Nekromanti Blodughadda jämfört med Drakar

Hasse

Hero
Har funderat på en sak efter att ha tittat på Blodughadda och såg att han hade 160 i KP! en medelålders Drake har 100 i KP. Blodugghadda är säkert en stor och skräckinjagande figur som troligen har fått stå ut med mycket smärt under sin livstid men att han skulle var segare än en drake som levt i minst 5000 år tycker jag verkar otroligt. En Drakunge eller ung Drake kanske han kan mäta sig med men inte de äldre anser i alla fall jag
Vad anser ni andra?

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

Feliath

Swashbuckler
Jag anser nog att det är uppfriskande att drakarna för en gångs skull INTE är hårdare än stora troll...
För övrigt tycker jag det hade varit roligare med fornnordiska "lindormar" än vanliga stereotypdrakar...

Hasse

Hero
Nja iofs en intressant tanke men jag tycker att Drakar skall vara bland det värsta rollpersoner kan möta. Hur dessa drakar sedan är, är ju upp till SL, vill man inte ha stereotypa drakar så får man väl se till så att de inte är det.
Just det faktum att de inte är så mäktiga längre bäddar nog snarare för drakarna blir just stereotypa då det blir lättare att bara kasta in dem för ge rollpersonerna lite motstånd. För mig är Drakar unika varelser som det finns ytterst få av i en värld.

Hasse

Pink Floyd

Nerosuferoth

Swordsman
Med en Storlek på 66 och Styrka 68 så kan han banka ner en mogen drake á 3000 år också... Rimturstar är ena stora ryslingar!

Nerosuferoth

Hail to the king, baby. - Bruce Campbell

Nerosuferoth

Swordsman
För övrigt tycker jag det hade varit roligare med fornnordiska "lindormar" än vanliga stereotypdrakar...

Det tycker jag var en bra idé. Inte som ersättare åt drakarna, men som ytterligare en stämningsfull varelse. Lindormar är knappast mer kraftfulla än drakar, så det borde inte vara någon risk att få för mycket av det goda.

Nerosuferoth

Hail to the king, baby. - Bruce Campbell

Hasse

Hero
Men det är det jag försöker klargöra att KP INTE bara är relaterat till STO, STY eller FYS m.fl. utan ÄVEN dess "livstil". Onda och elaka varelser har högt KP. Nu är Både Blodughadda och Drakar elaka och grymma varelser. Hur gammal Blodughadda är framgår iofs inte men jag tror nog inte han är 3000 år gammal. En Drake som levt i 3000 år har haft lång tid på sig att t.ex. lära sig att uthärda smärta. Han har säkert och varit tvången att försvara sin håla ett antal gånger. Detta är faktorer som också skall vägas in då KP fastställs.

Vill bara påpeka att jag inte har något emot Blodughadda, tänker försöka väva in honom i min kampanj någon gång.

Hasse

Pink Floyd

Hasse

Hero
Re: Där är vi överens.

Alltid något. :)

Hasse

Pink Floyd

Dart

Warrior
Håller med Drakar är nått som en rollperson som äventyrat väldigt länge och spelat väl kan ha turen/oturen att träffa på. Drakar skall nästan vara nått övernaturligt, mäktiga varelser som fyller människor med beundran och skräck.

"Cowards die many times before their deaths;
The valiant never taste of death but once."

Hasse

Hero
Re: Precis!

Det skall vara så att rollspelarna drömmer om att få möte en drake men när de väl gör det så skall de önska att de fortsatt drömma, hehe.

Hasse

Pink Floyd

Rickard

Urverk speldesign
Lindormar finns faktiskt i DoD:s monsterböcker. Den pryder t.o.m. framsidan på en utav dem. Laddar upp bilden åt dig.

Drakar ska man beskåda och känna vördnad för, inte bestrida. Då blir man rostbiff!
Draco i "Dragonheart" hade lite för dålig eldkvast tycker jag.

/[color:green]Han</font color=green> som tycker Rowena Morrill målar stämningsfyllt

Azagthoth

Myrmidon
En Drake som levt i 3000 år har haft lång tid på sig att t.ex. lära sig att uthärda smärta. Han har säkert och varit tvången att försvara sin håla ett antal gånger. Detta är faktorer som också skall vägas in då KP fastställs.

Exakt hur är det draken lär sig att uthärda smärta? Så jefla mycket stryk får han/hon ju inte när han/hon försvarar sin grotta, och jag tvivlar att folk står på kö för att gå in när ingen kommer ut... Att draken tål mycket stryk är ganska rimligt då dess grundegenskaper är så pass höga, men att draken skall ha en massa extrapoäng bara för att den fått ta emot så mycket stryk under sina 3000 år köper jag inte, drakar blir helt enkelt mycket sällan skadade (var tror ni de får sin överlägsna attityd om de knappt klarar sig mot fyra stollar viftandes med svärd och yxor?).

