Halloj! Jag och ett par vänner provade på nya Eon igår, och vi tyckte alla att det skett en klar förbättring från tidigare versioner. Det gick lite trögt, men det känns som om reglerna kommer flyta på bra efter lite träning. Dock uppkom ett par frågor som jag inte riktigt kunde nysta ut själv.
Stridsfrågor:
Jag hoppas detta är rätt ställe att fråga regelfrågor på, annars ber jag om ursäkt! =)
Stridsfrågor:
- Stridsövertag kan bara fås när man är anfallare förstår jag det som, och stridsövertagen fås då enbart om man slår 5+ mer på sitt anfall än försvararen på sitt försvar. Kan stridsövertag "sparas" mellan rundorna? Dvs man får ett stridsövertag runda 1, och sen ytterliggare ett runda 2, kan man då använda sig av "Fälla"? Eller måste man få alla övertag på samma attack?
- Skador som man får, adderas dom på skadeintervallet? Vi antog att det var så, dvs om man får 2 attacker på 5 skada var så får man slå skadetabell, och varje skada därefter blir ytterligare ett slag.
- Vi tyckte det var lite underligt att varken vapen eller rustningar slits alls. Är det så? "Slå sönder" kan ju användas för att ha sönder bräckliga vapen, men om man har en vanlig icke bräcklig rustning eller vapen, kan man då ha dom oändligt utan risk för att de går sönder? Enligt grundreglerna då, detta kan man ju fixa själv rätt enkelt.
- I strid så får man främst massa utmattning, och minus på slag mm fås bara om man får "smärta" ifrån skadetabeller? DVs man fortsätter att slåss på topp tills skadetabellen börjar sätta käppar i hjulet för en?
- Här kom bara en fråga fram än så länge. Rollpersonerna ville smuggla in sina vapen på en fin bar där såna var förbjudna. Vakterna skulle söka igenom dem. Som jag förstår det så är grunden att rollpersonerna slår "Gömma" och vakterna slår "Genomsöka" och den som slår högst vinner. Men hur samspelar detta med "Dolt vapen" man får från miljön "Undre värld"?
Jag hoppas detta är rätt ställe att fråga regelfrågor på, annars ber jag om ursäkt! =)