Nekromanti Blogg för rollspelsrecensioner

Genesis

Ni dés ni maître
Gäller det oavsett vilka dessa preferenser är?
Ha, bra poäng. Om man talar enskilda spel så kan det nog mycket väl hända att jag skulle föredra ett spel baserat på allmänhetens preferenser framför ett baserat på spelmakarens, om spelmakaren har radikalt andra preferenser än jag. Men generellt så tror jag att jag föredrar den sistnämnda typen av spel.

(Och jag har absolut inget emot snäva spel som inte passar mig. Jag kanske inte vill spela dem, men det är bra att de finns.)

Johan Granberg

Swordsman
Tips till dig och alla andra som provocerats av mitt inlägg: Kolla mina favoritspel och tidigare inlägg här på forumet.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Intressant nog är det ju en del av Forge-filosofin att spelet faktiskt ska kunna användas som det är, utan att behöva "skala bort" regler eller anpassa spelet. En vision som jag tycker är mycket vettig.
Det är en vettig idé, men jag vet inte hur vettigt den går att genomföra. "vilka regler som behövs" resp. "hur spelvärlden ska se ut" är nämligen såpass individuellt för varje spelgrupp att jag egentligen hellre ser rollspel som har med en del saker och där jag själv får sköta skalandet, än ett rollspel som är "färdigskalat" men där jag känner att man skalat bort "fel saker".

krank

Re: Ever heard of role-playing games? [NT]

Japp. Det är därför jag generellt låter bli det engelska ordet. Det åminner om rollspelens barndom och spel jag överhuvudtaget inte skulle vilja ta i med tång. Då gillar jag nyare idéer betydligt mer, med friform/systemlöshet etc. Jag gillar inte "games"- suffixet. Det betyder inte att det inte funnits där. Ord skiftar mening genom tiderna.

Jarre

Swordsman
Jo, jag vet, och det var därför jag lade in några graemlins för att visa att jag skrev det med glimten i ögat. Ingen attack mot krank menad från mig, och ursäkt ges för eller om så uppfattades.

Dimfrost

Special Circumstances
Som jag brukar säga: Det finns inga rollspelsprodukter som går att använda out-of-the-box.
Just många av de smalare spelen tycker jag är motexempel. Polaris kräver itll exempel inga förberedelser alls eftersom spelledarmakten är fullständigt fördelad mellan spelarna, och Effendis of the Fifteen August Trails är egentligen mer av en kampanj än ett helt spel.

/Dimfrost

krank

Just många av de smalare spelen tycker jag är motexempel. Polaris kräver itll exempel inga förberedelser alls eftersom spelledarmakten är fullständigt fördelad mellan spelarna, och Effendis of the Fifteen August Trails är egentligen mer av en kampanj än ett helt spel.
Jag vill mena att dina motexempel missar min poäng en smula.

Det jag menar är, att man alltid måste (bör) anpassa materialet för sin egna spelargrupp. Jag har inte stött på någon rollspelsprodukt som jag inte vill anpassa åtminstone till viss del för just min spelargrupp. Det handlar med andra ord inte om spelet i sig, utan om spelet som del i det större sammanhanget, i relation med spelargruppen och deras preferenser.

Genesis

Ni dés ni maître
Det jag menar är, att man alltid måste (bör) anpassa materialet för sin egna spelargrupp.
Fast bör man alltid det? Riskerar man inte att gå miste om nya, roliga sätt att spela? Jag brukar föredra att ge spelet en ordentlig chans först, och spela en eller ett par gånger helt efter reglerna, utan att anpassa ett dugg. Tycker vi inte att det är kul, då funderar vi på vad som bör ändras, eller om spelet bör kasseras. Är det kul så finns det ingen anledning att ändra på det, tycker jag. Om jag anpassar rollspelen efter min spelgrupp så blir det lätt så att jag bara spelar samma spel om och om igen, med kosmetiska regeländringar och utbytt spelvärld.

Eksem

Champion
Jag för min del anpassar aldrig någonting, men det är en störning jag har. Jag ändrar aldrig kontrollerna i TV-spel heller. Jag vill ta del av verket precis som upphovsmannen tänkt sig.

Balderk

Swashbuckler
Re: Ever heard of role-playing games? [NT]

Ändrat: Äh, jag orkar inte käfta med någon för tillfället, så jag tog bort min kommentar.

MVH
Balderk

Gordeg

Hero
Heard of role-playing games

Krank har, som du märker, en egen definition av vad rollspel är, och det är väl inget problem så länge han kommer ihåg att den inte är representativ.

Gordeg

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Hur är det egentligen, finns något av de här spelen ni »recenserar«?

Mogger

Hipsteranka
Självändamål

Exakt. Utmanar man inte sitt eget spelande har man ingen som helst aning om vad går miste om. Själv har jag varit ruggigt dålig på att utmana mitt eget och det har resulterat i en smärre livskris. :gremwink:

Organ

Out of time, out of mind
Re: Ever heard of role-playing games?

Det är därför jag generellt låter bli det engelska ordet. Det åminner om rollspelens barndom och spel jag överhuvudtaget inte skulle vilja ta i med tång. Då gillar jag nyare idéer betydligt mer, med friform/systemlöshet etc. Jag gillar inte "games"- suffixet. Det betyder inte att det inte funnits där. Ord skiftar mening genom tiderna.
Fast "Games"-delen i begreppet "Roleplaying Games" betyder väl lika mycket "lek", som det "spel" (med den innebörd av spelplaner, regler och tärningar som det medför) som du översätter det med, eller?

/Anders

Ackerfors

Alas, your rapids!
"Jag hör ett pysande? Kan det månde vara prettoballongen som sprang läck?"

Jag är inte riktigt säker på att jag förstår vad du menar... Kan du förklara vad du menar?