Nekromanti Blogg för rollspelsrecensioner

G

Guest

Guest
Kommentarer till nyheten/notisen Blogg för rollspelsrecensioner
Den raljerande nanoapan är en blogg för recensioner av rollspel som kanske inte omnämns så ofta annars. Urvalet är ytterst egensinnigt, och målet är att lägga upp en ny recension åtminstone varannan vecka. De olika recensenterna kan naturligtvis skilja sig något åt när det gäller målsättningar, men här skriver åtminstone jag (Dimfrost) om hur jag ser på bloggen. (Uppdateringstakten har alltså sjunkit något sedan januari.)

Gå till nyheten/notisen

Johan K

Gammal & dryg
Humm, najs att det finns en sdåan här sida. Kul att det finns en blogg för de spel som inte nämns så ofta.

solvebring

Superhero
För att först säga vad jag främst vill ha sagt som snor jag Kannestens ord, uti all min lathet.

Men sedan undrar man, när man kikar på namnen på denna rollspel som recenserats 07... Gör vi svenskar aldrig några jävla rollspel eller, inte ett ena har ett svenskt namn, och inte ett enda är säkert svenskt?
Ändå tycker jag att halva forumet snackar om sina egna rollspel, är de för värdelösa, eller blir de aldrig klara?! :gremwink:
(Skummade igenom lite i inledningarna, så nationalitet tog jag förgivet efter titlarna).

Dimfrost

Special Circumstances
Tyvärr är det ju så att den amerikanska indiehobbyn är mycket bättre på att publicera sig än den svenska. Jag ska se om jag hittar några intresanta svenska rollspel att recensera i framtiden.

/Dimfrost

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det är synd att det är så få människor som vågar testa de här lite udda spelen. Speciellt märkligt är det att inte Neverwhere-rollspelet har fått ett större genomslag, med tanke på Gaimans popularitet. Efter att ha spelat ett par spelmöten med det måste jag säga att systemet är helt lysande, även om det är väldigt enkelt och väldigt udda. Det lyckas ovanligt väl med att definiera rollpersonerna och att få deras unika förmågor att spela en avgörande roll i spelet. Förhoppningsvis når det en större publik när den omarbetade upplagan släpps.

/tobias

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag har fixat till länken. Det är dumt med nyheter där länkarna inte fungerar. :gremsmile:

Sen får jag instämma i att det är trevligt att annorlunda spel uppmärksammas. Mycket intressant som recenserats på Nanoapan och jag hoppas få lägga vantarna på många av spelen i framtiden.

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Jag har ju testat de flesta av de här spelen (tror faktiskt att jag har de flesta här hemma i hyllan) och så himla imponerande är de faktiskt inte. Inget jag inte gjorde med EDD redan 87 typ.

Fast visst är det kul att de håller på, men jag förstår inte varför det ska framhållas som så himla nyskapande.

Har ni förresten övervägt betyg? Ibland orkar jag inte läsa hela recensionerna och då skulle det vara bra för snabbreferens.

Johan Granberg

Swordsman
Ja det är lite synd att det bara är recensioner på såna där smala prettospel. De där spelskaparna skulle nå en mycket bredare publik om de inte hade så jäkla låsta spel där man typ inte kan spela längre kampanjer. Fast de verkar ju ändå mest vara en klubb för inbördes beundran.

Många av spelen är knappt ens rollspel egentligen, enligt min definition.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ja det är lite synd att det bara är recensioner på såna där smala prettospel. De där spelskaparna skulle nå en mycket bredare publik om de inte hade så jäkla låsta spel där man typ inte kan spela längre kampanjer. Fast de verkar ju ändå mest vara en klubb för inbördes beundran.
Det finns massor av rollspel "för en bredare publik". Själv brukar jag tycka ganska illa om dem. D&D, till exempel, är anpassat för en riktigt bred publik - och är i mina ögon bland det värsta skräpet som finns. Många av oss gillar udda, smala spel. För min del innebär det visserligen att jag ofta köper spel som aldrig hinner bli "färdigutgivna" men jag föredrar alla gånger det framför att speltillverkarna gör avkall på sin vision för att "nå en bredare publik". När jag själv gör rollspel skiter jag högaktningsfullt i den bredare publiken, kan jag avslöja.

