Nekromanti Blogg för rollspelsrecensioner

Dimfrost

Special Circumstances
Existens är ett sådant besvärligt begrepp. Finns ett rollspel först när det är tryckt? När det är en bunt ettor och nollor i en dator? När det är en idé i skaparens huvud? När det refereras till i ett uttalande (till exempel i en recension)? Finns det ännu icke skrivna rollspel? På vilket sätt påminner deras eventuella existens om existensen av fiktiva karaktärer (man kan ju prata om dem, så i någon mening existerar de)?

Usch, det här påminner mig alldeles för mycket om att jag måste avsluta min filosofiuppsats snart.

/Dimfrost

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jag tolkar det som ett »nej« och ifrågasätter nyhetens och trådens existensberättigande.

Dimfrost

Special Circumstances
Fast det bör du inte göra i den här tråden utan på ett lämpligt annat forum. Jag anser mig kunna argumentera för min sak.

/Dimfrost

walium

Ganska töntig, faktiskt
Trådflytt!

Eftersom hela den här tråden är ett skämt baserat på en blogg som recenserar icke-existerande rollspel och dessutom allt mindre handlade om sitt ursprungsämne så är den flyttad hit.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det kanske är lite lämpligare nu när det är OT

Ok, så hur motiverar du att du har rätt att lura oss med fejkade nyheter för att göra reklam för din blogg?

/M

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Det kanske är lite lämpligare nu när det är OT

Grejen är den att nyheten inte är fejkad: det handlar om en blogg för rollspelsrecensioner, det är bara så att rollspelen är påhittade. Min avsikt var att antyda det på många ställen. Att det sedan tycks ha gått fram mindre bra är olyckligt.

Det är inte så att jag med falsk marknadsföring har lurat in er på någon skum sida med en massa popupreklam som jag tjänar pengar på, eller något. Är du verkligen så upprörd som du låter i inlägget? Är det här så allvarligt?

/Dimfrost

Organ

Out of time, out of mind

Grejen är den att nyheten inte är fejkad: det handlar om en blogg för rollspelsrecensioner, det är bara så att rollspelen är påhittade.
Jag kan inte påstå att jag störts det minsta över det som flera blivit förnärmade och känt sig lurade över. Men jag kan ändå inte hålla med dig i ditt uttalande ovan. Om man följer den logiken så skulle man ju även kunna klassa Orson Wells War of the Worlds-radioutsändning som äkta nyheter.

Om man ska säga att du gjort något fel så skulle det möjligtvis vara att du var lite väl otydlig med att det hela var fejk. Fast det är inte så mycket att bry sig om tycker jag.

/Anders

Dimfrost

Special Circumstances

Om man följer den logiken så skulle man ju även kunna klassa Orson Wells War of the Worlds-radioutsändning som äkta nyheter.
Du har en viss poäng här, men jag skule vilja hävda att sambandet mellan en nyhet och händelsen den skildrar är mycket fastare än det mellan en recension och produkten den handlar om. Men det blir ju väldigt mycket av en teknikalitet.

Bra att du inte känner dig upprörd, också. :gremlaugh:

/Dimfrost

Johan Granberg

Swordsman
Jag ber om ursäkt för att jag startade värsta vansinniga metadiskussionen med min lilla satir där jag parodierade diverse meningsmotståndare.

Kanske borde jag istället ha lutat mig tillbaka och belåtet småmyst åt att jag tillhörde skaran som förstod Borges-referensen. Nåväl. Jag ber om ursäkt för att ha (på helt oärliga grunder) provocerat er.

Big Marco

Läskig

Att det sedan tycks ha gått fram mindre bra är olyckligt.

Det är förmätet av dig att utgå från att du vet hur människor tänker, känner och reagerar när du väljer att dupera dem.

Öppenhet och ärlighet är alltid bättre än att ljuga, luras och dupera, anser jag.

Dimfrost

Special Circumstances

Okej, jag har redan erbjudit mig att framföra en ursäkt, så: om någon känner sig påhoppad, lurad, duperad eller på annat sätt kränkt av min notis eller blogg ber jag verkligen om ursäkt. De startades inte med ont uppsåt, tro det eller ej. Nu vet jag att gravallvar är det som gäller på forumet i framtiden eftersom man annar skan riskera att dupera någon.

/Dimfrost

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Upprörd? Nä

Kanske glömde lite smileys, men jag tänkte att eftersom du alluderade till filosofi i ditt inlägg, så kunde jag ställa dig mot väggen litegrann.

Jag tycker själv att det blev lite kul, i och med att det fick igång en liten sidodebatt på ämnet ... :gremlaugh:

Men ... det är ändå värt att tänka på sådana här saker när man gör reklam för något via wrnu. Det är en tanke som måste bearbetas hos alla som vill puffa för bloggar, fanzin, nya spel och så vidare. Vad utnyttjar jag läsekretsens förtroende för wrnu och nyhetsrapporteringen till att uppnå?

