Nekromanti Bloggpost om att rollspela romantik och förhållanden!

.113

Swashbuckler
Jag kan inte riktigt låta bli att nämna att jag rollspelat en magiker som blev nekromantiker efter att hans fru dog. Eller Han återuppväckte henne ju från de döda, I hans ögon var hon ju levande igen. Det blev så klart mest lite hålla handen, plocka blommor och beskydda henne när det behövdes, medan hon så klart räddade mig lika ofta.

Det var ganska lurigt klämma in lite mysfaktor när resten av gruppen såg mig gå omkring och hålla handen med en zombie.

I övrigt så har det väl hänt att man slängt in lite djupare relationer men det är väldigt sällan, ibland passar det men ibland inte. Och det är så klart en utmaning. Just för att man inte som man ofta gör I strid bara slår en tärning.

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
zonk;n194873 said:
Jag kan förstå invändningarna om bristande inlevelseförmåga/erfarenhet från de som är ace, men ändå, frågan är väl lite hur seriöst det ska vara? Om krigarprinsessan har en smäktande förälskelse till den lite bortklemade prinsen hon lämnar hemma i ett torn medans hon ger sig ut på episka äventyr i hela världen, well, det behöver väl inte bli mer realistiskt eller vettigt än typ en genomsnittlig svärdsfajt blir i valfritt grottkräl, där det sitter fem pers runt ett bord som aldrig haft skarpa vapen i näven och slåtts för liv och död. En del grejer stoppar man ju verkligen in utan att man har nån som helst koll på dem, alls, och det går lika bra för det. En del saker går väl inte ens att ha koll på, som säg, magi.

Ibland kan det fanimig kännas som att det inte får bli för realistiskt, då riskerar det att bli vardagligt och evt kan till och med suspension of disbelief fallera. Men det kanske är en reflektion av vad jag spelar?

(men nu blev det kanske lite OT...)
Ja, det här är nog inte riktigt vad diskussionen handlar om, eftersom vi pratar om hur det är att spela ut dessa saker med andra spelare, snarare än påstår att det är tråkigt att de finns med i de berättelser som spelas ut. Särskilt mitt inlägg i debatten är ju "Det är lika spejsigt som grottkräl, och därför ganska kul".

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
.113;n194887 said:
Jag kan inte riktigt låta bli att nämna att jag rollspelat en magiker som blev nekromantiker efter att hans fru dog. Eller Han återuppväckte henne ju från de döda, I hans ögon var hon ju levande igen. Det blev så klart mest lite hålla handen, plocka blommor och beskydda henne när det behövdes, medan hon så klart räddade mig lika ofta.

Det var ganska lurigt klämma in lite mysfaktor när resten av gruppen såg mig gå omkring och hålla handen med en zombie.

I övrigt så har det väl hänt att man slängt in lite djupare relationer men det är väldigt sällan, ibland passar det men ibland inte. Och det är så klart en utmaning. Just för att man inte som man ofta gör I strid bara slår en tärning.

Men för att knyta det till det som startade diskussionen, spelade du den här storyn med en annan spelare som hade frun som rollperson, eller var det med SL, eller blev hon en NPC du i stort sett beskrev för gruppen helt själv?

.113

Swashbuckler
Xhakhal;n194903 said:
Men för att knyta det till det som startade diskussionen, spelade du den här storyn med en annan spelare som hade frun som rollperson, eller var det med SL, eller blev hon en NPC du i stort sett beskrev för gruppen helt själv?
Det var både jag och SL som drev det vidare, samt att en spelade fruns bror och min bästa vän som på nått sätt lite desperat hoppades jag skulle vakna upp nån gång, hon var dessutom lite medskyldig I anledningen till fruns död.

Jag tänkte det var relevant däremot främst för att även spelledare är en sorts medspelare I dessa lägen och utan en SL som kan hantera det bra blir Det ju inte det.

