Nekromanti Blixtmagi

Zadrith

Hero
Jag ska spela ett high fantasy äventyr på söndag med en ny grupp och en av mina spelare vill vara en magiker vars magi i stort sett är helt baserad på blixtar så jag försöker komma på olika slags blixt besvärjelser och inser att det inte är så lätt.

Det jag har tänkt mig än så länge är. Blixtattack som om den ät tillräckligt stark hoppar från mål till mål, kulblixt - en annan typ av blixtattack med mer kontroll men mindre kraft, någon form av blixthinder - fyller en korridor med studsande blixtar och hindrar andra från att ta sig igenom. Blixtnedslag - kallar ner en åskvigg från himlen.

Det jag funderar på men gärna får hjälp med är någon form av elementarvarelse baserad på blixtar, samt andra sätt att använda blixtbaserad magi. Eventuellt skulle man kunna ta det lite längre. Blixtar är ju trots allt elektricitet så steget till magnetism och besvärjelser som utnyttjar det är ju inte så stort.

Nirbulas

Veteran
Spelaren hade kunnat agera hjärtstartare vid hjärtstillestånd, eller ge folk minnesförluster genom att elektrifiera offrets hjärna lagom mycket. Blixtelementarer låter najs, kan ju få allmänheten att undvika platser där blixten nyligen har slagit ned för att undvika att stöta på en elementar som färdades med blixten (eller själv var blixten som slog ned).

Blända, antingen en Area där en blixt. Slår ner i besvärjaren eller en riktad där man skjuter en ljusblixt i en utvalds ansikte.

Sen kanske man kan ha någonslags lysa upp besvärjelse där magikern skickar blixtar mellan sina händer, lyser upp stroboskopstyle.

Någonslags teleportering där magikern försvinner upp i luften och landar som en blixt nästa runda (kan endast kastas utomhus)

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Ladda andras vapen och pilar med blixtskada.

Göra sin hud elektrifierad som en darrål.

Skapa stormoväder utomhus.

Miniblixtar från fingrarna som kan användas som en svets.

Orsaka hjärtstillestånd genom att förstärka kroppens egna elektriska impulser.

Zadrith

Hero
Tack allihopa för en massa superbra förslag, ingen brist på besvärjelser längre :).

En annan fråga kopplad till detta. Vad skulle ni kalla en magiker som sysslade med sådan magi eller själva magin. Elmagi känns väldigt ofantasy och blixtmagiker lite tråkigt.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Har du något panteon med någon gudom kopplad till oväder eller blixtar så kan man ju kanske hitta på nåt namn utifrån det.

Annars hade jag googletranslateat blixt, storm, oväder och liknande ord till latin och grekiska och hittat nåt lämpligt ord.

EDIT: Stormherde!

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Stormhjärta, åsktämjare, tempestator, fulgurator/fulgurist

Kuma

Veteran
Ang. blixtelementar, ta och kika på Jamie Foxx' karaktär i The Amazing Spiderman 2.

Zadrith

Hero
Flux är beteckningen på elektriskt eller magnetiskt flöde så jag funderar på Fluxionist som det namn de använder själva men åsktämjare och liknande är ju utmärkta som sådant som vanligt folk skulle kalla dem.

PowerNap

Veteran
Under åskväder, få en blix att slå ner i en själv för att kunna lagra energin för framtida bruk. Jag skrev typ en sån besvärjelse till Äventyrsspels Magiboxen en gång i tiden. Kallade den Viggfångare. Those were the days.

Fridigern

Swordsman
PowerNap;n209132 said:
Under åskväder, få en blix att slå ner i en själv för att kunna lagra energin för framtida bruk. Jag skrev typ en sån besvärjelse till Äventyrsspels Magiboxen en gång i tiden. Kallade den Viggfångare. Those were the days.
Den har vi använt när vi var små och fuskade ihop våra karaktärer! "Gandalf" kunde den. Sjukt högt skolvärde va?

PowerNap

Veteran
Nja, när jag plockar ner boxen och tjuvkikar ser jag att det är skolvärde 7. I alla fall, roligt att någon fick användning för den!

Sapient

Swashbuckler
Vad gäller namn, finns det redan många bra förslag - men om du vill gå i en annan riktning så fanns en gång i tiden en föreställning om att hypnos berodde på magnetism. (Eller egentligen att en liknande "verksamhet" när dte gällde djur, manipulerade deras "naturliga elektriska krafter".) Upphovsmannen var Franz Mesmer och det kallades bla för "mesmerism" - och det skulle kunna koppla blixtmaxi till kontrollbesvärjelser, om du vill. (Där förklaringen skulle kunna förenklas lite, så att "mesmeristen" tar befäl över nervernas elektriska impulser - beroende på hur mycket "modernt vetande" du är bekväm med i kampanjen...)

Andra varianter att spinna på den elektriska laddningen skulle kunna vara att sätta eld på saker - givet att det finns en metallisk ledare nära något brännbart. (Men det går ju att göra kombo med andra medlemmar i gänget - någon sätter en pil i en bal med tyger typ...)

Eller att en motståndares rustning och vapen magnetiseras, så denne måste övervinna nån form av styrkeprov för att kunna genomföra en attack? (Och kanske med nackdelen att den som attackerar måste göra det samma för att dra tillbaka vapnet och kunna attackera nästa runda?)

Magikern själv skulle kunna använda en variant av detta - dvs. hen gör sig själv starkt magnetisk vilket betyder att metallvapen bara gör halv skada pga att de repelleras av magikerns kropp och förlorar kraft.

... Och - som den ytterst svårlärda kronan på verket, den hemliga besvärjelsen som frammanar Anders Blixt och ger spelaren rätt att retconna valfritt moment i kampanjen eller lägga till vad som helst (anpassat) från Drakar & Demoner Expert... :)