Nekromanti Blodståg och trudvangsk teologi

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
I grundboken nämns blodstågen, en tydlig korstågsparallell. Är det någon här som har koll på mer fakta om dessa och varför världens södra delar anses heliga av nidendomen? Dessutom har jag funderat lite över de teologiska föreställningar som här och var skymtar fram i Jorges. Jorge nämner att Dimhla är hem för såväl de dödas själar som ännu ofödda själar. Innebär detta att reinkarnation är möjligt enligt den nidendomska tron? Dessutom nämns "den svarte" vid något tillfälle. Har nidendomen en "satansgestalt" av något slag och vad vet vi om denne? Hur utvecklad är teologin överhuvudtaget?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Klargörande

Jag kollade alltså inte enbart efter folk på Riot som har koll på sådant, jag efterlyste även en diskussion om vad ni idérika människor på forumet tycker. Hur använder ni nidendomens teologi?

Sanjuro

Warrior
En FNG och hans åsikter

Personligen så drar jag tydliga paralleller mellan Nidendomen/Gerbanis och Kristendomen/Asatron. Detta medför att jag som SL brukar tona upp konflikten mellan de båda religionerna lite mer än vad som kanske var tänkt av Riotminds. Jag kör stenhårt på att det råder ett mer eller mindre statiskt krigsläge mellan religionerna, där det visserligen inte förekommer regelbundna och samordnade offensiver, men där ibland härar med olika trosuppfattningar kan drabba samman på slagfältet just på grund av nämnda konflikt. Präster och heliga krigare av de respektive religionerna kan knappast befinna sig i samma rum utan att flyga i strupen på varandra.

Rent teologiskt har jag inte funderat alltför mycket runt det hela. Jag hoppas att det kommer att ges en grundlig beskrivning av Gerbanis nu i och med Osthem-modulen som släpps snart, men Nidendomen är mycket intressant också. Lite skumt är det där med blodstågen i de södra länderna, med tanke på att Valtorenne (alvernas huvudstad) befinner sig i södra Trudvang... annars verkar ju Nidendomen vara den förhärskande religionen i södra Trudvang också, om man skall gå efter Expert: Rollpersonen, så hur ett religiöst krig kan vara befogat kan jag inte förstå.

Min gissning är att det skrevs när Riotminds inte ännu hade dragit upp mera noggranna riktlinjer över hur Trudvang skulle se ut eller vilka konflikter som finns där. Personligen bortser jag från det mesta som står i grundboken (förutom bönerna och magin) och låter mig svepas bort av Expert istället...

(Fotnot: FNG = Fascinerad Nyfiken vetGirig)

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: En FNG och hans åsikter

En tanke kanske kan vara att det gäller områden i stil med Sylvan och Fylges. Möjligheten finns ju att den där eken där någon nitade fast Gave stod där, och att man kämpar för att få tillbaka kontrollen över området från bulturerna, vilka ju lever där enligt Expert. Om det är på så vis kan man ju också tänka sig att det Ymirs bibliotek som Jorge nämner kan vara någon form av kombination av kunskap från öster och väster, typ som Alexandrias bibliotek. Kanske finns det någon form av "korsfararriken" där borta, alltså länder som bebos av viranner som allt mer tagit upp den lokala kulturen, samtidigt som de kämpar mot de ursprungliga invånarna. Det är fullt möjligt att de kulturella variationerna kan bli stora, med tanke på avstånden i Trudvang (mellan Vildland och Vildhjarta är det ungefär lika långt som mellan Lofoten och Sicilien!).

