Nekromanti Bleed

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
Björn den gode;n125937 said:
de som varit mest uppmärksamma på personer som inte mår bra och som tagit bäst hand om varandra.
Hur gör ni när ni tar hand om varandra efter en rollspelssession/lajvsession som skapar mycket bleed?
 

Ymir

Blivande Stockholmshipster
Joined
18 May 2000
Messages
11,318
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Harry S;n125923 said:
Så negativ bleed på ett bra sätt är positiv bleed då eller? Jag förstår inte.
negativ bleed kan vara positiv bleed om spelet tex har ett mål att man -ska- känna obehag i syfte att utforska och få inlevelse i ett jobbigt fenomen, och därmed öka ens förståelse för fenomenet. Jeepforms tungt bleed-baserade spel "Våldtagen" och "Fat Man Down" är ökända men goda exempel på detta.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,510
Location
Örebro
Harry S;n125963 said:
Jag tvivlar faktiskt på att det har forskats så mycket på rollspel att det är "extremt väl belagt". Jag tror inte det är tillräckligt intressant och inte tillräckligt kommersiellt att forska på rollspel för att det ska ha forskats seriöst på området. Kan du ge mig några exempel på forskning som visar att exempelvis suicidrisken inte är större bland rollspelare än bland andra hobbyister?
Tänker bemöta denna del. Det stora problemet när det kommer till psykisk ohälsa är i regel inte att du upplever en viss känsla utan att du inte tillåter en viss känsla att finnas. Så ska du öka risken för att inte kunna hantera en känsla krävs det en längre period av att först inte tillåtit känslans existens (känslor består, tankar går vidare). På sådant sätt kan jag se att bleed är farligt för en person som inte är van eller förnekat sina känslor så länge att dessa vänt sig innåt. Ett problem, som jag har till exempel, är att jag länge gått med illska som inte fått tagit sig uttryck och därför vänt sig innåt istället. Hade känslan istället fått getts uttryck eller tillåts existera hade en del av problemen jag tampas med idag varit mindre närvarande och jag hade varit mindre benägen till självskada. Så att tro att starka känslor skapar utlopp för ett större suiciderisk tror jag är högst otroligt.

Det var även detta som lade grunden till mitt svar i gråta tråden. Jag uttrycker inte en känsla av sorg för jag har själv så många obearbetade känslor som gör att jag inte riktigt har kontroll om jag låter känslan ta över. Detta är dock inte ett problem om du faktiskt har en sund förhållning till dina känslor och låtit dessa tagit uttryck under ditt liv på ett sådant sätt som är gott för dig och din mentala hälsa. Har du gjort detta ser jag inte att bleed, även om det är känslor vi vill kalla "negativa", kan ha en skadlig inverkan på dig. Tvärsom kan det nog ha en förlösande känsla och även bidra till att du får en mer stabil mental hälsa då känslan får utrymme att komma till tals istället för att förnekas.

Och så att säga, den som har problem med känslor och hanteringen av sina känslor är nog väl medveten om detta och undviker således spel som ger avkall på hög faktor av bleed.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,692
Location
Umeå, Västerbotten
Harry S;n125963 said:
Jag tvivlar faktiskt på att det har forskats så mycket på rollspel att det är "extremt väl belagt". Jag tror inte det är tillräckligt intressant och inte tillräckligt kommersiellt att forska på rollspel för att det ska ha forskats seriöst på området i någon vidare utsträckning men jag kan så klart ha fel. Överbevisa mig! Har du några exempel på forskning som visar att exempelvis suicidrisken inte är större bland rollspelare än bland andra hobbyister?

Det var moralpanik på 80-talet om videovåldet också. Moralpanik betyder inte att kritiken är obefogad även om moralpanik oftast innebär överdriven kritik. I dag skrattar man år de som varnar för datorspelsvåld. Men det skulle inte förvåna mig om det finns en koppling mellan datorspelsvåld och våldsbrott.

Det talas om Breiviks högerextrema åsikter men det talas inte lika mycket om att han spelade WoW. Jag tror inte det finns en forskare i världen som kan säga att Breiviks dåd handlade mer om högerextremism än om WoW eller att han växte upp med en ensamstående mamma. Det kan låta löjligt men jag är faktiskt seriös.
Rollspel är billigt att forska på så det har forskats en hel del på det och svaren är ganska entydiga på det här området. Bifogar en bunt relevanta länkar.

