Nekromanti Blodförlust i Eon 3

Staffan

Myrmidon
Hej!

Jag satt och knappade ihop ett eget rollformulär till Eon 3 (de som jag hittade på nätet hade inte riktigt det jag ville ha ut), och noterade att på både det tvåsidiga formuläret som finns i Spelarboken och det fyrsidiga som följer med i boxen så har båda de två första raderna Blodförlust en modifikation på 0, till skillnad från Trauma och Smärta där den andra raden har +Ob1T6. Är detta en medveten ändring sedan tidigare regler, eller en typografisk miss? Jag tittade i boken, men jag hittade inte något om det där.

Jag frågade även i Marcos "Eon 3 i jämförelse"-tråd (tillsammans med lite andra synpunkter), men eftersom den hamnat på sida 2 så verkar det inte som om någon ser den längre.

I ett helt orelaterat klagomål verkar det som om ingen spelar bönder, då uppenbarligen ingen upptäckt att de får 1|2|3 C-val två gånger. Denna bug har varit med sedan 1996 :gremsmile:

Archelon

Veteran
Det ska va så.

Tror det var när ett par personer började forska runt hur mycket blod en poäng blodförlust igentligen motsvarade. hur som helst kom de fram till att om eons regler skulle tillsämpas i verkligheten skulle 10-20% av de som ger blod dö av blodförlust. Efter det så ändrades det.

Dracohoribilis

Warrior
hmm kan stämma, däremot tryckfelen finns ju överallt :gremsmile: de har ju sin lilla charm :gremwink:
så blodförlust reglerna har ändrats?
fan de viste jag inte, jag tycker de e bra, rollspelet ändrar sig inte de e verkligheten som gör det, om man tänker efter, ett lågt värde eller ett högt e samma sak egentligen beroende hur man ser på det! sådär nu gick jag vilse själv i mina tankar!

Dracohoribilis

Warrior
Magi grejs, kan man göra det mäktigare!

En fråga apro på allt, MAGin, om man slänger en besvärjelse tex ett eldklot och ska altsra filamenten för att det ska skapas, kan man inte alstra mer och mer och mer för att sedan kunna släppa iväg en gigantisk eldboll som tar med sig hela tornet... det borde ju funka rent teoretiskt elelr hus ka vi göra? annars spelar de ju ingen roll hur bra du är, magin suger ju iallafall, isåfall... eller?
någon som minns dödshand besvärjelsen från det förflutna?

GoblinGurra

Swordsman
däremot tryckfelen finns ju överallt
Det står så här på mina rollformulär:
Kläderj&jPansar
Viktjavjövrigjutrustning
Totaljbelastning

Detta är ett tryckfel :gremwink:

På samma rollformulär står det också: Äkstremt girig(det var nog ett stavfel)

Staffan

Myrmidon
Re: Magi grejs, kan man göra det mäktigare!

Besvärjelser kan endast innehålla en alstring. Om man vill ha fler filament än man är karl nog till att ta fram på en gång så får man ta till ritualer eller kongelat. Med improviserad magi kan man få till lite tuffare effekter (eftersom det där rör sig om en alstring per effekt), men improvisation har sina egna problem.

Däremot så gjorde ju borttagandet av automissregeln på dubbelsexa att man faktiskt kan lyckas med svåra slag bara man är tillräckligt duktig. I tidigare versioner så kunde man inte ens teoretiskt komma över 87% chans att lyckas på Ob4T6, eftersom (om jag räknat rätt) det är 171 på 1296 (drygt 13%) att man slår minst två sexor. Om man nu lyckas få 30 i Alstra Pyrotropi så har man en rätt hygglig chans att lyckas med Ob6T6 för att sedan skjutsa iväg en hejare till eldboll.

Dracohoribilis

Warrior

hehe låter bra... så de är effekterna i skapandet av besvärjelsen som ger kraften?
så hur ökar svårigheten beroende på hur många effekter som krävs och hur vet man hur skadan på dessa ökar?

Jabub

Veteran

på tal om magi finns det nån färdig skriven besvärjelse som skapar en ganska kraftig vind stöt som kan va kan välta alla möjliga ming vasser och andra ovärdeliga föremål

Big Marco

Läskig
Jag bekräftar att blodförlust-moddsen är korrekta - två fria rader.

Vem fan spelar bonde? ,-)

ripperdoc

Myrmidon

Jag skulle vilja omformulera frågan som "Vem fan spelar bonde enligt regler?" :gremsmile: Känns inte som reglerna är det viktiga om man ska göra en bonde.

/RipperDoc - som uppmanar till mer bondespelande

Almaril

Veteran

elion: du kan ha hur mycket effekter som helst, men du får bara en alstring. i teorin kan du alltså ha en ultraüberdödarspell med båda trauma, smärta, blixt och eld, men den alstringen... ujujujuj, för att inte tala om alla transformeringar (eftersom att alla ovanstående effekter använder olika aspekter). om du inte har koll på det här (och måste fråga till exempel HÄR), testa med att läsa igenom magikapitlet ett par gånger och gärna Mystik och Magi också.

Jabub: Inte vad jag vet (och jag borde veta efter att ha läst den jävla magiboken tre miljoner gånger...). men du kan ju alltid göra en besvärjelse med "Städa" på, säg magnitud 3 och seda böna och be för SL så kanske du kan blåsa ned hela rummet sedan... *Flin*

Staffan

Myrmidon

Det hela står bättre och mer detaljerat beskrivet i Mystik & Magi, men i princip består en besvärjelse av följande delar:
1. En, och endast en, alstring. Svårighet Ob1T6 per filament som skall alstras.
2. Noll eller flera transformationer av filament. De flesta transformationer är svårighet Ob3T6 och innebär förlust av ett filament, men vissa är lätta (Ob2T6, ingen förlust) eller svåra (Ob4T6, förlust av två filament). Om man tycker förlusten är för hög kan man minska den genom att höja svårigheten.
3. En eller flera vävningar av effekter. Svårigheten är i grund Ob1T6 per filament som skall vävas i varje effekt, men det finns massvis med saker som kan modifiera det hela.

Ett exempel: låt oss säga att du vill ha en besvärjelse som tar bort diverse saker som gör livet jobbigt - t ex Ob1T6 vardera av Smärta och Långtidsutmattning (det skulle nog vara mer effektivt med två olika besvärjelser, men det är bara ett exempel).
Vi börjar då i "fel" ända med besvärjelsens effekter. Vår besvärjelse använder två aspekter:
1: Lindra Smärta, biotropi, magnitud 1, samt
2: Minska Utmattning, astrotropi, magnitud 1
Till dessa behöver vi ett filament vardera av biotropi och astrotropi. Eftersom vi bara kan alstra en gång per besvärjelse så måste vi ha minst en transformering. Vi bestämmer oss för att vi ska utgå från biotropi och transformera till ataxatropi. Eftersom transformationen innebär en förlust på ett filament behöver vi alstra 3 filament till att börja med. Då får vi följande slag i besvärjelsen:

Alstra Biotropi Ob3T6 (alstrar 3 filament biotropi)
Transformera Ob3T6 (transformerar 2 filament biotropi till 1 filament astrotropi)
Besvärjelse Ob1T6 (väver effekten Lindra Smärta)
Besvärjelse Ob1T6 (väver effektern Minska Utmattning)

Eventuellt hade vi kunnat nöja oss med Alstra Ob2T6 och Transformera Ob4T6 - öka svårighetsgraden på transformering för att slippa förlust, och därmed minska antalet filament som krävs till att börja med.

Hade det hela varit en ritual hade vi i stället kunnat ha två alstringar, och då fått:
Alstra biotropi Ob1T6
Alstra astrotropi Ob1T6
Besvärjelse Ob1T6
Besvärjelse Ob1T6

För att svara på din fråga till att börja med: effekterna ger inte kraften, effekterna gör något användbart av kraften som alstras.

Dracohoribilis

Warrior

haha tack för all info grabbar
har läst magin flera gånger i både mystik och magi och i grundreglerna allt från första boken till den sista, men ändå får jag olika uppfattningar, kopierade staffans text ska läsa den och boken samtidigt och se om de gör mig nått visare :gremsmile:

Boldtaar

Warrior
Det e grymt att spela bonde!

Jag var SL för en grupp med en bonde, jägare, fiskare och en bagare. Det va grymt kul.
Kan rekommendera det till andra SL som tyckar att sina spelare är lite för våg hallsiga och löser alla sina problem med grovt våld.

Staffan

Myrmidon
Vår spielführer hade det som kampanjförutsättning, men det verkar som om vi kommer att få lära oss lite vettiga saker inom en snar framtid.