Dimfrost

Special Circumstances
Jag tycker att det är tråkigt att religion i fantasyvärldar alltför ofta endast består av löst sammanhängande myter, och väldigt sällan av en sammanhängande teologi. Vi kanske kan skylla på Tolkien? Men det finns ju fler inflytelserika exempel; från litteraturen har vi Eddings, och från rollspelen har vi Ereb Altor (där visserligen det gjordes ett försök med en "djup" religion i Den lysande vägen, men den religionen kändes alldeles för platt för min smak). Själv tycker jag att det är väldigt tråkigt med gudar som påverkar världen på ett väldigt direkt sätt, och kanske själva till och med vandrar kring i världen i kroppslig gestalt (och nu menar jag på asagudarnas eller de romerska gudarnas vis, och inte som Jesus). Religioner som bygger på kristendom eller judendom är i mitt tycke mycket mer eleganta och intressanta. Bland de fåtaliga exemplen på detta hittar vi Gemini och Gondica (som betonar den filosofiska sidan av religioner/livsåskådningar på ett föredömligt sätt), och förhoppningsvis då även Trudvang.

Organiserade religioner erbjuder även så mycket mer äventyrsmöjligheter: korståg, religionskrig, intriger inom kyrkan, kätterier och inkvisitionen, teologiska debatter i avlägsna kloster, samvetskval och religionskriser etc. (Okej, jag är kanske intresserad av en något mer akademisk nivå på spelandet än de flesta, men men.)

Jag inser att jag inte egentligen svarade något på inlägget, men det beror på att det enda jag har till DoD6 är grundregelboken, så jag har inte så mycket att bidra med. Men jag tycker att frågan är riktigt intressant och ville bidra med mina tankar kring området.

/Dimfrost

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Egentligen behövs det inte så mycket information, det so mstår i grundboken är det mest uttömmande man kan få tag på. I Jorges Bestiarium får man diverse hänvisningar till olika religiösa saker, bland annat de som nämns i mitt ursprungliga inlägg, men man får inte så stor allmänkunskap om religionen. Man får hoppas att Riotminds lyckas bättre med nidendomen än Äventyrsspel gjorde med Lysande Vägen, en även i mina ögon mycket färglös och tråkig kristendomskopia.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Asatro-Kristendom?

Men...övergången mellan kristendom och asatro var ju en relativt tolerant och fredlig historia, juh...

- Ymir, påpekar.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Nja, vi hade ju alla möjliga häftiga metoder för att handskas med missionärer, ju. Minns bilder i en skolbok föreställande folk som petar ner levande huggormar i strupen, t.ex.

Dock ser jag mer den äldre tron på Whote som asatron, och Gerbanis som... bara en annan religion. Måste allt man lägger in i en värld ha paralleller i verkligheten?

Troberg

Sinister eater

Måste allt man lägger in i en värld ha paralleller i verkligheten?
Bra kommentar, man ska inte vara rädd för att skapa egna och fantastiska världar. Ni som läst Calenture av Storm Constantine vet vad jag menar.

Sanjuro

Warrior

Tja, det var ju bara en känsla jag fick, att Gerbanis skulle ha några likheter med asatron. Självklart var ju övergången från asatron till kristendomen (relativt) fredlig i Sverige. Jag borde ha förklarat mig bättre... jag var mera ute efter känslan av Gerbanis som någon slags äldre, etablerad religion och Nidendomen som den expansionistiska, centraliserade tron som dessutom i många fall är mer eller mindre synonym med kungamakten i diverse landsändar.

Som sagt, det finns en del intressanta synpunkter i denna tråd som är både mera genomtänkta och rimliga än min teori. Jag vill också påpeka att jag inte anser att Nidendomen = kristendomen och Gerbanis = asatron. Men JAG ser vissa likheter (som kanske inte finns där egentligen, vad vet jag) och gillar att spela på konflikten mellan de båda religionerna, då med Nidendomen (den ENDA tron) som den expansionistiska kraften och med Gerbanis( den STORA tron) som den allt mer undanträngda men i folkets mentalitet djupt rotade och traditionsbundna kraften.

Sen är jag förstås medveten om att i princip halva Trudvang redan är underkastat Ovus och prästerskapet...

Vet i fan om det går att få någon rätsida på detta inlägg, men jag får väl skylla min förvirrade attityd på allvarlig kaffebrist...