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
.113;n194908 said:
Jag tänkte det var relevant däremot främst för att även spelledare är en sorts medspelare I dessa lägen och utan en SL som kan hantera det bra blir Det ju inte det.
Klart det är relevant ändå! Jag frågade för att det inte framgick av din post hur det var, inte för att hur det var inte var relevant :) Fungerade det bra interpersonellt att spela en sådan relation med din SL, och med medspelaren?

anth

Vetefan
Låt oss dela upp det här i två delar:

RasmusL;n193673 said:
Vad tycker ni generellt om artikeln?
Jag är inte lajvare för lajv är inte min grej... men är hon...???

Mycket av det hon skriver är självklarheter som alltid borde gälla, inte bara på lajv. Som att man ska sköta sin hygien, se proper ut, vara hänsynsfull o.s.v. Uppenbarligen behöver hennes medspelare inte en guide i hur man beter sig på lajv, utan hur man beter sig i största allmänhet ute i vardagslivet (vilket jag har viss förståelse för då ett antal av hennes medspelare är nördar som saknar social kompetens).

Sedan skriver hon saker som... äh, jag citerar så förstår ni:

"Tatueringar och piercings gillar jag."

"Uttrycksfulla (gärna bruna) ögon."

"Var inte mer än 5-10 år yngre än mig."

"Kunna dansa"

"Ha choklad."

Och om ni inte förstår vad som är fel med ovanstående: vad skulle ni säga om någon startade en tråd här på forumet och sökte spelare:

"Hej. Vi ska starta upp en ny kampanj till hösten och söker spelare - är du den vi söker? Du bör vara kvinna med långt blont hår och ha blåa ögon. Du får gärna ha ring i näsan och ska ha hål i öronen. Du får inte vara äldre än 25 år och ska vara tufft klädd, gärna i läder. Du ska givetvis ta med dig godis/chips/läsk och bjuda alla vid bordet."

Jag vet personer som blivit permabannade för mindre.

Jag har aldrig deltagit i ett lajv och skulle jag vilja det...
Ni vet den där eviga diskussionen här på forumet om hur vi ska få fler tjejer hit till rollspel.nu? Den här tjejens blogginlägg fick mig just att ALDRIG vilja lajva - för hon är så jävla elitistiskt. Det är med andra ord på samma nivå som samtliga sexistiska inlägg här på forumet som brukar leda till banningar.
Jävligt bra jobbat om man vill skriva inbjudande och inkluderande och locka nya spelare till en liten nisch-hobby.
Jag hoppas verkligen att hon inte är representativ för lajvare i Sverige.

RasmusL;n193673 said:
Hur applicerbart är detta på bordsrollspel tror ni?
Nä, nu är jag på så uruselt humör att den andra frågan får vänta.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
anth;n194910 said:
Jag ville bara dubbelkolla att du var med på att det där är åsikter hon samlat in från andra personer och att hon är väl medveten om flera inte är användbara ur ett "hur gör jag" perspektiv utan enbart ur ett "funkade inte" perspektiv?

Jag säger inte emot dina slutsatser här, jag tyckte bara det såg ut som att du tillskrev henne alla de åsikterna du tog upp.

MandaWall

Veteran
anth;n194910 said:

Mycket av det hon skriver är självklarheter som alltid borde gälla, inte bara på lajv. Som att man ska sköta sin hygien, se proper ut, vara hänsynsfull o.s.v. Uppenbarligen behöver hennes medspelare inte en guide i hur man beter sig på lajv, utan hur man beter sig i största allmänhet ute i vardagslivet (vilket jag har viss förståelse för då ett antal av hennes medspelare är nördar som saknar social kompetens).

"Kunna dansa"

"Ha choklad."

Och om ni inte förstår vad som är fel med ovanstående: vad skulle ni säga om någon startade en tråd här på forumet och sökte spelare:

"Hej. Vi ska starta upp en ny kampanj till hösten och söker spelare - är du den vi söker? Du bör vara kvinna med långt blont hår och ha blåa ögon. Du får gärna ha ring i näsan och ska ha hål i öronen. Du får inte vara äldre än 25 år och ska vara tufft klädd, gärna i läder. Du ska givetvis ta med dig godis/chips/läsk och bjuda alla vid bordet."

