Rising
Vila i frid
Jag pratar inte om spelet rent spelmekaniskt skulle vara utformad med ändamålet att man skulle ha ihjäl varandra eller inte, utan bara om huruvida den programvara man de facto spelade var utformad - oavsett om det var programmerarnas ursprungliga vision eller inte - för att tillåta det.Nej, spelet är verkligen inte designat för det. PvP:n var något som lades till i efterhand för att folk klagade på att det inte gick att ha ihjäl varandra.
Att bryta mot naturlagar tycker jag inte är skäl till ett fördömande. Jag är ingen häxbrännare.Precis som jag inte skulle utnyttja någon bugg i min träpåk om jag beslöt mig för att slå någon i skallen med den. På samma sätt så finns det inga naturlagar som hindrar mig från att göra just detta.
Att bryta mot vanliga lagar och ordningsregler anser jag dock vara ett rimligt skäl till ett fördömande.
Så om du slår folk med påk i verkligheten eller skriver rasistiska tillmälen här på forumet, så anser jag att det finns skäl att fördöma dig.
Så. Så mycket för den fulargumentationen. (Det var ett rätt roligt argument, dock, så jag hade kul när jag läste det)
Som du ser i svaret till ditt förra inlägg så har jag korrigerat mig för att vara tydligare. Jag känner dock inte till något kort och klatschigt ord för "folk som mår riktigt dåligt av sorg och som därför inte utsätter sig för situationer där de kan förväntas bli upprörda". För att skilja på dessa riktiga sörjande och de som enbart deltagit i ett skådespel som de hoppats skulle vara stämnings- och andaktsfullt, men som i övrigt är tillräckligt balanserade för att inte tycka att det vore hela världen om de blev dödade av spelare eller monster under andakten - eller om något annat skulle inträffa som man kunnat förvänta sig.Återigen det här med anhöriga. Jag tycker inte att det spelar särskilt stor roll om det rör sig om släktingar eller vänner.
Jag har ingen statistik, men jag tar för givet att det dödas betydligt fler spelare i de där områdena än det hålls ceremonier av olika slag.
Det är väl ingen som tycker det är underhållande att bli dödad? Bara för att min blir dödad så är inte andra spelare (eller programmerarna som skapat monstren som dödat en)några svin. Hur o-underhållande man än finner sin spelsession så är ändå spelet till för rekreation och underhållning under vissa givna former. Dessa givna former är väl den enda riktigt objektiva moral vi har att utgå ifrån, och den står i rädarnas favör.Vad gäller det här med underhållning så är det väl rätt uppenbart att emokidsen inte fann det hela särskilt underhållande.
Att det var ett planerat sabotage är absolut en punkt man kan ta i beaktande.De flesta av dina argument här hade kunnat funka om det rört sig om en räd som av en ren djävla slump råkade passera en hög folk som sysslade med nåt oförklarligt, och slog ihjäl dem. Men så var det ju alltså inte.
Jag har full förståelse för att du skulle kunna tycka att det är en avgörande punkt, själv tycker jag dock att det är orimligt att tänka så, eftersom om man tillämpade det i stor skala så skulle det betyda att man uppmuntrade folk att vara impulsiva och inte tänka sig för ordentligt, och att många handlingar som inte skulle vara okej att planera i förväg däremot skulle vara okej om man bara plötsligt bestämde sig för dem. Det tycker inte jag är rimligt.
Tvärtom så grundar jag hela min etiska ståndpunkt på betänksamhet, avvaktande, förståelse och lyhördhet, m.m. Så jag uppmuntrar hellre till genomtänkt agerande än plötsliga infall, eftersom det går mer i linje med övriga av mina argument.
Okej; de orsakade dem ingen skada utanför spelet. All skada som spelarna eventuellt kunde ha anförskaffats, det kunde de ha råkat ut för ändå; via ett band som bara råkade vara där, monster, tekniska problem, whatever. All skada de erhöll var sånt som de kunde förväntat sig, och som vi kan kräva av erfarna spelare att de ska kunna förvänta sig.Det här inte bara något du själv kommit fram till helt godtyckligt och utan någon som helst insikt i situationen eller de närvarandes tankesätt, det är dessutom irrelevant.
Det är helt okej att bli upprörd på en kyrkogård om omgivningen inte respekterar ens sorgearbete - för våra samhällskonventioner säger att vi bör visa respekt för eventuella sörjande på sådan plats.
Man har dock inte samma rätt att bli upprörd på den lokala puben om man vill utföra sitt sorgearbete där. Det är helt okej att skåla för bortgångna kamrater på puben - men det betyder inte att man har rätt att bli extra upprörd om man just den dagen blir störd av spelaren vid Jack Vegas-maskinen. Man får helt enkelt finna sig i att folk inte har samma skyldighet att respektera ens andakt på puben som på kyrkogården.
Det finns två punkter som eventuellt skulle kunna få mig att överge det här argumentet.Jag tänker påpeka bristen i det här resonemanget varje gång* du fortsätter försöka framställa Winterspring som en zon där det är meningen att man skall ha ihjäl varandra.
1. Finns det en uttalad ordningsregel som säger att man inte ska döda andra spelare, eller spelare på lägre level än en själv eller vad för parametrar som nu eventuellt kan ha gällt på platsen? Jag tänker på något i stil med ordningsregeln "skriv inte rasistiska tillmälen". Kan man - kort sagt - bli bannad eller få en varning på något sätt för att man dödar andra spelare?
2. Vad händer när man dör, och hur länge höll raidpartyt egentligen på och hackade de närvarande? Filmen höll ju bara på i några minuter. Skulle de dödade fått vänta ett tag, sedan kunna återkomma till platsen och där fullfölja ceremonin - eller höll slakten på i flera timmar?
Om det är fritt fram att döda varandra så är det ju fritt fram. Tycker man inte om det så får man klaga på Blizzards eller spela ett annat spel. Om spelet - likt de onlinespel jag lirade på min tid - avråder en från att återkommande fucka med sämre spelare genom att följa efter dem och döda dem om och om igen, m.m., men ändå tillåter det - då fördömer jag raidarna om de höll på och slaktade på platsen i timtal.