/Azagthoth

Bela

Warrior
"För övrigt tycker jag det hade varit roligare med fornnordiska "lindormar" än vanliga stereotypdrakar..."

Jag vet inte det. Men visst skulle det vara kul om Riotminds hade tagit bort drakarna. DoD skulle dock kännas lite missvisande då spelet skulle sakna båda.

Bela

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Väl talat broder!

Det är när dom möter en drake som dom inser hur kul det är att bli grillad som en höna över öppen brasa. Och då menar jag STOR brasa. Detta så om dom inte redan har blivit rivna i stycken, mosade eller dött av skräck!

En drake är liksom inget man som SL låter Rollpersonerna möta på bara så där. Tycker jag iaf!

Trots det är väl chansen större att man ser en drake än att man ser Blodughadda. Flera drakar än Blodughaddas./images/icons/tongue.gif

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>

Riddaren

Swashbuckler
Du tänker fel!!

"Har funderat på en sak efter att ha tittat på Blodughadda och såg att han hade 160 i KP! en medelålders Drake har 100 i KP. Blodugghadda är säkert en stor och skräckinjagande figur som troligen har fått stå ut med mycket smärt under sin livstid men att han skulle var segare än en drake som levt i minst 5000 år tycker jag verkar otroligt. En Drakunge eller ung Drake kanske han kan mäta sig med men inte de äldre anser i alla fall jag
Vad anser ni andra?"

Draken har först och främst 115 KP enligt regelboken. Sedan är det så att Blodughadda har sina KP uträknade för att användas med KP och kroppsdelar, medans Draken har sin KP uträknad för att användas utan kroppsdelars noggranhet, dvs halvera frostjättens KP, så blir siffrorna jämnförbara, inte innan. Då har Blodughadda 80 KP.

Men jag tycker även att skillnaden är lite för låg, när det gäller en medelålders, möjligen skulle skillnaden passa mellan frostjätten och en mogen drake.

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Hasse

Hero
Re: Du tänker fel!!

Skrev visst fel på Drakens KP. Att Blodughaddas KP var att användas med kroppsdelar visste jag inte utan trodde att även hans KP skulle dubblas om man ville använda kroppsdelar.

Hasse

Pink Floyd

Hasse

Hero
Att lära sig uthärda smärta kanske vara ett dumt exempel, vad jag menade vara att under 3000år som är en lång tid så hinner det hända mycket. Det är säkert så att en drake inte så oft blir utmanad i sin håla men det har säkert hänt ett flertal gånger.
Sedan så har den säkert inte legat i sin håla i hela sitt liv den har säkert varit runt i världen för att samla på sig den skatt som alla drakar bara måste ha. Den har han säkert inte fått gratis ;-)
Om jag tolkar ditt inlägg rätt så anser du att det bara är grundegenskaperna som skall avöra vad KP blir så var det förr men numera så skall även andra faktorer räknas in, iaf enl. regelboken.

Hasse

Pink Floyd

Azagthoth

Myrmidon
...så var det förr men numera så skall även andra faktorer räknas in, iaf enl. regelboken.

Vilket jag tycker är en aning skevt, men det är ju bara min ödmjuka åsikt.

/Azagthoth

Hasse

Hero
Kanske motsäger mig själv men är beredd att hålla med dig. Att jag hänvisar till reglerna är pga att Blodughadda och drakar är officiella produkter och rimligen borde följa de officiella reglerna. Annars brukar/tycker jag själv att man skall göra egna husregler över det man inte tycker är bra.
Jag får se hur jag gör med att bestämma KP. Fördelen med det nya sättet är att man slipper, vad skall jag kalla det, "grundegenskapspoängsinflation" men istället kan få KP-inflation som då kan leda till att t.ex. drakar inte blir så mäktiga som de borde vara IMHO.

Hasse

Pink Floyd

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Angående jämförelsen...

...så är följande ett citat från regelboken:

Nedan följer ett axplock av alla de varelser som finns i världen.Det är givetvis upp till dig som SL att modifiera och lägga till både nya varelser och förändra de som finns. Tänk på att de flesta monster nedan är ett typmonster/varelse för just den rasen. Givetvis finns det både större och starkare, likväl som mindre och svagare individer inom varje ras. En del är ledare,andra lydiga och underdåniga.

Med ovanstående i åtanke skulle jag utgå från att en medelålders drake mycket väl kan ha upp emot 200 eller mer kroppspoäng.

Man ska också tänka på att Bloduhhuggeeaareaararaaa, eller hur det nu stavas, är en execeptionell representant för sin ras, och en episk ”hjälte”. Motsvarande episka ”hjälte” hos drakarna skulle mycket väl kunna matcha och överglänsa Blodhuhhuhhhhehahhgga, med kanske 500 kroppspoäng eller så.

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se