Nekromanti Bli din egen typograf

clarence redd

FrostByte Books
Det är ofta förvånansvärt svårt att kombinera tre olika typsnitt på ett stilfullt sätt när man gör en layout. Rubrik, underrubrik och brödtext har en tendens att antingen bli lite för lika eller spreta för mycket. Och med tanke på hur många typsnitt det finns i världen så blir det löjligt många kombinationer att testa sig igenom.

Men nu finns hjälp att få på www.fontjoy.com. Det är en enkel webbsida som använder ‘deep learning’ för att optimera snygga fontkombinationer. Med Googles hundratals gratisfonter genererar den snabbt olika alternativ där olika grad av kontrast kan väljas. Det blir inte alltid så kul, men håller man på en stund så går det att hitta fina kombinationer.

Det skulle så klart vara ännu roligare om man kunde använda vilka typsnitt som helst, men det kanske kommer i en uppdatering.

2097

deleta mitt konto tack
Dom första exemplen som kom upp på sidan var ju fula? Jag kanske bara hade otur

Dimfrost

Special Circumstances
Ja, bra idé, men resultatet verkar inte vara något vidare. Det blir kanske bättre med tiden dock, i och med att det bygger på deep learning. Å andra sidan, om det är svårt att kombinera tre typsnitt behöver man inte göra det, det går utmärkt att göra en hel layout med ett typsnitt också. :)

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Fick inte heller till något bra och tyckte den var buggig, åtminstone via mobil. Å andra sidan kör jag ändå max två typsnitt vid layoutande.

Vimes

Sillkung
Jag tycker allt ser likadant ut. Synd att man aldrig får comic sans eller wingdings.

ceruleanfive

Bläckfisk
Nu kanske jag är jävig, eftersom jag arbetar med typografi, men jag tycker att det verkar sådär i dagsläget. I de flesta fallen genererades kombinationer som jag direkt hade avrått ifrån.

Är man typografiskt osäker rekommenderar jag istället några enkla regler:

1. Håll dig till "vanliga" typsnitt. Undvik alltför visuellt utstickande typsnitt – i bästa fall är de förskräckligt överanvända, i värsta fall sänker de läsligheten rejält.
2. Använd bara två olika typsnitt – ett till rubriker och ett till brödtext. Sen kan du istället uppnå flera hierarkier genom att använda versaler, samt olika teckengrader och teckenvarianter.
3. Välj två kontrasterande typsnitt. Är rubriktypsnittet fett och sans-serif? Ta en slankare antikva till brödtexten. Och vice versa.

Lambendil

Veteran
ceruleanfive;n244014 said:
Nu kanske jag är jävig, eftersom jag arbetar med typografi, men jag tycker att det verkar sådär i dagsläget. I de flesta fallen genererades kombinationer som jag direkt hade avrått ifrån.

1. Håll dig till "vanliga" typsnitt. Undvik alltför visuellt utstickande typsnitt – i bästa fall är de förskräckligt överanvända, i värsta fall sänker de läsligheten rejält.
2. Använd bara två olika typsnitt – ett till rubriker och ett till brödtext. Sen kan du istället uppnå flera hierarkier genom att använda versaler, samt olika teckengrader och teckenvarianter.
3. Välj två kontrasterande typsnitt. Är rubriktypsnittet fett och sans-serif? Ta en slankare antikva till brödtexten. Och vice versa.
Såna tips uppskattas. Tack!

Lambendil

Veteran
Ledsen att komma släpande med en riktigt gammal tråd, men tips på typsnitt? Scala, Helvetica, Arial? Vafan ska man använda? Vad är ett lättläst typsnitt?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Lambendil;n264391 said:
Ledsen att komma släpande med en riktigt gammal tråd, men tips på typsnitt? Scala, Helvetica, Arial? Vafan ska man använda? Vad är ett lättläst typsnitt?
Ett lättläst typsnitt bör ha låg kontrast mellan staplar och hårstreck, öppna och tydliga bokstavsformer, stor variation mellan de olika tecknen.

Ett bra, och gratis, exempel på ett lättläst texttypsnitt är Andada från Huerta Tipográfica.

Föredrar man en sans serif tycker jag att Proza Libre från Bureau Roffa fungerar bra.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
ceruleanfive;n244014 said:

Tur att jag inte är »typografiskt osäker« – för jag skiter i allt och kombinerar gladeligen Alverata Irregular med Sokol, Infidel C, FS Grandpas Script och Courier Prime. :)