Nekromanti Blod i Neotech

Krille

Super Moderator
Re: Shot placement

"Ty med fritt skottfält finns det ingenting som jag kan se, förutom ev. stress som påverkar skytten, strafande och hoppande i verkligheten är enligt uppgift betydligt övervärdetat (vilket du såklart vet då jag antar att du sysslat med bl.a. praktiskt skytte)."

Vad älgar inte gör, men som normala människor gör i eldstrid, är att hålla sig i skydd. Låg profil, rörelse och så mycket skydd som möjligt minimerar målets yta och ger skytten ytterst lite tid att sikta på och skjuta på ett mål, vilket naturligtvis påverkar träffsäkerheten. Hur många gånger har du sett en älg ducka ner bakom ett träd eller en rotvälta för att sedan rusa så lågt som möjligt till nästa välta?

På så sätt så har det ytterst lite gemensamt med jakt på älg eller skytte mot löpande mål på bana. Möjligen kan man dra viss liknelse med den form av tävlingsskytte där tavlan fälls upp och endast visas några sekunder innan den fälls ner, men bara möjligen.

Ska vi dessutom lägga till stress till en faktor så blir det klart mycket mer intressant.

Tänk dig att du som elak prickskytt ligger med din studsare med kikarsikte i ett hus. Mål som mål, tänker du och fäller en första mål. Sen tar du en till. Sen plötsligt upptäcker du att alla andra mål håller sig bakom saker: de enda saker du kan se och skjuta på är armar och ben som folk inte har dragit in än, plus ett och annat huvud som kikar fram snabbt. Du hinner inte ens rikta vapnet dit innan huvudet snabbt dras in. Stressen börjar bulta bakom tinningarna. Du vet att de spanar efter dig, och så fort de vet var du är så kommer de till skillnad från älgen att börja skjuta tillbaka.

Plötsligt hör du ett rop någonstans nerifrån: någon har mycket riktigt pekat ut ditt gömställe. Du ser en person som har skydd bakom en container rikta sin automatkarbin mot dig, och plötsligt flyger kulorna omkring dig. Det blir tyst, och du försöker få in honom i siktet. Då smattrar det igen, den här gången från två separata gathörn där tre andra personer knattrar mot dig. Visst, de har inte samma sikte som du, men de har å andra sidan trettio skott per magasin, och just nu pepprar de det fönster som du låg i.

Du har fyra identifierade mål, var och en drygt huvudstorlek. Så fort du sticker fram ditt huvud så kommer det 60 kulor per sekund flygande mot det fönster som du ligger i. Var och en av dem är en 5.56 NATO som mycket väl kan göra mos av din hjärna. Adrenalinet pumpar genom ådrorna.

Hur stor tror du att sannolikheten för träff är?

Sensmoral: jakt och strid är två helt separata fenomen. Jakt bör jämställas med banskytte, inte strid, och banskytte finns det helt andra regler för.

cihset

Veteran

Vad gäller just älgen så beror det lite på, ibland har man gott om tid och ibland har man bara på sig en eller två sekunder innan målet försvinner ut från sikt. I det senare fallet agerar rent instiktintivt utan att tänka när man skjuter.

Bra beskrivande scenario, bortsett från att det inte riktigt besvarar mina frågor och funderingar från mitt tidigare inlägg, du tog en liten del ur sitt sammanhang och vidareutvecklade det. Medans jag hade en sunt och riktigt spelbaserad problembaserat scenario du kunde ha tagit itu med.

Men jag håller med, låtom oss inte jämföra jakt med verklig strid, jag använde det som ett exempel på vad finns det för motåtgärder man kan ta till i ett fritt skottfält om man inte är beväpnad?

Krille

Super Moderator

"Bra beskrivande scenario, bortsett från att det inte riktigt besvarar mina frågor och funderingar från mitt tidigare inlägg, du tog en liten del ur sitt sammanhang och vidareutvecklade det. Medans jag hade en sunt och riktigt spelbaserad problembaserat scenario du kunde ha tagit itu med."

Det finns en poäng till med scenariet. Neotechs regler är gjorda för typiska stridsscenarier, där folk uppför sig som... tja, folk. Neotechs regler är alltså mer gjorda för scenariet som jag beskrev, än för scenariet som du beskrev. I verkligheten så blir du en måltavla som väntar på att bli beskjuten varje sekund som du själv söker något att skjuta med. Därför försöker man minimera måltavlan i så väl tid som rum, både genom att inte titta fram mer än nödvändigt, utgöra en så liten måltavla som möjligt och för den delen även skrämma fienden att inte titta fram. Trots allt, varje sekund som fienden ligger i skydd är en sekund som han inte kan skjuta på dig.

I det scenariet så är "shot placement" en utopi annat än för prickskyttars första inledande skott. Man skjuter mot målets mitt, med förhoppningen om att sannolikheten placerar skottet någonstans där skottet gör att målet inte kan fortsätta att slåss. I det scenariet så är "fria och öppna skottfält" också en utopi. De som hamnar i ett sådant försöker ta sig till närmaste ofria skottfält (dvs skydd) så fort som möjligt, och de som inte kan det försöker istället utgöra en så liten måltavla som möjligt. Och faktum är att det är effektivare än man tror: med undantag av en och annan asfaltsparkering, fotbollsplan eller torg så finns det alltid saker att ta skydd bakom för att minimera målytan.