Vad gäller "låsta spel" så tycker jag att det kan finnas en poäng i sådana också. Om inte annat kan man hämta inspiration från dem. Som jag brukar säga: Det finns inga rollspelsprodukter som går att använda out-of-the-box. Rollspelsproduktewr köper jag för att jag vill ha inspiration till mina egna projekt.

D&D är knappt ens rollspel, enligt min definition... Väldigt många rollspel därute är "knappt ens rollspel" enligt mina definitioner. För många regler, för mycket "spel". Slutsatsen blir att man bör bredda sina definitioner, testa på nya saker, och vara öppen för idéer från utsidan av lådan.

G

Guest

Guest
D&D är knappt ens rollspel, enligt min definition...
Nu får du allt förklara dig. Till och med en omgång Finans skulle kunna bli ett rollspel om man vill....

Krellh

Warrior
Jag har letat efter Pangaea, men inte lyckats hitta ett skvatt. My google-fu is old and obsolete :gremwink:
Om någon annan lyckas bättre än mig så vore jag tacksam om det kunde postas en länk här :gremgrin:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Nu får du allt förklara dig. Till och med en omgång Finans skulle kunna bli ett rollspel om man vill....
Det var lite min poäng. Nästan vad som helst kan egentligen vara rollspel - om man ser utöver sina egna ofta ganska trånga "definitionen", vilken i sin tur mer brukar ha att göra med vad man gillar än vad rollspel faktiskt är.

I mina ögon är d20 ett glorifierat brädspel. Det har väl att göra med att jag gärna ser rollspel som "spelande av roller" snarare än "spelande av spel" (och ja, jag vet att båda kan ingå - men jag tycker inte alls om det senare, därav min poäng).

Jarre

Swordsman
Det var lite min poäng. Nästan vad som helst kan egentligen vara rollspel - om man ser utöver sina egna ofta ganska trånga "definitionen", vilken i sin tur mer brukar ha att göra med vad man gillar än vad rollspel faktiskt är.
I mina ögon är d20 ett glorifierat brädspel. Det har väl att göra med att jag gärna ser rollspel som "spelande av roller" snarare än "spelande av spel" (och ja, jag vet att båda kan ingå - men jag tycker inte alls om det senare, därav min poäng).
Äsch, du kan ju inte hitta på egna definitioner av så etablerade koncept som "rollspel". :gremsmile: Jag förstår din syn att d20 skulle vara mer brädspel än rollspel, men det gör din definition av brädspel väldigt bred och definitionen av rollspel smal. Det skulle samtidigt göra det svårt för diskussionens skull att inte kunna enas om att spel som använder d20 skulle vara rollspel. Vad man gillar eller inte är för mig irrelevant för definitioner i allmänhet; om jag inte gillar Volvobilar, skulle inte det göra mig lite "lustig" om jag av den anledningen exkluderade dem ur min definition av bilar? :gremcrazy:

Genesis

Ni dés ni maître
Äsch, du kan ju inte hitta på egna definitioner av så etablerade koncept som "rollspel". Jag förstår din syn att d20 skulle vara mer brädspel än rollspel, men det gör din definition av brädspel väldigt bred och definitionen av rollspel smal.
Men nu är du orättvis. Krank sade ju faktiskt att den här definitionen inte funkar. Det är den egna "trånga" definitionen som man inte bör begränsa sig till.

Genesis

Ni dés ni maître
Det finns inga rollspelsprodukter som går att använda out-of-the-box.
Intressant nog är det ju en del av Forge-filosofin att spelet faktiskt ska kunna användas som det är, utan att behöva "skala bort" regler eller anpassa spelet. En vision som jag tycker är mycket vettig.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag kan inte låte bli att svara på ett så provocerande inlägg :gremgrin:

De där spelskaparna skulle nå en mycket bredare publik om de inte hade så jäkla låsta spel där man typ inte kan spela längre kampanjer
Dels så tror jag inte att de försöker nå en bredare publik. De vill göra sina egna spel efter sina egna visioner, och jag tycker i alla fall att det är bra att de inte gör avkall på dem för att sälja mer.

Dessutom så måste väl inte rollspel vara kampanjspel? Jag har spelat två kampanjer, och ingen längre än fem scenarion.

Oj!

//Genesis, som föredrar prettospel om det innebär att spelmakaren gjort sina designbeslut baserat på sina egna preferenser snarare än allmänhetens.