Blackjack-metoden kallas tydligen Pendragon-slag. Man lär sig något nytt varje dag!
Sitter och klurar på ett regelverk för ett enkelt trad-system som endast använder T6:or.
Karaktärer består främst av ATTRIBUTES, SKILLS och TALENTS (särskilda förmågor, bonusar etc). Ganska standard.
Handlingsresolution består av att man ska slå under sitt färdighetsvärde, vilket sträcker sig mellan 1-5. Eftersom jag vill hålla det mycket enkelt så vill jag egentligen bara använda tre svårighetsgrader för tärningsslag: lätt, normalt och svårt.
Lätt: 2TL (slå två T6:or, välj den lägsta)
Normal: 1T (slå en T6:a)
Svårt: 2TH (slå två T6:or, välj den högsta)
Den belle curve som uppstår ser ut som följer, och jag tycker den ser helt okej ut;
Färdighet | Svårt (2TH) | Normalt (1T) | Lätt (2TL) |
1: Otränad | 3% | 17% | 31% |
2: Novis | 11% | 33% | 56% |
3: Erfaren | 25% | 50% | 75% |
4: Veteran | 44% | 67% | 89% |
5: Mästare | 69% | 83% | 97% |
Jag råkar dessutom starkt digga den s.k. Blackjack-metoden / Pendragon-slag, d.v.s. att ju högre man slå fast under sitt färdighetsvärde, desto bättre. Har du 4 i färdigheten och slår 2 så är det sämre än om du slog 4. Exempelvis kan man tänka sig fasta skadevärden på vapen (Svärd +3) men lägger till resultatet på tärningen för att avgöra slutgiltig skada (tärningsresultat 4 + vapenskada 3). Alltså, desto högre desto bättre, förutsatt att du kommer under ditt färdighetsvärde. Fördelen är att du inte behöver räkna ut differenser o.s.v.
Problemet är att Blackjack-metoden / Pendragon-slag tyvärr inte passar särskilt bra ihop med svårighetssystemet. Slår man exempelvis 2TL (två T6:or, välj lägsta) så är risken att man helt enkelt gör sitt slag sämre. Exempel: Har du 4 i färdighetsvärde och slår 3 och 1 på 2TL så gör du alltså mindre skada skada.
Har någon något förslag på hur man kan kombinera 2TL / 1T / 2TH med Blackjack/Pendragon-metoden? Tankar, funderingar?
Tack på förhand.