Nekromanti Blir det inget D&D på Sydcon??

Dahl

Veteran
Plöjde igenom utskicket på lunchen..såg inget om Dungeons..
Däremot kan man spela ett Tintin-äventyr!

"Och allt som kan gå åt helvete gör det" =)

-Dahl

Dr_Morbid

Swordsman
men jag har för mig att det skulle vara ett sådant...
humma... nåja vi kan väl skriva ett till gothcon... ;P

/Dr_Morbid
Troll är snyggare än människor

Dr_Morbid

Swordsman
jag kan ha tagit fel också... men jag har för mig att det skulle vara DnD... jag snackade med folket från sydcon på lincon. eller iaf folk som brukade vara där.

/Dr_Morbid

Kauris

Veteran
Re: Gothcon, alltid påsk??

Gothcon är alltid i påsken, så det dröjer.

Kauris

"The greatest harm can result from the best intentions" The Wizard's second rule

Kauris

Veteran
Tintin! Tjah, det är inte riktig samma sak, får jag ju hålla med om.

Kauris

"The greatest harm can result from the best intentions" The Wizard's second rule

Dr_Morbid

Swordsman
Re: Gothcon, alltid påsk??

jo men då har man lite tid på sig... ;P

/Dr_Morbid

Staffan

Myrmidon
Om du tittar in på Kontaktannons-forat kan du se han som är rollspelsansvarig på Sydcon säga att Sydcon "stoltserar med att ligga långt framme i rollspelsväg", d v s bara köra med friform och sånt trams. Så nej, inget D&D på Sydcon, om ingen tar med det och kör själv.

Nästa större konvent är f.ö. BSK, även känt under namnet BorCon.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Dilandau

Myrmidon
Långt framme? Friform? *magknip*

I mina ögon är "friform" en styggelse! Det är ett fenomen skapat av bordsrollspelare som vill, men inte vågar, lajva.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"

Dahl

Veteran
Re: Långt framme? Friform? *magknip*

Det suger röv! *ler*

"Och allt som kan gå åt helvete gör det" =)

-Dahl

Rev

Warrior

<em>Det suger röv! *ler*</em>

suck...

...och så undrar folk varför friformare har fördomar mot D&D-spelare?

-R

Dilandau

Myrmidon

Men seriöst, vad är poängen med friform?

- d -

dilandau@another.com

Rev

Warrior
Poäng.

Poängen med friform, liksom poängen med allt rollspel, är att ha skoj tillsammans med sina kompisar. En del föredrar att rulla massor med tärningar och äventyra i underjordiska katakomber, andra tycker det är roligare att göra djupa karaktärstolkningar helt utan regler. Så länge alla i spelgruppen har roligt, vad finns det att klaga på?

Ingen tvingar väl dig att friforma om du inte vill, eller?

/Rev, som spelar både friform och D&D

Dilandau

Myrmidon
Re: Poäng.

Tärningsrullande står i konflikt med att kunna göra djupa karaktärstolkningar enligt de som gillar friform eller?

Presix vad jag tänkte säga. Finns i min erfarenhet ingen motsättning mellan dem.

- d -

dilandau@another.com

Rev

Warrior

Har jag inte påstått, men av erfarenhet har jag märkt att spelare som gillar djupt karaktärsrollspelande och/eller intrigspel föredrar spel med väldigt enkla eller väldigt få regler, för att undvika att dessa kommer ivägen för rollspelandet.

-R

Dilandau

Myrmidon

Har jag inte påstått, men av erfarenhet har jag märkt att spelare som gillar djupt karaktärsrollspelande och/eller intrigspel föredrar spel med väldigt enkla eller väldigt få regler, för att undvika att dessa kommer ivägen för rollspelandet.

Alltså borde D&D vara alla "djupa karaktärsrollspelares" favvospel, för enklare regler får man leta efter.

Sen ska vi inte gå in på mina åsikter om "djupt karaktärsrollspelande" och dess extrema, extrema, sällsynthet i denna hobby.

- d -

dilandau@another.com

Rev

Warrior

<em>Alltså borde D&D vara alla "djupa karaktärsrollspelares" favvospel, för enklare regler får man leta efter.</em>

Det kan ju ha något att göra med stämning och dylikt. D&D är ganska mycket färggrann hjältefantasy av standardmodell, vilket många (inte alla) karaktärsrollspelare inte är så värst förtjusta i. Självklart beror allt sådant på spelledaren, men om man rationaliserar bort hjälteaspekterna, de mäktiga monstren, magiska föremål och liknande blir det liksom inte så värst mycket kvar /images/icons/wink.gif

<em>Sen ska vi inte gå in på mina åsikter om "djupt karaktärsrollspelande" och dess extrema, extrema, sällsynthet i denna hobby.</em>

Well, jag vet inte i vilka kretsar du umgås, men bland mina rollspelande vänner är det ungefär 40% som gillar systemlöst karaktärsspelande, 20% som föredrar regler och tärningar och 40% som faller någonstans mitt emellan.

Dilandau

Myrmidon

Det kan ju ha något att göra med stämning och dylikt. D&D är ganska mycket färggrann hjältefantasy av standardmodell, vilket många (inte alla) karaktärsrollspelare inte är så värst förtjusta i.

Vilken typ av rollpersoner är karaktärsrollspelare intresserade av att spela?

Well, jag vet inte i vilka kretsar du umgås, men bland mina rollspelande vänner är det ungefär 40% som gillar systemlöst karaktärsspelande, 20% som föredrar regler och tärningar och 40% som faller någonstans mitt emellan.

Jag syftade mer på det "djupa karaktärsrollspelandet" i sig. Det är, i min erfarenhet, mkt ovanligt även bland friformare. Pretantioner på det finns det dock gott om.

- d -

dilandau@another.com

Staffan

Myrmidon

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Ingen tvingar väl dig att friforma om du inte vill, eller?
<p><hr></blockquote><p>
Tja, SydCon-folket verkar i alla fall vilja försöka...

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather