2097;n325178 said:
Du ska få ett tips. Börja inte med dom lösa ute på Altor och dom tillfångatas. Funkar ALDRIG.
Börja med dom i fångenskap eller t.om. ännu bättre att dom just blivit fria.
ceruleanfive;n325180 said:
Efter mycket om och men håller jag med.
Mmmm...
Jag håller helt med om att skippa själva tillfångatagandet. Det går ofta åt skogen. Bättre att börja i fångcellerna och låt varje spelare själv berätta hur de blev tillfångatagna.
Angående att börja som slav eller efter... jag hade defintivit låtit dem börja som slavar och spela ut en tid i fångenskap. Men jag hade förklarat för spelarna, redan innan de gör sina rollpersoner, att tanken var just att köra gladiatorslav som intro i några spelmöten, och att den riktiga kampanjen börjar sedan när de släppts lös.
Inget fel i att köra ett mer narrativt ("rälsat") intro, så länge spelarna är införstådda med att det är planen, och de är med på noterna.
Men et får mig att tänka på en väldigt viktig grej att ta hänsyn till: är tanken att alla rollpersoner ska vara typ krigare? Finns det plats för lite mer sneaky snucky-karaktärer som tagit sig igenom gladiatorlivet genom att gömma sig i bakgrunden och muta vakterna till att inte bli inslängd i fajter? I så fall måste sånna möjligheter ges (och lyckas).
Ska det finnas en reall risk att karaktärerna dör redan i introt?