Nekromanti Blodsband: Raser i %

Jambu

Swordsman
Jajamensan, ni läste rätt, i mitt rollspel Valhall väljer man inte bara en ras utan anger sin rolls tillhörighet till de olika blodsbanden (raserna) i procent! (eller dylikt, man kan i alla fall ha olika kombinationer)

Jag vill att valet av blodsband ska ha en stark effekt på karaktären; man ska exempelvis inte kunna välja en viss förmåga om man inte har nog med ljusalfblod i sig och man kan endast köpa en viss nackdel om man är tex. fullblods vaner. Jag har hittills använt ett regelsystem som är (mer eller mindre) kopierat från ett annat rollspel, men nu har jag tänkt börja arbeta på ett som passar spelet bättre.

Det jag behöver ha hjälp med är hur jag ska lyckas göra ett regelsystem som reflekterar tyngden av de olika blodsbanden, men som inte består utav mängder av jobbiga tabeller eller tråkiga listor.

Jag har funderat på lite olika sätt över hur man ska lyckas med blodsbanden, men jag är mycket tacksam för alla råd eller tips jag kan få. Och finns det något annat rollspel i vilket man anger sin ras i % (eller dylikt...)? Länka gärna

Har ni någon åsikt om detta, vad det än är, berätta gärna för mig!

Mer info om de olika blodsbanden och om Valhall i allmänhet finns här:
http://forum.rollspel.nu/showthreaded.ph...&sb=&o=

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Kanske inte riktigt vad du frågade efter men....

Om man har en cirkel på rollformuläret. Och använder den för att markera hur stor procentdel av varje ursprung man har så får man ju ett käckt cirkeldiagram!

Om cirkeln delas rakt av i två lika delar, så skulle man kunna visa vad man själv är, om föräldrarna var renrasiga, då varje halva representerar en förälder.

Om cirkeln delas igen, till fyra delar så skulle man kunna visa de olika andelarna av sig själv, bak till far och morföräldrar, om de var renrasiga.

Om vi delar cirkeln igen, till åtta delar så skulle man kunna visa de olika andelarna av sig själv, bak till farfarsfar och de i samma led.

Hur långt bakåt behöver man kunna dela för din värld?

Att dela ytterligare en gång till 16-delar ger ju då farfarsfarfar, vilket torde vara långt nog tillbaka i tiden för de flesta, vilket motsvarar drygt 6%, om de är renrasiga. Fast då kanske man kan "fuska" lite och bara köra "mindre än 7%" om man vill ha en liten gnutta ljusalvsblod i sig tex från nån rusktigt avlägsen förfader.

Ur denna cirkel skulle man lätt kunna dra ut ett släktträd också som vingar på var sida så att spelaren kan skriva upp sitt ursprung i fyra led, vilket kan komma väl till pass i skryttävlingar och liknande. (Om du efter några minuters fundering inte inser vad jag menar med vingar så säg till så skall jag försöka uppbåda en bild.)

Jambu

Swordsman
Bra idé, det där med cirkeln -jag tycker att ange i just % lite halvt förstör spelets saga-stämning.

Hur långt bakåt behöver man kunna dela för din värld?
Från början så var det tänkt att man kunde ange vad som helst (om kombinationerna var rimliga), men jag har börjat fundera på om jag ska göra det här med ras-blandning lite mer ovanligt så att man bara kan välja olika blodsband till sina mor- och farföräldrar -dvs inte mer än i fjärdeldelar (möjligen även någon liten % sådär för nån gammal förfäder också).

Ur denna cirkel skulle man lätt kunna dra ut ett släktträd också som vingar på var sida så att spelaren kan skriva upp sitt ursprung i fyra led, vilket kan komma väl till pass i skryttävlingar och liknande. (Om du efter några minuters fundering inte inser vad jag menar med vingar så säg till så skall jag försöka uppbåda en bild.)
Jag tror i alla fall att jag förstår vad du menar... Om man skulle ha ett separat papper bara för släkten så kan man ha en cirkel och sedan dra ut släktträdet där man skriver i namn, blodsband och möjligen yrke på sina föräldrar-förfäder (bröderar och syskon skulle det nog vara svårt att passa in...). Rätta mig om jag missförstått.

PS. Tack för input

wilper

Jag tror du kan ha cirkeln och vingarna på det vanliga rollformuläret, iaf om du har en lite lättare regelmotor, så att du kan avvara i storleksordningen 1/5 A4 på det... Men ett specifikt släktformulär är ju inte så dumt det heller, om det nu är centralt i spelvärlden.

Jambu

Swordsman
Jo, jag tror inte att jag (i den slutgiltiga verionen) kommer att ha mer än ett papper, eftersom jag själv ogillar när det är flera. Att ha ett separat papper om släkten var bara en tanke, som jag för tillfället får mängder av i mitt huvud fastän jag vet att jag måste strunta i många av dem.

Väldigt bra idéer har jag fått av dig, men har du inga tankar om hur jag ska få det att det att fungera regeltekniskt?

Jambu

Swordsman
Ungefär så här? [bild]

Menar du ungefär så här? Om inte, vad tycks?

(Bifogar eftersom jag inte är riktigt hemma med hur man lägger in en bild i ett inlägg)

wilper

Re: Ungefär så här? [bild]

Vänd på det, så att de som är äldst är närmast cirkeln, så kan man tydligt markera farfars far och farfars mors ras, de två binds sedan ihop till farfar (och hans ras ser man ju ur hans föräldrar) osv..

Så absolut längst till vänster har du mor, som grenar sig till mormor och morfar, som var och en för sig grenar sig till mormors mor och mormors far, samt morfars mor och morfars far. Därefter kommer cirkeln i mitten där man kan se vad de i tredje ledet har för ras. Sedan breder den ut sig åt höger med farfars far, farfars mor och farmors far och farmors mor. Därefter farfar och farmor och sist, längst ut till höger far.

Om alla får lika stora rutor så bör du nu ha något som liknar ett öga, där cirkeln är iris. Eller så ger du folk större rutor ju yngre de är, och då kan du ge hela diagrammet formen av en rektangel.

Jambu

Swordsman
I see

Om alla får lika stora rutor så bör du nu ha något som liknar ett öga, där cirkeln är iris. Eller så ger du folk större rutor ju yngre de är, och då kan du ge hela diagrammet formen av en rektangel.
Det är ju mer "effektivt" att ha en rektangulär form på karaktärsbladet (fast kanske inte lika snyggt :gremwink: )

Jag förstår vad du menar nu. Jag kan garantera att jag ska tänka på dina råd. Vet fortfarande inte hur jag ska behandla det här med blodsband helt regeltekniskt dock, så jag vet inte i vilken utsträckning jag kan använda det här systemet...

wilper

Re: I see

Så, precis så menade jag (man kan ju alltid jobba på det estetiska när man bestämt spelets grafiska profil).

Mmm, jag svarade ju inte riktit på din fråga :)