Sanjuro, rättar sig ödmjukt i ledet

Harablos

Veteran

Men igenterligen är inte gudar "allt"? Vad jag menar om vi nu "lossas" att gud finns, borde inte han kunna finnas i andra "dimensioner" då också? Som tex i Trudvang.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Jo. Men alla som läst Moorcock vet att det egentligen är herrarna av Lag och Kaos som dräller lite här och var. Till exempel motsvarar Donblas i Young Kingdoms Daak i Mundana (Daakkorset ser till och med ut som Lagens pil, och om jag inte minns fel har en annan gud i Mundana Kaospilarna som symbol...). Om man vill köra en "multiversal" kampanj kan man säkert hitta paralleller.

Sting

Veteran
Re:åsikter och påpekanden

Nu är det ju inte så att korståg (om vi menar religiöst sanktionerade krigståg) bara skedde riktade mot hedniska "länder". Det var ju korståg mot albigenserna 1207 i södra frankrike (mot huvudsakligen riddare och tillhörande trupp från norra frankrike. Arbigenserna (som väl har något annat namn också?) var i det närmaste gnostiker och deras fördömande av rikedomen inom kyrkan passade inte kyrkan som utlyste ett korståg mot dom. Det resulterade i att södra frankrike förhärjades och att en tidigare rik del blev fattig medans deltagarna i korståget blev rika...

Med detta vill jag bara påpeka att korståg skedde även i områden som "officiellt" var under en kyrkans kontroll. Detta borde även gälla i trudvanger. Dessutom så är idér som nationer och länder lite missvisande då vi ju tänker i nutida termer. Ett land under medeltiden var mer att likna vid ett spindelnät där knytpunkterna mellan trådarna är städer och byar. Om man tänker sig det i dagens form, med en gräns som dras runt ett stycke land (och vatten) så kommer man helt fel. Det finns helt enkelt en massa områden även i de ganska kraftigt befolkade länderna som inte är bebodda av folk som erkänner samma härskare som deras grannar gör.

När det kommer till teologin så är det svårt att få den att hänga samman på ett sätt som inte gör att den verkar gjort i ett stycke. Titta på kristendomen och på vilka budskap som bibeln sänder ut. Att den är så förbannat mångtydig beror inte enbart på översättningarna, det är ju även resultatet av att den inte skrevs som ett en bok, av samma person. Om vi sedan blandar in alla andra kristna teologiska tänkare och deras verk så blir bilden än mer splittrad. När man gör en religion till rollspel så blir den oftast alltför simpel och framför allt rättfram. Den mångtydighet som orsakat sådana splittringar i vår värld är väldigt svår att få till, speciellt om man inte skriver mer än 10sidor om religionen (vilket man sällan gör i rollspel, jag menar alltså 10 sidor teologi).

Som en sista kommentar så tänkte jag bara nämna att det (så vitt jag minns) så var det några konflikt forskare (sipri tror jag) som påstod att det så gott som aldrig skett några religionskrig, inte mer än 3 (tror jag det var) klassifiserades av dem som krig där religionen spelade huvudrollen. det är något att tänka på när man diskuterar religioner och deras inverkar på folks liv (och i fallet religionskrig, död).

Det här blev långt men inte så virrigt hoppas jag.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Håller med, men att jag kopplar till korstågen mot Palestina är väl just att det sägs att de södra delarna av Trudvang anses heliga. Angående teologin håller jag fullt med, jag har själv börjat fundera på kättarordnar och liknande som uttyder religionen på annat vis än Ovus (till exempel den ovan nämnda reinkarnationen).

Vilka är de tre religionskrig som ägt rum?

Sting

Veteran

Tyvärr minns jag inte vilka dessa "religiösa krig" skulle vara. Det är dock något att ha i bakhuvudet, att inte ens under extremt reliösa tider så startade religionen själv krig. Det finns oftast rena maktintressen bakom.