Nekromanti Blogg för rollspelsrecensioner

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Ja ja.

Jag syftade inte på nyheten. Jag anser fortfarande å det bestämdaste att jag inte ljög i den. Notisen anger att rollspelen "inte omnämns så ofta annars" vilket är helt naturligt när ingen annan kan ha hört talas om dem tidigare. Jag syftade på sanningshalten i själva bloggen i inlägget.

/Dimfrost

Nightowl

Champion
Re: För formens skull ...

Fler än jag som ser en motsägelse i de två meningarna? (-;
Möjligtvis - men när vi håller på med Mazes & Minotaurs (eller höll på, i mitt fall) så låtsas vi genomgående att vi ger ut något som en gång funnits, men samtidigt är aldrig avsikten att lura någon.

Själv brukar jag bli upprörd över sådant här, men är det konstigt nog inte den här gången. Om man ska flytta diskussionen borde den kanske flyttast till kulturforumet - för fiktiva recensioner måste väl vara en form av skönlitteratur, ungefär som böcker om trollens kultur eller reseguider till Prästkonungen Johannes rike?

Erik
PS: Om man klickar på "Kommentarer" på nanoapans sida får man ett meddelande om att det finns "icke tillförlitliga objekt" på sidan! :gremgrin:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Så svårt är det väl inte

Jag tycker inte alls det är svårt att förstå vad Marco menar.

Så här uppfattar jag det:

Steg 1: ni skriver en blogg med recensioner av påhittade spel, som ni påstår en massa saker om som inte stämmer

Steg 2: ni postar nyheten om detta, men undviker nogsamt att klargöra att det är mycket av det som sägs om spelen som är påhitt

Steg 3: en debatt om spelens värde drar igång, där forumiter deltar under tron att de spel ni skriver om finns (såvida inte alla som deltagit varit införstådda med luret)

Steg 4: ni säger inget, innan någon (Dante) tvingar er. Och då säger ni INTE rakt ut, "ja det är påhitt."

Steg 5: några av oss tycker att det inte alls är bra för rollspel.nu att det postas nyheter under sådana premisser.

Steg 6: ni trollar en massa med knäna och påstår att spelen visst finns, i fantasin, och att sanning inte är vad man tror, eller vad ni nu använt för knasiga förklaringar för varför nyheten inte alls är lur.

Steg 7: några av oss tycker att det är tröttsamt dravel, och att ni gärna kunde säga "ja det var lur. Spelen finns inte. Det var dumt att lägga upp nyheten som om det vore en nyhet om en blogg med recensioner av spel som finns."

Steg 8: ni förstår inte vad era medforumiter gafflar om.

Och nu till det riktigt fina i kråksången ...

Steg 9: när jag skriver detta inser jag att ni troligen absolut vet vad vi gafflar om, men att det ingår i nanoapans spel att låtsas som att ni inte förstår ...

... eftersom jag har lärt mig att inte lita på vad nanoapan säger.

Och då innebär det att jag helt enkelt tar detta som mitt sista inlägg i tråden, eftersom jag inte vill slösa bort mer tid på detta. Nu ska jag bära ved, som fysiskt existerar, och sticks som fan om man inte har handskar.

/M

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Så svårt är det väl inte (ändrad)

Vi börjar med det viktigaste:

Steg 9: när jag skriver detta inser jag att ni troligen absolut vet vad vi gafflar om, men att det ingår i nanoapans spel att låtsas som att ni inte förstår ...

... eftersom jag har lärt mig att inte lita på vad nanoapan säger.
Nej, så är det inte. Jag sitter inte och ljuger i den här diskussionen om du nu tror det.

Steg 1: ni skriver en blogg med recensioner av påhittade spel, som ni påstår en massa saker om som inte stämmer

Steg 2: ni postar nyheten om detta, men undviker nogsamt att klargöra att det är mycket av det som sägs om spelen som är påhitt

Steg 3: en debatt om spelens värde drar igång, där forumiter deltar under tron att de spel ni skriver om finns (såvida inte alla som deltagit varit införstådda med luret)

Steg 4: ni säger inget, innan någon (Dante) tvingar er. Och då säger ni INTE rakt ut, "ja det är påhitt."
Detta stämmer, ja.
Steg 5: några av oss tycker att det inte alls är bra för rollspel.nu att det postas nyheter under sådana premisser.
Ni får tycka vad ni vill, men den ansvarige redaktören håller uppenbarligen inte med er. Och allvarligt talat bryr jag mig mer om hans åsikt än er. Själv ser jag fortfarande inte något fel med notisen alls.

Steg 6: ni trollar en massa med knäna och påstår att spelen visst finns, i fantasin, och att sanning inte är vad man tror, eller vad ni nu använt för knasiga förklaringar för varför nyheten inte alls är lur.
Det här tycker jag inte är det viktigaste med diskussionen utan bara ett sidospår.

Steg 7: några av oss tycker att det är tröttsamt dravel, och att ni gärna kunde säga "ja det var lur. Spelen finns inte. Det var dumt att lägga upp nyheten som om det vore en nyhet om en blogg med recensioner av spel som finns."
Ja, det tycker ni, men det struntar jag i. Jag tänker aldrig hävda att det var dumt att lägga upp nyheten som den var. I mitt tycke överreagerar ni å det grövsta.

Edit: Det viktigaste jag ville ha svar på från Marco var mer exakt vad han menade med att använda ord begrepp som "förljuget trams", "dravelursäkter", "besudlats". Det gör i alla fall mig jävligt irriterad.

/Dimfrost

NilsK

Ligist
Re: Så svårt är det väl inte

Alltså jag tycker vissa här överreagerar rätt ordentligt. Liksom det är inte Svenska Dagbladet det handlar om, det är ett rollspelsforum. Tycker hela tilltaget med nanoapan är lysande. Jag gick själv på tilltaget med hull och hår och är lika glad för det.

Att som Marco börja snacka om att besudla forumet är i mitt tycke att helt oproportonerligt.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Så svårt är det väl inte

Alltså jag tycker vissa här överreagerar rätt ordentligt. Liksom det är inte Svenska Dagbladet det handlar om, det är ett rollspelsforum. Tycker hela tilltaget med nanoapan är lysande. Jag gick själv på tilltaget med hull och hår och är lika glad för det.
Jag tycker också det är lite fånigt. Bloggar ska ha ett tema och det här bloggens tema är väl bättre än någon annan. Sedan lever skaparna sig in i rollen, men vi är för sjutton rollspelare - är det något ovanligt? Tycker det är ett skönt drag som skänker rollspelsstämning.

/Han som visserligen kommer å tänka på A knight's tale, som många trodde skulle vara en seriös riddarfilm

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det är tydligen svårare än jag trodde

Att det alltid blir så när man säger att man inte ska posta mer. Men jag känner att jag behöver förtydliga en sak, som tydligen inte var tydlig nog:

Jag har ingenting emot bloggen.

/M

Winterquist

Veteran
SVT och lögn [OT]

Visst har nyheterna farit med osanning :gremwink:

De påade följande dokumentär rätt hårt: Konspiration -58

Den lurande en del har jag för mig...

Men Peter Jackson lyckades skapa rejält uppror i Nya Zeeland då han slog an en nationalistisk ådra med Forgotten Silver

Rolig tråd förresten! :gremgrin:

//e

Organ

Out of time, out of mind
Re: SVT och lögn [OT]

Visst, fast grejen med fejkdokumentärer är ju att man förstår att de just är fejk. Fast visst är genren urkul. Min favorit är nog Fredrik Lindströms "dokumentär" Harry Viktor om kuplettsångaren och plattcharmören med samma namn, förstjänstfullt gestaltad av Pontus Djanaieff (eller hur 17 han nu stavar sitt efternamn).

/Anders

Big Marco

Läskig
Re: För formens skull ...

Jag ser gärna att du förtydligar vad du menar och talar klarspråk. Annars är jag inte riktigt säker på vad det är du avser.