Clinical research[edit]

The American Association of Suicidology, the U.S. Centers for Disease Control and Prevention, and Health and Welfare Canada all concluded that there is no causal link between fantasy gaming and suicide.[SUP][18][/SUP] In 1990, the writer Michael Stackpole authored The Pulling Report, a review highly critical of Patricia Pulling and BADD's methods of data collection, analysis, and reporting.[SUP][19][/SUP]
Researchers outside the context of BADD have investigated the emotional impact of Dungeons & Dragons since the 1980s. Studies have shown that depression and suicidal tendencies are not typically associated with role players.[SUP][20][/SUP] Feelings of alienation are not associated with mainstream players, though those who are deeply, and often financially, committed to the game do tend to have these feelings.[SUP][21][/SUP] According to one study there is "no significant correlation between years of playing the game and emotional stability."[SUP][22][/SUP]
One 2015 study has suggested that psychiatrists do not associate role-playing games such as Dungeons & Dragons with poor mental health.[SUP][23][/SUP]
https://en.wikipedia.org/wiki/Dungeo..._controversies


Their defense of RPGs has been made easier as more research has become available regarding such games. For example, the American Association of Suicidology, the U.S. Centers for Disease Control, and Health & Welfare (Canada) have all concluded that there is no causal link between fantasy gaming and suicide.[SUP][24][/SUP] And writer Michael Stackpole used BADD's own data to demonstrate that suicide is actually lower among gamers than non-gamers.[SUP][25][/SUP]
From 1994 to 1997 three proposals were put forth in the Swedish Riksdag aimed at removing government grants for Sverok, the Swedish nationwide umbrella organization for gaming clubs. The arguments for the proposals were that playing role-playing games made youths more prone to acts of violence and that some sensational cases that had come to the public's attention were caused by role-playing games.[SUP][citation needed][/SUP]
In response, the Swedish National Board for Youth Affairs, the government agency charged with monitoring and acting on the interests of youths in Sweden, was given the assignment to evaluate role-playing as a hobby. This resulted in a report with the title Role-playing as recreation.[SUP][26][/SUP] The report gives no support to claims of correlation between acts of violence and playing role-playing games, nor of claims that impressionable youths would be susceptible to blurring lines between reality and fantasy, another claim made in the Riksdag proposals. On the contrary, the report is positive of role-playing as a recreation for youths.[SUP][citation needed][/SUP]
https://en.wikipedia.org/wiki/Histor...nd_controversy

http://analoggamestudies.org/

http://www.rpgstudies.net/

http://www.darkshire.net/jhkim/rpg/w...sychology.html

http://www.rpgresearch.com/

http://www.theescapist.com/rpgstudies.htm
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
svumpyn;n125971 said:
Och så att säga, den som har problem med känslor och hanteringen av sina känslor är nog väl medveten om detta och undviker således spel som ger avkall på hög faktor av bleed.
Intressant tanke. Jag kan inte tala för alla som har problem med känslor men jag tvivlar på att alla hanterar sina känslor på ett förnuftigt sätt. Du skriver ju själv att du inte hanterade din ilska på ett bra sätt. Motsvarande kan gälla för rollspel. Men jag tror att rollspel med bleed kan fungera lite som terapi men då gäller det ju att det finns en medveten tanke bakom bleeden och att deltagarna tar ansvar för konsekvenserna.

Nu är vi långt från trådens ämne som var vad bleed var så vi kanske ska försöka återföra diskussionen till det.
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
w176;n125975 said:
Mycket intressant. Tack. Men om man ska vara petnoga så handlar inte forskningen du citerar om rollspelande med bleed utan om rollspelande i största allmänhet. Men vi ska kanske inte snöa in för mycket på det här då bleedforskning inte är trådens ämne.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,437
Location
Göteborg
Harry S;n125965 said:
Hur gör ni när ni tar hand om varandra efter en rollspelssession/lajvsession som skapar mycket bleed?
Ja det är väldigt olika och varierar både beroende på vilken sorts lajv/upplevelse det varit och även mellan olika personer. En stor del är helt informell och handlar om att vi fikar, pratar om händelser och känslor, kramas, festar, och ringer varandra. Och just eftersom vi delar en gemensam känslosam upplevelse så känner i vart fall jag personligen att det oftast är enklare att prata känslor med vänner ur den här kretsen än ur andra kretsar.

Sen finns det också ett antal olika tekniker för att hantera det hela organiserat. Men det är lite sent och andra har redan skrivit om det en hel del, både länken som w176 gav och en länk som det länkas till i den artikeln http://nordiclarp.org/2014/12/08/debrief-returning-to-the-real-world/ tror jag kan vara mycket intressanta om du är nyfiken på hur den mer 'formella' delen går till.
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
872
Location
Lule
Harry S;n125963 said:
Det talas om Breiviks högerextrema åsikter men det talas inte lika mycket om att han spelade WoW. Jag tror inte det finns en forskare i världen som kan säga att Breiviks dåd handlade mer om högerextremism än om WoW eller att han växte upp med en ensamstående mamma. Det kan låta löjligt men jag är faktiskt seriös.
Ursäkta, jag måste få lägga mig i här.

Att man snackar mer om att Breivik är nazist än att han spelade WoW är för att det inte finns något som tyder på att WoW-spelare är mer våldsamma än andra och för att den överväldigande majoriteten inte är våldsamma. Det gäller däremot inte övertygade nazister. Därtill är Breivik själv öppen med att det var ett politiskt motiverat dåd. De absolut flesta forskare skulle nog faktiskt säga att nazisten Breivik faktiskt menar vad han säger, när han mellan raderna säger att han mördade politiska meningsmotståndare p.g.a. att han är nazist, snarare än försöka hävda att det var på grund av att han spelar WoW.

Skepsis är en dygd som kräver rimlighet. Att löst spekulera och ifrågasätta saker och ting på det här sättet leder bara fram till ett enda svar: "vi kan inte veta säkert!" Det är en intellektuell återvändsgränd, som man väl kan förlåta när det handlar om någonting så oförargligt som rollspel. Däremot är det osmakligt att rycka på axlarna och tänka att vi aldrig kan vara säkra på varför 77 personer dog i Norge, majoriteten av dem ungsocialister; det kanske var för att Breivik är nazist, men det kan lika gärna ha varit för att han spelade ett datorspel på nätet. Det kan vi aldrig veta! För säkerhets skull är det nog bäst att vi oroar oss lika mycket för WoW som för den organiserade fascismen!
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
GnomviD;n126011 said:
Däremot är det osmakligt att rycka på axlarna och tänka att vi aldrig kan vara säkra på varför 77 personer dog i Norge, majoriteten av dem ungsocialister; det kanske var för att Breivik är nazist, men det kan lika gärna ha varit för att han spelade ett datorspel på nätet. Det kan vi aldrig veta! För säkerhets skull är det nog bäst att vi oroar oss lika mycket för WoW som för den organiserade fascismen!
Jag skulle tro att det är nästan lika få högerextremister som har begått massmord i fredstid som det är datorspelare som har gjort det. Vi talar om extremer. Breviks våld är extremt även sett till det nazistiska våldet (i fredstid). Sedan tror jag inte det är så enkelt att Breivik gjorde som han gjorde bara för att han var nazist utan jag tror att han gjorde som han gjorde på grund av en kombination av faktorer där saker som uppväxten, WoW, högerextrema åsikter, psykisk sjukdom (två av Norges främsta psykiatriker har undersökt Brevik och bedömt att han lider av paranoid schizofreni) mm tillsammans förklarar hans agerande. Jag har svårt att se att endast en av förklaringarna skulle förklara Breiviks massmord.

Detta leder mig till slutsatsen att: "vi kan inte veta säkert!"
Jag tycker att det är en mer intellektuell slutsats att säga att vi kan inte veta säkert för vi vet för lite än att påstå att Breivik gjorde som han gjorde för att han var nazist. Vi kommer nog aldrig få svaret på Breiviks massmord men att han var högerextremist är en otillräckligt förklaring för om det ensamt förklarar gärningen så hade många fler än Breivik gjort som han eftersom Breivik definitivt inte är ensam om att vara högerextremist. Samma sak gäller så klart för var och en av de andra förklaringarna.

För säkerhets skull är det nog bäst att vi oroar oss lika mycket för WoW som för den organiserade fascismen!
Jag har inte sagt att vi ska oroa oss lika mycket för datorspelande som för den organiserade fascismen. Det finns anledningar så det räcker och blir över att oroa sig för den organiserade fascimen oavsett om Breivik begick massmord på grund av högerextrema åsikter, psykisk sjukdom eller WoW. Dessutom var inte Breivik organiserad fascist (om man bortser från den organisation som han säger sig vara ledare för men som inte existerar i verkligheten). Det är bara att titta på den här bilden så förstår man att Breivik inte är en organiserad fascist. Det är bara människor som spelar rollspel som kommer undan med att ha på sig en sådan uniform. Alla andra borde låsas in på sjukhus.

Skepsis är en dygd som kräver rimlighet.
Sant men vad som också är sant är att:

Vetenskap utan tro är tam; tro utan vetenskap är blind.
Det går att dra en parallell till morden i Trollhättan. Journalisterna var inte sena med att skriva att gärningsmannen hade rasistiska motiv. Det är uppenbart att gärningsmannen hade ett rasistiskt motiv men det är lika uppenbart att många journalister har missat att morden mer än någonting annat är ett resultat av social och ekonomisk exkludering. Dessutom brukade grannen se gärningsmannen sitta och spela datorspel.

Mordet på Anna Lindh är ett liknande exempel. Gärningsmannen bedömdes som allvarligt psykiskt störd vid brottstillfället men se den bedömningen stämde inte med samhällets förväntningar så därför lät man (precis som med Breivik) göra en ny undersökning som gav resultatet att gärningen var politisk. Sedan aktade man sig så klart väldigt noga för att låta fler experter undersöka gärningsmannen. Det gäller att sluta spela när man ligger på plus.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,590
Location
Göteborg
Ice up son!

Skapa en egen tråd om ni vill prata om Breivik och WoW.

Själv vill jag veta mer om vad lajvare och andra som spelar för bleed har för tekniker innan själva spelet för att underlätta bleed.

Jag uppskattade 'träningsvärk' referensen men finns det någon uppvärmning också?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
10,020
Location
Stockholm
Ape of Wrath;n126018 said:
Ice up son!

Skapa en egen tråd om ni vill prata om Breivik och WoW.

Själv vill jag veta mer om vad lajvare och andra som spelar för bleed har för tekniker innan själva spelet för att underlätta bleed.

Jag uppskattade 'träningsvärk' referensen men finns det någon uppvärmning också?
You bet! Innan lajv är det numera standard med uppvärmningsövningar och workshops för att komma närmare spelets teman. Det kan handla om närhetsövningar, tillitsövningar, övning på sätt att simulera sex och/eller våld och annat. Viktigt här, tycker jag, att värma upp med tydliga syften och mål, lite som att en curling-spelare värmer upp på andra sätt än en fotbollsspelare, LoL-lirare eller simmare. "Vad är sporten vi ska ägna oss åt idag?" och "Hur värmer vi bäst upp för det?", lixom!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,155
Location
The Culture
MODERERING

Det som ska diskuteras i den här tråden är alltså upplevelser av Bleed. Den som vill diskutera huruvida Bleed kan vara skadligt startar lämpligen en ny tråd om det ämnet. Den som vill diskutera Anders Behring Breivik startar lämpligen en tråd om det -- helst på något helt annat forum än det här.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,692
Location
Umeå, Västerbotten
Harry S;n126008 said:
Mycket intressant. Tack. Men om man ska vara petnoga så handlar inte forskningen du citerar om rollspelande med bleed utan om rollspelande i största allmänhet. Men vi ska kanske inte snöa in för mycket på det här då bleedforskning inte är trådens ämne.
Jag har redan uppgett och länkat till text av Sarah Lynn Bowman vilket är den person som forskat mest av bleed. Du tog upp sucidrisker och jag visade sen på studier att rollspel och lajv inte har någon ökad suvidrisk alls, varpå man kan anta att det inte heller har en ökad sucidrisk på grund av bleed. Eftersom det inte finns någon ökad suicidrisk alls.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,692
Location
Umeå, Västerbotten
Ape of Wrath;n126018 said:
Ice up son!

Skapa en egen tråd om ni vill prata om Breivik och WoW.

Själv vill jag veta mer om vad lajvare och andra som spelar för bleed har för tekniker innan själva spelet för att underlätta bleed.

Jag uppskattade 'träningsvärk' referensen men finns det någon uppvärmning också?
Men underlätta, menar du att man lättare ska uppleva det, eller lättare ska hantera det? (Kan ge utförliga svar på bägge)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
10,020
Location
Stockholm
w176;n126256 said:
Men underlätta, menar du att man lättare ska uppleva det, eller lättare ska hantera det? (Kan ge utförliga svar på bägge)

Jag röstar för "lättare ska uppleva det"!
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,590
Location
Göteborg
w176;n126256 said:
Men underlätta, menar du att man lättare ska uppleva det, eller lättare ska hantera det? (Kan ge utförliga svar på bägge)
Lättare ska uppleva det menade jag.

Tacksam för svar!
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,692
Location
Umeå, Västerbotten
Bleed går ju i två riktningar. Bär det blöder in i roller, och när det blöder ut ur rollen.

Bleed in
När du vill att saker från ditt verkliga jag så blöda in och resonera i rollern kan man välja att spela väldigt close to home. Jag lajvar i en skräcklajvskmapnj. Årets kampanj hade temat barndomsrädslor. Jag är ganska svår att skrämma så jag ville anmända mig av bleed för att bli mer skrämd.

Off som barn fridök jag mycket och drömde en del mardrömmar om att vara fast under vattnet. Jag låter min roll även hon ha varit rädd för detta som barn. Jag hoppas min verkliga rädsla ska blöda in och få mig att känna mig med rädd när jag rollspelar.

Att skapa bleed in handlar mycket om att hitta beröringspunkter och utforska de beröringspunkter som finns mellan rollen och spelaren.

Bleed out
När saker ska blöda över från rollen till spelaren brukar jag, ofta på lajv men även av rollspel använda mig av kroppen som media. Det är mycket lättare att till exempel låta starka känslor slå igenom och påverka dig som spelare om du använder dig att de fysiska reaktioner. Börjar du "snyft-andas" blir det lättare att verkligen börja gråta och känna sig ledsen. Och så vidare.
 
Top