Det märker du lätt på hur signalerna rör sig väldigt mycket långsammare (vilket är anledningen till att vi behöver ryggmärgsreflexer).
Nerver kan leda ström, ja vanligt vis fortplantar de signaler, iform av jonbyteskomplex (vilka är riktigt långsamma(även för att vara nerver)), men de är utmärkta at använda som ledare, om de inte var så svåra att hålla vid liv skulle industrin använda det istället för kopparkablar. Resistansen genom ryggraden är på absurt låga nivåer. Detta är också anledningen att många som blivit direkt träffade av blixten får svåra nervskador.
Angående laddningen så skrev jag lite för lite, om man tar hela kroppen är vi väldigt nära noll, men majoriteten av de negativa jonerna finns där långt inne, och är mycket svåråtkomliga samt svår rubbade, medans varenda ytlig cell är positiv, kroppen är inte ledande vid mindre spänningar, vilket innebär att några utjämningar inte sker.
Säker? Jag har inte hört talas om någon som slagits medvetslös av magnetfält, inte ens av verkligt starka fält. Jag tror fortfarande att det är den elektiska chocken på nervsystemet och tryckvågen från smällen.
Nä inte direkt, men indirekt, vad händer med ledare (nerverna) när de kommer intill ett starkt myckt temporärt magnetfält, ja de gör motriktade strömmar och vad händer då? Ja, vi får samma chock som innan trots att blixten inte träffade (ok något svagare men tillräckligt stark för att få någon medvetslös).