Nekromanti Blodsmystik

God45

#PrayersForBahakan
En av de coolaste sakerna med Pathfinder är Sorcerer bloodlines. Din karaktärs krafter kommer från hennes släktled. Kanske hon besudlad av demoniskt eller drakoniskt blod eller så strömmar blodet från martyrer, hjältar eller änglar i hennes ådror.

Jag läste nyligen en artikel där någon gnällde om "blodsmystiken" i Tolkien och fantasy i övrigt. Artikeln kritiserade idén om att man ska heja på karaktärer som är goda eller bättre på grund av sin födsel och drog paralleller inte bara till monarkier men också till fördelarna som folk som föds vita eller som män får.

Men den artikeln gav mig en ide! Varför inte göra det till hela spelet? Din karaktär är bättre på grund av att hon föddes bättre. Kanske spelar du en av de sista ättlingarna till Numenoreans och alver som Aragon eller så är du en ättling till gudarna som Achilles eller så har du kanske en mäktig men ondskefull släkting, som en drake eller demonherre.

Spelet centrerar sedan runt att du är ödesbestämd att leva upp till ditt arv. Antingen accepterar du att du är den utvalde konungen eller så insjuknar och dör landet under en demokratisk regering. Om du är född som resultatet av en ond blodslinje kommer du bli skurken i historien oavsett hur mycket du försöker kämpa mot det och hur goda dina intentioner är. Sedan får man såklart olika coola krafter från sin blodslinje också :gremsmile:

Vad tror ni? Finns det potential i det här?

Krille

Super Moderator
Du kommer automatiskt också få ett tema av determinism kontra fri vilja: finns det över huvud taget en möjlighet att bryta blodslinjens bojor och göra något som man själv vill?

Och det gör att det här konceptet blir astufft!

God45

#PrayersForBahakan
Krille said:
Du kommer automatiskt också få ett tema av determinism kontra fri vilja: finns det över huvud taget en möjlighet att bryta blodslinjens bojor och göra något som man själv vill?

Och det gör att det här konceptet blir astufft!
Det är precis det jag är ute efter :gremsmile: Om du är ond, kan du då använda det till att göra världen bättre? Om du kan göra det, kommer alla ändå se dig som skurken? Kan du göra det om du i processen låter "hjälten" döda dig? Eller kommer allting du rör att bli till aska?

Samma om du är ödes bestäm att vara en hjälte. Gör det alla du slåss mot onda? Om det är definitionen kan du då ens göra fel?

God45

#PrayersForBahakan
Jag skrev ett förslag på en förmåga till Äventyr i den här tråden: https://www.rollspel.nu/threads/57448/post-763657

Jag tror att den är ett bra exempel på vad jag tänker mig som blodlinjer i det här spelet, fast man får nog lägga till lite mer fluff :gremsmile:

Mörkrets utvalda: Det spelar ingen roll om du är en av de goda killarna eller försöker vara det, det funkar bara inte för dig. Visst, du hjälper folk. Men ingen tackar någonsin dig. När gruppen du är i leder revolter hyllas de andra som befriare och överöses med folkets tack och hyllningar. Du? Du blir tillfrågad av allvarliga män vilka av fångarna som bör "försvinna" och om du tror att allmäna avrättningar kommer kväsa kontra-revolutioner. De andra blir givna glimrande svärd av sjöjungfruer och enhörningar vill bli ridna av dem på magiska äventyr. Du blir sänd svarta rustningar med spikar på som mutor från skurkarna för att inte anfalla dem och erbjuden blodspakter av häxor.

Du är helt enkelt född att vara en skurk. Hur länge kan du stå emot att bara göra saker och ting på det lättaste sättet?

Varje gång du ljuger för någon får du en (ganska stor) bonus till att övertyga dem. Varje gång du berättar sanningen för någon får du ett (ganska stort) minus till att övertyga dem.

Varje gång du försöker göra någonting med för att hjälpa någon annan får du -1 till alla rullningar. När du gör någonting för att hjälpa dig själv får du +1 till alla rullningar.