Ni vet den där eviga diskussionen här på forumet om hur vi ska få fler tjejer hit till rollspel.nu? Den här tjejens blogginlägg fick mig just att ALDRIG vilja lajva - för hon är så jävla elitistiskt. Det är med andra ord på samma nivå som samtliga sexistiska inlägg här på forumet som brukar leda till banningar.
Jävligt bra jobbat om man vill skriva inbjudande och inkluderande och locka nya spelare till en liten nisch-hobby.

Ja! Precis so som jag menade!

Björn den gode

Swashbuckler
anth;n194910 said:

Hej, ja, hon är lajvare, grundare till Larp Women United som bland annat har gjort väldigt mycket bra saker för att hjälpa utsatta kvinnor inom hobbyn. Hon är också kanske den mest kontroversiella lajvaren i Sverige som har väldigt många som ogillar henne (och väldigt många som gillar henne).

"Kunna dansa"

"Ha choklad."
Jag förstår att sånt här kan sticka i ögonen, men jag tror att du kanske missar sammanhanget lite. Det här handlar alltså inte om 'krav' och inte heller om hennes personliga åsikter, utan är en samling av åsikter som olika icke-män i en facebookgrupp har angett när de pratat om preferenser för intimt/romantiskt spel.

Inte heller handlar det om att dessa personer ställer dessa krav för att de ska lajva mot dig eller för att du ska få vara med på lajvet. Utan om preferenser för en viss typ av spel, som att genomföra 'Ars armandi' (som innebär att smeka varandras underarmar med ögonkontakt vilket på vissa lajv används för att simulera sex), kyssar eller annan intim beröring.

Grundfrågan som jag ser det är "Är det ok att ha preferenser på vem som jag kysser?" Jag tror att nästan alla är med på det och jag tror dessutom att de flesta håller med om att det till och med är ok att ha 'krav' på vem som får kyssa en.

Men sen blir det snabbt svårare, är det ok att ha utseendekrav? Och framförallt är det ok att uttrycka detta? (uppenbarligen inte enligt många om jag får tolka reaktionerna, och då inte framförallt här på forumet utan annorstädes).

Det här tänker jag är lite av en retorisk överdrift av dig. Vad har vi 3? personer som är permbannade som inte är rena spambot-konton? Och jag vill minnas att ingen av dom har blivit bannade på grund av ett inlägg utan det har väl snarare varit i nivån med hot om våld mot administratörer eller att medvetet under lång tid gå in och försöka förstöra alla diskussioner.

Dessutom så tycker jag inte ens ditt tillspetsade exempel är så himla konstigt, ålderspreferenser uppges tycker jag i var och varannan annons, även kön har jag sett angetts i annonser utan att någon tycker det är konsigt, det enda som känns märkligt i din annons är utseendepreferenserna men där tänker i vart fall jag att det är konstigare att ha utseendepreferenser på en rollspelspolare än på någon som jag ska kyssa.

Här har du en poäng, Karin skriver kanske inte inbjudande och inkluderande, och jag tror inte heller att hon skulle hävda att det är hennes mål med sitt skrivande. Sen är det ju inte heller skrivet i något officiellt sammanhang eller något som har med rekrytering att göra utan på hennes privata blogg.

(Nedanstående är inte så mycket svar til anth som en allmän reflektion)
Som jag ser det så började det här i att många kvinnor upplevde att de hade ett 'ansvar' att lajva fysiskt mot vem som helst (den andra bloggposten hon länkade) vilket hon inte höll med om. Därefter så undrade den del män 'men varför vill inte kvinnor jag frågat/varför är det inga kvinnor som frågar om att lajva fysiskt med mig?' och då kom den här listan till på olika preferenser olika kvinnor har på personer som de vill ha den typen av spel med. Sen bröt det en tabu genom att prata om utseende och det blev ett väldigt liv. Ännu värre blev det när Karin inte ville rätta in sig i ledet, be om ursäkt och gå tillbaka till normen över hur diskussioner förs, vi får väl se vart det slutar, kanske har hon brutit tabut och flyttat normen för diskussioner, kanske är det en bra eller en dålig sak, kanske händer ingenting alls. Men det finns ingen anledning att bli på uruselt humör och jag hoppas att jag kan ha lättat det lite genom mina förklaringar.