Tag det som en övning på vägen hem. Vid ett slumpvist valt tillfälle, bestäm dig för att du är beskjuten från ett fönster som du kan se. Se dig omkring, och se hur många saker som du kan slänga dig ner bakom inom två meter, eller hur många fördjupningar eller trottoarkanter som du kan hitta inom två meter som du kan krypa ner i eller bakom. Visst, de är inte stora, men en femton centimeter hög trottoarkant ger faktiskt halva kroppen skydd. Kryper du ihop rätt så kan du till och med få de viktiga delarna av kroppen i den del som ligger i skydd.

Ny sensmoral: fria skottfält är mindre fria än man tror.

cihset

Veteran

Jag förstår ditt scenario och har ett rimligt hum om hur det är i verkliga stridscenarier, vad jag vill ha till skott (hehe) här är hur det fungerar och verkar i rollspelet Neotech (II), där det i mitt tycke inte spelar någon roll hur bra träffen är, bara hur fett vapen man har. Därav av mitt spelexempel som jag skrev tidigare som du till synes totalt ignorerar, eller så är du helt besatt i att jag råkade använda ordet 'jägare'.

Det du färgande beskriver ovan är faktiskt också täckt av spelsystemet av manövern : Tag skydd (eller vad den nu heter). Skall man då rimligtvis få ett nådaskott på en person som inte hinner kasta sig i skydd i rollspelet?

Krille

Super Moderator

"Jag förstår ditt scenario och har ett rimligt hum om hur det är i verkliga stridscenarier, vad jag vill ha till skott (hehe) här är hur det fungerar och verkar i rollspelet Neotech (II), där det i mitt tycke inte spelar någon roll hur bra träffen är, bara hur fett vapen man har."

Hur bra träffen är mäts i första hand med de tre nivåerna misslyckat, lyckat och perfekt. Effekt används inte för det. Det har ingenting med hur bra träffen är. Du kan slå 6 eller 15, så länge det är under din FC så är det en träff, men 6 är inte nödvändigtvis en bättre träff än 15. Båda är helt enkelt två lyckade slag.

Nästa steg beskriver hur mycket vävnad som förstörs. Det är mängden T6 som rullas ut för skada. En perfekt träff innebär att mer viktig vävnad förstörs, och därför läggs den mängden på, fast egentligen hör den hemma under nästa steg.

Och nästa steg är vilken vävnad som förstörs. Ju mer vävnad som förstörs desto större är risken att det är viktig vävnad som förstörs.

Summan av kardemumman: hur "bra" du träffar mäts faktiskt med den framslagna skadan, och den påverkas till stor del av hur fett vapnet är. Du kan träffa hur bra du vill mitt i bröstkorgen med en .22, men stannar den i bröstbenet så förstörs ingen viktig vävnad och målet dör inte. Å andra sidan, träffar du samma ställe med en .357 Magnum så är risken stor att bröstbenet fortsätter tillsammans med kula genom såväl hjärta som ryggrad.

"Det du färgande beskriver ovan är faktiskt också täckt av spelsystemet av manövern : Tag skydd (eller vad den nu heter)."

Nja, den manövern tycker jag inte har med saken att göra. Hålla låg profil bakom det som finns och att ta skydd är två olika saker.

Matolo

Warrior

Jag tycker att den gode cihsets sakliga argumentation får ett ganska arrogant bemötande, tidigare i debatten. Andemeningar som ”Jakt är inte strid” och ”Fria skottfält är mindre fria än man tror” duger inte som svar på vad jag tolkade som hans huvudfråga, ungefär: ”Varför siktar man bättre med fetare kaliber?”. För det gör man, uppenbarligen.

Problemet har aldrig varit att folk dör för lite i Neotech, utan det principiellt felaktiga i att det inte går att träffa någon i ögat eller hjärtat bara för att projektilen är 3mm för smal. Bröstbenet är försumbart inom praktiskt skjutavstånd för alla militära och polisiära handeldvapen idag, så jag tycker inte riktigt att det kan åberopas, heller. Placering är viktigare än mekanisk åverkan, och placering beror i verkligheten på skytten snarare än ammunitionen.

För den som söker realism borde en extraskada vara garanterad för alla skjutvapen inom praktiskt skjutavståndet – de flesta extraskador är tillräckligt ofarliga. Skadans typ borde dessutom stå proportion till ”effekten”, alltså slaget i förhållande till FV. Detta skulle vara en nödlösning, dock. Byt i så fall hellre system helt.

Men, samtidigt tycker jag att det är lite orättvist att klanka ner på Neotech som om det gjort anspråk på att återge verkligheten. När man läser själva reglerna framgår med all önskvärd tydlighet att målet inte är realism, utan att under gemytlig kalibermasturbation återge ett häftigt förlopp med många smaskiga detaljer.
Om någon hittar ett bättre spel till det ändamålet, så säg till mig.