Som jag ser det är existenssvaren på de raka frågorna trams och dravel och en usel ursäkt för att inte ta ett ansvar. Riktigt flumargumenterande. Eftersom jag vet att du är bättre än så trodde jag inte att nivån skulle sänkas till den. Därav besviken.

Dock inte upprörd. ,-) Och jag gillar bloggen! :kaffe:

Dimfrost

Special Circumstances
Re: SVT och lögn [OT]

Grejen är ju den att det alltid finns folk som går på alla fejkdokumentärer, även radiosändninga rom utomjordiska invasioner. Att se min blogg nämnas i samma sammanhang som ovanstående dokumentärer gör mig mycket nöjd. :gremlaugh:

/Dimfrost

Insignia

Swashbuckler
Orson

Om man följer den logiken så skulle man ju även kunna klassa Orson Wells War of the Worlds-radioutsändning som äkta nyheter.
Om radioutsändningen endast hade bestått av informationen att Orson hade skrivit något om utomjordingar, samt var man skulle kunna ta del av detta, så hade likheten varit större. Som det är så haltar jämförelsen en aning.

Organ

Out of time, out of mind
Re: Orson

Om radioutsändningen endast hade bestått av informationen att Orson hade skrivit något om utomjordingar, samt var man skulle kunna ta del av detta, så hade likheten varit större. Som det är så haltar jämförelsen en aning.
Orson Wells rapporterade om en rymdinvasion som inte skett och Dimfrost rescenserade spel som inte finns. Jag tycker inte att den haltar det minsta.

Om man sedan ska vara petimetrig så skrev inte Orson Wells ett ord om utomjordingar. Han regiserade en radioteateruppsättning baserad på en roman av H.G. Wells.

/Anders

Feliath

Swashbuckler

Det haltar ganska betänkligt, inte minst för att Orson Welles aldrig försökte påstå att hans radioteater var en riktig nyhet; minns jag rätt prefigurerades sändningen av CBS-motsvarigheten till »Radioteatern ger...Bengt och Gurkhuvet...en pjäs, i...én del...av Gustav Mahler«. Det var bara folk som vred på radion mitt i programmet (samt var totala skåp) som blev lurade. Så det är faktiskt inte särskilt likt den situation som här föreligger.

Med det sagt är de som gnäller i det här fallet också totala skåp, i min mening.

/Feliath — extremt rättfärdigt är det att förfalska världen till det bättre

Storuggla

Champion

"Det haltar ganska betänkligt, inte minst för att Orson Welles aldrig försökte påstå att hans radioteater var en riktig nyhet; minns jag rätt prefigurerades sändningen av CBS-motsvarigheten till »Radioteatern ger...Bengt och Gurkhuvet...en pjäs, i...én del...av Gustav Mahler«. Det var bara folk som vred på radion mitt i programmet (samt var totala skåp) som blev lurade."

Orson Welles använde sig av "Vi avbryter detta program för en nyhetssändning"-knepet för att slänga in uppdateringar i storyn, vilket tyvärr gav sken av att det var faktiska nyhetssändningar. Eftersom ingen gjort så tidigare så trodde folk på det. Efteråt fick CBS lova att inte använda den dramatiska fuling igen. Förresten, apropå skåp:

A 1944 broadcast in Santiago, Chile caused panic, including mobilization of troops by the governor.
A February 12, 1949 broadcast in Quito, Ecuador panicked tens of thousands. Some listeners, enraged at the deception, set fire to the radio station and the offices of El Comercio, the capital's leading newspaper, killing twenty people. The property damage was estimated at $350,000. Three officials charged with responsibility for the broadcast were arrested.
Ifall du tänkt leka radioamatör alltså, ett varningens ord :gremwink:

"Med det sagt är de som gnäller i det här fallet också totala skåp, i min mening."

