Nu är jag igång med solorelaterad aktivitet igen, men den här gången är det även berättarmässigt snack, typ, så även ni som inte spelar solospel kan ju säga nåt om ni bryr er. Ni kan låtsas att jag ska skriva en novell. Egentligen går ju hela tråden ut på att ni ska inspirera mig.
Vi börjar med ett litet index:
[color:\\"red\\"]1:[/color] Intro
[color:\\"red\\"]2:[/color] Dödsparagrafer (solo)
[color:\\"red\\"]3:[/color] Övernaturlighet VS verklighetstroget
[color:\\"red\\"]4:[/color] Klichéer/humor VS seriositet
[color:\\"red\\"]5:[/color] Fokus
_____________________________________________________
[color:\\"red\\"]1: Intro[/color]
Idén till mitt nästa solospel nämnde jag här första (och typ enda?) gången. Det är i alla fall tanken att bli ett nutida notwannabehjältespel där olyckliga omständigheter/högre makter verkar ha gett sig tusan på att du ska bli en hjälte medan ditt eget huvudfokus är att försöka leva ett vanligt liv (vanligt och vanligt för den delen... huvudpersonen riskerar att bli en smått osocial nörd men men...).
[color:\\"red\\"]2: Dödsparagrafer[/color]
Folk har kanske redan listat ut att jag är smått besatt av dödsparagrafer. Om inte så vet ni det nu. Jag är ju ovan vid det här eftersom mina solo2-äventyr är så snälla och jag är för mesig... så jag behöver eventuellt bli tillsagt att bli mer taskig för att man inte bara ska rinna igenom hela äventyret. Jag har iaf funderat att man ska få chanser att a) "ångra" dåliga val eller b) klara sig ur taskiga situationer OMM (om och endast om) a)dåligt val 1 leder till ett dåligt läge, väljer du fel i det dåliga läget är du rökt men det existerar fortfarande alternativ som kan få loss dig. Inget traska runt 10 paragrafer i rad mot en säker död alltså. b) om du har skaffat ett visst föremål eller tränat upp en viss förmåga så klarar du dig, dvs rätt väg till platsen gör att du kan överleva ett dåligt val. Som sagt, säg åt mig om jag är för mesig, men det är väl för tidigt att veta kanske.
[color:\\"red\\"]3: Övernaturlighet VS verklighetstroget[/color]
Jag är lite småbesatt av fighting-fu sådär... såsom "förmåga att tåla massiva mängder stryk". Tänk er en liten tanig typ som hamnar i en fight med X antal stridstränade elakingar. Den lilla taniga typen är otränad och får inte in en träff medans han själv blir träffad nonstop. Han reagerar dock inte alls på detta (på sin höjd flyger han bakåt lite grann vid hårda träffar). Hjälten kan aldrig vinna den här fighten (om inte samtliga skurker tappar orken totalt men står kvar oskyddade) men han kommer heller aldrig förlora den. Sånt tycker jag är kul, men det kanske jag borde låta bli i ett nutida notwannabehjältespel som snarare är tänkt att fokusera på ångest över att inte kunna styra sitt öde snarare än gladvåld (men eftersom det nu är jag som skriver det så lär det bli gladvåld ändå).
[color:\\"red\\"]4: Klichéer/humor VS seriositet[/color]
Nästa problem med att det nu är jag som skriver det här... jag är ju aningens glad i klichéer. Såg Shrek igår (den här gången med ljud och bild synkat) och insåg att jag älskar den här filmen, den är liksom helt Feufluxisk. a) Loosern som växer och blir hjälte, b) olycklig kärlek (scenen där de lirar Rufus Wainwright - Hallelujah är ju helt underbar), c) ett lyckligt slut, d) drösvis med skrattframkallade småsaker överallt, e) klichéer och drift med desamma. Ni som spelat mina solo2-äventyr vet att jag är rätt bra på fånhumor. Nu kommer inte humorn vara främst utan det är tänkt att bli "seriöst" (för att vara mig iaf). Frågan är då snarare om lite humor i hörnen kommer störa eller vara roligt?
[color:\\"red\\"]5: Fokus[/color]
Vad ska jag ha fokus på? Plottens utveckling och vägen från looser till hjälte (för man kommer bli hjälte eller dö) eller ska jag fokusera på det man kommer tvingas försaka på vägen? Man kommer nämligen hela tiden tvingas välja mellan att agera hjälte eller hjälpa kompisar och dylikt. Så om ni kommer på trevliga loss/loss-situations så ge dem till mig.
Vi börjar med ett litet index:
[color:\\"red\\"]1:[/color] Intro
[color:\\"red\\"]2:[/color] Dödsparagrafer (solo)
[color:\\"red\\"]3:[/color] Övernaturlighet VS verklighetstroget
[color:\\"red\\"]4:[/color] Klichéer/humor VS seriositet
[color:\\"red\\"]5:[/color] Fokus
_____________________________________________________
[color:\\"red\\"]1: Intro[/color]
Idén till mitt nästa solospel nämnde jag här första (och typ enda?) gången. Det är i alla fall tanken att bli ett nutida notwannabehjältespel där olyckliga omständigheter/högre makter verkar ha gett sig tusan på att du ska bli en hjälte medan ditt eget huvudfokus är att försöka leva ett vanligt liv (vanligt och vanligt för den delen... huvudpersonen riskerar att bli en smått osocial nörd men men...).
[color:\\"red\\"]2: Dödsparagrafer[/color]
Folk har kanske redan listat ut att jag är smått besatt av dödsparagrafer. Om inte så vet ni det nu. Jag är ju ovan vid det här eftersom mina solo2-äventyr är så snälla och jag är för mesig... så jag behöver eventuellt bli tillsagt att bli mer taskig för att man inte bara ska rinna igenom hela äventyret. Jag har iaf funderat att man ska få chanser att a) "ångra" dåliga val eller b) klara sig ur taskiga situationer OMM (om och endast om) a)dåligt val 1 leder till ett dåligt läge, väljer du fel i det dåliga läget är du rökt men det existerar fortfarande alternativ som kan få loss dig. Inget traska runt 10 paragrafer i rad mot en säker död alltså. b) om du har skaffat ett visst föremål eller tränat upp en viss förmåga så klarar du dig, dvs rätt väg till platsen gör att du kan överleva ett dåligt val. Som sagt, säg åt mig om jag är för mesig, men det är väl för tidigt att veta kanske.
[color:\\"red\\"]3: Övernaturlighet VS verklighetstroget[/color]
Jag är lite småbesatt av fighting-fu sådär... såsom "förmåga att tåla massiva mängder stryk". Tänk er en liten tanig typ som hamnar i en fight med X antal stridstränade elakingar. Den lilla taniga typen är otränad och får inte in en träff medans han själv blir träffad nonstop. Han reagerar dock inte alls på detta (på sin höjd flyger han bakåt lite grann vid hårda träffar). Hjälten kan aldrig vinna den här fighten (om inte samtliga skurker tappar orken totalt men står kvar oskyddade) men han kommer heller aldrig förlora den. Sånt tycker jag är kul, men det kanske jag borde låta bli i ett nutida notwannabehjältespel som snarare är tänkt att fokusera på ångest över att inte kunna styra sitt öde snarare än gladvåld (men eftersom det nu är jag som skriver det så lär det bli gladvåld ändå).
[color:\\"red\\"]4: Klichéer/humor VS seriositet[/color]
Nästa problem med att det nu är jag som skriver det här... jag är ju aningens glad i klichéer. Såg Shrek igår (den här gången med ljud och bild synkat) och insåg att jag älskar den här filmen, den är liksom helt Feufluxisk. a) Loosern som växer och blir hjälte, b) olycklig kärlek (scenen där de lirar Rufus Wainwright - Hallelujah är ju helt underbar), c) ett lyckligt slut, d) drösvis med skrattframkallade småsaker överallt, e) klichéer och drift med desamma. Ni som spelat mina solo2-äventyr vet att jag är rätt bra på fånhumor. Nu kommer inte humorn vara främst utan det är tänkt att bli "seriöst" (för att vara mig iaf). Frågan är då snarare om lite humor i hörnen kommer störa eller vara roligt?
[color:\\"red\\"]5: Fokus[/color]
Vad ska jag ha fokus på? Plottens utveckling och vägen från looser till hjälte (för man kommer bli hjälte eller dö) eller ska jag fokusera på det man kommer tvingas försaka på vägen? Man kommer nämligen hela tiden tvingas välja mellan att agera hjälte eller hjälpa kompisar och dylikt. Så om ni kommer på trevliga loss/loss-situations så ge dem till mig.