Nanoapan var en perfekt nyhet för 1 april, i mitt tycke

/M

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Nej, så tycker inte jag

Nu vet jag att gravallvar är det som gäller på forumet i framtiden eftersom man annar skan riskera att dupera någon.
Nej, nej, nej. Men i wrnu:s nyhetsrapportering förväntar vi användare oss ett modikum av seriosistet och respekt för kanalen.

I övrigt kan forumet vara hur flamsigt som helst, i min ringa mening.

/M

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Upprörd? Nä

Åh, det var tur. :gremsmile: Jag var rädd att du verkligen kände dig upprörd och lurad. Det hade ju inte alls varit min avsikt. Uppenbarligen hade jag kunnat formulerat mig mycket snyggare (kanske inte på bloggen men absolut i nyheten), men det är lätt att vara efterklok.

/Dimfrost

Dante

Staff member
För formens skull ...

Jag bör kanske påpeka att jag inte är upprörd eller agiterad på något vis.

Jag tycker dessutom att själva bloggen är en rolig idé.

Men nyheten presenteras som om de recenserade spelen verkligen finns, och flera användare har i denna tråd påstått att de äger eller har spelat flera av dessa icke-existerande spel.

Det är ju bara lur, och dessutom lite tjabbigt.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: För formens skull ...

Nåja, tekniskt sett tror jag att man skulle kunna spela icke-existerande spel också. Till exempel beskriver jag systemet i Neverwhere så utförligt att vi har övervägt att speltesta det. :gremsmile: Vilket återanknyter till tidigare resonemang: mitt inlägg om existens var inte bara undanglidande, det var dessutom ärligt menat. Om man skriver om ett spel, existerar det inte i någon mening då? Det viktiga i sammanhanget är nog att spelen inte existerade innan recensionerna skrevs, inte huruvida de egentligen existerar eller inte.

/Dimfrost

Dante

Staff member

Du har läst för mycket filosofi.

Spelen finns inte. Ni luras.

Det är fakta. Sedan kan du vränga ut och in på existensbegreppet så mycket du orkar.

(Och, nä, jag är fortfarande inte upprörd.)

Organ

Out of time, out of mind

Uppenbarligen hade jag kunnat formulerat mig mycket snyggare (kanske inte på bloggen men absolut i nyheten), men det är lätt att vara efterklok.
Min enda invändning mot det hela är att det presenterades som en nyhet. Det hade kanske varit mer passande att lagt in den som en vanlig tråd istället, då, i alla fall jag, förväntar mig en viss mått av sanningsenlighet av nyheter. Det är lite som om SVT skulle börja lägga in tramserier och skojnyheter i Rapport och Aktuellt vilket skulle betyda att man inte längre kunde lita på dessa utsändingar (Va! Ligger vi i krig med Nigeria? Och är Tomas Ledin utomjording??) :gremgrin: . Sådant får de gärna producera men det ska visas i andra program.

/Anders

Dimfrost

Special Circumstances

Ja, det är möjligt. Jag har själv dålig koll på vad som platsar som nyheter och notiser på sidan. Värt att inflika i sammanhanget kan dock vara att innehållsredaktören (Snigel) var fullt informerad om att jag skulle lägga upp en nyhet (som sedan kom upp som notis) om bloggen.

/Dimfrost

Ackerfors

Alas, your rapids!

"Spelen finns inte."

För att utveckla det, när finns ett spel enligt dig? När man kan spela det? När det är skrivet? När det är spelat? När det är tryckt?

"Ni luras."

Det enda som står i nyheten är: "Den raljerande nanoapan är en blogg för recensioner av rollspel som kanske inte omnämns så ofta annars." Hur mycket jag än vill att det ska vara så så har jag inte hittat någon definition av recension som innebär att det som recenseras måste finnas i en allmänt accepterad form. SAOL skriver "anmälan <font size="1">av bok el. film</font size>" om recension. Recensera: "presentera o. bedöma <font size="1">bok el. film m.m.</font size>, anmäla". Aha! Det innebär att rollspelsrecensionerna på Rollspel.nu också är båg, eller? Och att man inte kan recensera spel, restauranger och serier? Men man kan recensera böcker och film oavsett om de finns eller ej. Och det blir bara en recension när det är en bok som recenseras.

Näh, "ni luras" är knappast fakta. Att spelen inte finns är det inte heller, att de inte är spridda är det, men då skulle knappast speltestversioner av spel existera heller enligt samma logik och det tror jag folk skulle kunna bli ledsna för om man sa det till dem.