[Moderatorsröst]Tyck det gärna, men ge fan i att förolämpa folk, tack.[/moderatorsröst]

Storuggla, dont make me bring out the goat

Insignia

Swashbuckler

Om man sedan ska vara petimetrig så skrev inte Orson Wells ett ord om utomjordingar. Han regiserade en radioteateruppsättning baserad på en roman av H.G. Wells.
My bad :gremblush:

Orson Wells rapporterade om en rymdinvasion som inte skett och Dimfrost rescenserade spel som inte finns. Jag tycker inte att den haltar det minsta.
Jag förtydligar min poäng: Dimfrosts nyhet bestod av information om att han skriver om rollspel i en blogg, samt var den kan beskådas. Om Orsons radioutsändning hade informerat om att Wells skrivit om utomjordingar samt var man lättast fick tag i verket, då hade jämförelsen varit rättvis. Som det är så kan radioprogrammet närmast jämföras med själva bloggen, snarare än nyhetsnotisen. Likaledes skulle en allmän nyhetsnotis eller påannonsering av rymdinvasionsradioprogrammet ha varit en närmare jämförelse än programmet i sig. Eller om Dimfrosts nyhet hade utannonserat Pangaea som ett nytt rollspel.

Feliath

Swashbuckler

Orson Welles använde sig av "Vi avbryter detta program för en nyhetssändning"-knepet för att slänga in uppdateringar i storyn, vilket tyvärr gav sken av att det var faktiska nyhetssändningar. Eftersom ingen gjort så tidigare så trodde folk på det.
Möjligen inte exakt »Vi avbryter« etc., men BBC hade gjort något liknande redan.
Och jag vidhåller att någon som går på en radiosändning om invaderande fecking marsianer kvalificerar sig för stämpeln »skåp«, oavsett hur riktigt det låter i övrigt. »Marsianer« låter inte riktiga i ickeskåpliga öron.

Tyck det gärna, men ge fan i att förolämpa folk, tack.
Hallå där! Förolämpa? Några av mina bästa vänner är möbler! Min morbor är en chiffonjé! :gremgrin:

/Feliath — jawohl señor Chavez

Dewil

Skrivbordsgeneral

Hallå där! Förolämpa? Några av mina bästa vänner är möbler! Min morbor är en chiffonjé!
Och lever tillsammans med en solstol i Kanada? :gremgrin:

Dewil

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Dags att blåsa liv i monstret ...

Jag tröttnade på den här tråden rätt snabbt så jag har totalt missat det här:

Feliath said:
Med det sagt är de som gnäller i det här fallet också totala skåp, i min mening.
Jag tänkte bara förtydliga vad mitt gnäll gäller.

Bloggen: Inget att anmärka på. En rolig och väl genomförd idé. Välskrivna »recensioner« och fantasifulla spelkoncept som jag gärna skulle se i verkligheten.

Nyheten: Min invändning här är att det inte framgår att spelen inte finns annat än som koncept i recensionsform. En icke sanningsenlig varudeklaration helt enkelt. (Och, nej, »rollspel som kanske inte omnämns så ofta« är inte liktydigt med »rollspel som inte finns«.)

Bortförklaringarna: Det här är det jag tyckte var fånigast av allt. I stället för att säga »okej, vi erkänner, spelen finns faktiskt inte« så kommer man med existensiellt dravel vars egentliga innebörd går att sammanfatta med »jo, spelen finns faktiskt, precis som tandfen och påskharen finns«.

(De av oss som är eller har varit småbarnsföräldrar känner förmodligen igen detta beteende som något som utövas av tre- till femårigar som tagits på bar gärning när de gjort något de vet att de inte får – och ändå blånekar. Det var därför jag blev så paff när i vanliga fall vettiga vuxna människor uppvisade samma beteende.)

Detta gäller även de bortförklaringar som dök upp gällande huruvida man »lurats« eller inte. Att lägga upp bloggen och nyheten (och vissa inlägg där folk hävdar att de äger vissa av de icke-existerande spelen) på det sätt man gjort gör det tämligen tydligt att man haft för avsikt att vilseleda folk, åtminstone till en början. Att det sedan är ganska enkelt att lista ut att spelen inte finns ändrar inte detta faktum. Ville man inte vilseleda folk hade det inte funnits någon anledning att inte från början säga rakt ut att spelen inte finns.

Och, jag måste förstås säga det: »jag är inte upprörd« :gremwink: