Nekromanti Blandraser (igen)

Sodivra

Champion
Tja vad vill du ha? :)

Så jävla mycket ärver man väl inte iform av grundegenskaper.. Eller vad vet jag om NeoGames avelsfilosofi.. /images/icons/tongue.gif

Jaja, så vitt jag rimligtvis kan se det så är väl modifikationerna främst till för att reflektera uppväxtmiljön, så ungen får väl grundegenskaper beroende på vilken av föräldrarna som får vårdnadsrätten.. /images/icons/wink.gif

/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Nä, det går tyvärr inte. Men man kan blanda Roghan-dvärg och Henéa-alv. Då hatar avkomman sig själv och skjuter ihjäl sig med pilbåge samtidigt som han klappar till sig i skallen med en Krell-Kharz [flin]

"Ägna inte för mycket tid till att vara en bra människa, inte en jävel kommer att tacka dig för det"

Deishun

Veteran
Om det är två människoraser borde det gå bra att helt enkelt ta medelvärdet av grundegenskapsmodifikationerna om man vill göra det lätt för sig. Möjligen sänka PER något om det finns risk för att blandningen ser underlig ut.

Blandnigar mellan olika raser blir nog knepigare, i regelboken (eller var det nu var..) står det att det inte går att blanda alver och människor då förbannelsen gör att avkomman blir antingen människa eller alv. Mellan folk utan dvärgaförbannelser över sig borde det gå lättare men det går nog inte på något generellt sett förutse de exakta effekterna. Avkomman, om det överhuvudtaget blir någon, skulle nog få någon slags mellanting vad det gäller de flesta grundegenskaper men PER skulle nog vara lägre, både på grund av underligt useende och eventuella missbildningar men även på grund av att den möjligen skulle bli något utstött ur det samhälle den växte upp i. Troligen blir en manlig avkomma något mer lik faderns ras medan en kvinnlig blir mer lik moderns men det är inte alls säkert.

Big Marco

Läskig
Jag skulle nog sätta ett medelvärde på de egenskaper som kan anses "genetiska" om man väljer att se det så, som tex STY, TÅL, RÖR, PSY, SYN, HÖR. Men för de egenskaper som är baserade på miljö och uppväxt, BIL, VIL, PER och kanske PSY(?), skulle jag välja den rasen där RPn har växt upp bland. En vanar-cirefalier skulle hos mig få +1 BIL och -1 HÖR om han växt upp inom Samväldet, men bara -1 HÖR om han växt upp inom den vanariska sfären.

-Marco Behrmann

Nightowl

Champion
HSK cirefalier... (vagt OT)

Nu har jag inte läst så mycket bakgrund till Mundana, men varför har egentligen cirefalier sämre hörsel än vanarer ('varaner'?) ?

Bara nyfiken.

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!

Morollan

Veteran
Re: HSK cirefalier... (vagt OT)

Nu har jag inte läst så mycket bakgrund till Mundana, men varför har egentligen cirefalier sämre hörsel än vanarer ('varaner'?) ?

Har att göra med inavel om jag inte minns fel. Inavlet har helt enkelt gjort att dom har sämre hörsel än andra. Nå annan kan säker förklara bättre.

Morollan GyllenSkägg -De sju havens F.D Skräck

Big Marco

Läskig

Om man talar i jordiska termer så är de drabbade av en degenerering pga av inavel. Det är inte ovanligt att cirefalierna gifter sig och har samlag med sina systrar/bröder, föräldrar osv.

På något sätt stör detta det biotropiska fälten för cirefalier i Mundana.

Och i bakgrundsmodulen om cirefalierna som ligger på min hårddisk så finns det till och med en skön "Degenereringstabell" man kan slå på. =)

Enligt vad jag har förstått så är just sinnesnedsättningar bland de vanligaste defekterna en inavlad grupp drabbas av, efter mina studier i ämnet.

Så hörselnedsättningen kan man säga vara en urgammal genetisk defekt som har funnits sedan flera tusen år. Nu för tiden är cirefalierna så många att rena rasspecifika defekter lär nog inte uppkomma. Men i början var ju det ett litet folk på en isolerad ö, och vad skall man då hitta på?

Cirefalierna själva har givetvis ingen aning om att de, skapelsens krona, skulle vara drabbade av något alls. "Det har ju alltid varit så".

-Marco Behrmann

Oceanliner

Warrior
Men? [fortfarande OT]

Varför har ni på Neogames valt att sänka Cirefaliernas hörsel?

Är det för att ni bestämmde att de hade inavel så därför sänkte ni deras hörsel? Eller Sänkte ni deras hörsel på grund av någon anledning (Iså fall vad för anledning?) och sedan bestämmde att inavel var orsaken?

//Jonas

Rosen

Myrmidon

<I>Om man talar i jordiska termer så är de drabbade av en degenerering pga av inavel.</I>

Asch då. Jag som hoppades att det var pga deras musiktraditioner. (-:

--
Åke

Zug209_ivenhoe

Warrior
Det står i Alver att det endastär kombinationen Människa/Alv som är möjlig mellan alla andra raser är fortplantning omöjlig.

Det finns cirefaliervanarer. De kallas Neuromencer och bor huvudsakligen i thalamur. Vill du ha regeltjafts så finns det ju ett sätt att ta fram sådant genom att läsa lite i EON II. Faderns och moderns Genomsnitt och du bla bla bla. Det står i början någonstans.

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Ymir

Liten kantbaron
Står det inte alls. Det antyds bara. Jag tror fullt och fast att alver, dvärgar och människor kan fortplanta sig med varandra, då dessa tre raser verkar ha samma ursprung, långt tillbaka i Mundanas historia. Tirakerna däremot, tycks helt sakna släktskap med de andra folken. Misslorna likaså.

Faktum är att jag hade en lite långsökt teori om hur Henéa blev så korta...men, tja...det är nog en annan historia :)

- Ymir, ville klargöra ett och annat.

Ymir

Liten kantbaron
Står det inte alls. Det antyds bara. Jag tror fullt och fast att alver, dvärgar och människor kan fortplanta sig med varandra, då dessa tre raser verkar ha samma ursprung, långt tillbaka i Mundanas historia. Tirakerna däremot, tycks helt sakna släktskap med de andra folken. Misslorna likaså.

Faktum är att jag hade en lite långsökt teori om hur Henéa blev så korta...men, tja...det är nog en annan historia :)

- Ymir, tror Mundana hade sett annorlunda ut om dvärgar börjat tända på alver helt plötsligt :)

Ymir

Liten kantbaron
Re: Henéas uppkomst.

Tja...jag får erkänna att jag en gång hade en teori om hur Henéa blev så korta, en teori som rörde sig i samma banor som ditt inlägg ovan. Jag fick ge mig sedan Krille förnekat saken högt och ljudligt upprepade gånger. Synd. :)

- Ymir, hyfsat pervers