Re: Blade Runner i kväll - tänk dock på...
Harrison Ford är helt lysande i den filmen som den helsköne karaktären Deckard.
...fast Ford själv avskyr tydligen filmen. Jag håller Rutger Hauers Roy Batty för att vara hans kanske främsta rollprestation.
Att filmen utspelar sig år 2019 är lite väl orealistiskt då det finns allt för mycket tekniska framsteg representerade i den världen som filmen utspelar sig i. Människan har börjat kolonisera andra planeter, det finns svävarfordon,etc. Bara för att filmen gjordes under det glada 80-talet (1982 för att vara exakt), så betyder det inte att man ska ha högttravade planer på hur världen kommer se ut år 2019.
Hur ska man kunna veta hur världen ser ut 37 år in i framtiden? Med tanke på den tekniska utvecklingen som utspelat sig på de snart 37 år jag levat, så är den otrolig. Datorer i snart sagt varje hem, färg-TV och massor med kanaler, DVD, mobiltelefoner, CD-spelare, transplantationskirurgi, genmanipulation, nanoteknologi, rymdfärder till månen och andra planeter, en permanent rymdstation...
Hade det inte varit smidigare att bara flyttat fram årtalet som filmen utspelar sig i, eller vad tycker ni andra?
Varför det? Verkar fånigt, tycker jag. Ungefär som 1984, då media rapporterade att Orwells dystopi inte slagit in. Duh! Dock kan det där med årtal slå fel; John Carpenters "Flykten från New York" utspelar sig 1999.