RasmusL

Champion
Jag tror inte att någon lyft fram åsikten att det skulle vara en bra sak att IRL-utseende är något som påverkar rollspelandet men uppenbarligen är det en faktor. Att låtsas att det är på ett annat sätt går såklart men jag kan personligen tycka att det är mer intressantatt förhålla sig till verkligheten och problematisera där brukligt är.

Om ni hypotetiskt skulle spela ett intensivt romantiskt spel som involverade laddad beröring, skulle ni då inte kunna tänka er att göra det ni kan med de föränderliga delarna av ert utseende för at uttalat och i dialog försöka matcha er medspelares smak och därmed underlätta spel?

anth

Vetefan
Rymdhamster;n194917 said:
Jag ville bara dubbelkolla att du var med på att det där är åsikter hon samlat in från andra personer och att hon är väl medveten om flera inte är användbara ur ett "hur gör jag" perspektiv utan enbart ur ett "funkade inte" perspektiv?
Du har rätt. Jag missade att det är en sammanställning.
Det ändrar inte faktumet att jag fortfarande retar mig på kommentarer om de övriga spelarnas utseende.

Björn den gode;n194939 said:
Dessutom så tycker jag inte ens ditt tillspetsade exempel är så himla konstigt
Jo, jag har sett kön, ålder och mognadsgrad som krav när man söker spelare så det är inte ovanligt.
Det jag reagerade på i inlägget var permanenta drag som ögonfärg. Jag har full förståelse för att man kan ställa väldigt speciella krav om man ska kyssa sin medspelare - men att kräva att denne t.ex. är tatuerad är lite väl extremt.

RasmusL;n193673 said:
Hur applicerbart är detta på bordsrollspel tror ni?
För vissa spelstilar är detta applicerbart, men för de flesta spelstilar saknar inlägget fullständigt relevans.
Spelar man längre kampanjer med tradspel förekommer det att rollpersonerna skaffar både en äkta hälft och barn, samt får se barnen växa upp och i vissa fall fortsätter att rollspela med sin gamla rollpersons barn - men det är ju inte i närheten av vad blogginlägget handlar om.

Blogginlägget tar upp när man rollspelar (intima) scener mot andra rollspelare (ofta av det motsatta könet) där bl.a. beröring förekommer. Inom bordsrollspel generellt är detta extremt ovanligt. Förekommer det så är det så är det oftast med rollspelare som man känner väl och har spelat länge med så man redan har ett fungerande socialt kontrakt och där t.ex. beröring är en del av det sociala kontraktet (och av vad jag vet är dessa rollspelsgrupper ovanliga).

Jag antar att blogginlägget kan vara en intressant tankeställare för rollspelare som vill prova att spela intima scener, men då tycker jag att hennes tidigare inlägg Lajvet är för kort för att lajva med "fula" killar. (som är länkas högst upp i det första inlägget) är betydligt intressantare. Nämligen att man kanske kan tänka sig att spela ut intima scener med vissa i spelgruppen, men inte med andra (som man kanske inte känner sig bekväm med) i samma grupp, och de pinsamma situationer som kan uppstå när man ska försöka förklara vari skillnaden ligger för de inblandade.

.113

Swashbuckler
Xhakhal;n194909 said:
Klart det är relevant ändå! Jag frågade för att det inte framgick av din post hur det var, inte för att hur det var inte var relevant :) Fungerade det bra interpersonellt att spela en sådan relation med din SL, och med medspelaren?
Jo det funkar bra och vi höll det I lagom mängd så ingen blev utanför. Då och då kunde det bli situationer som:
Jag, spontant, till min fru: Det där påminner ju om den där gången när....
SL I form av fru: ja och minns du...
SL till övriga spelare: ni hör hur käkarna slår ihop på zombien samt ett gutturalt läte komma fram från dess ruttna hals.

Men även många Andra situationer och många tankar runtikring om just hur tragisk situationen var och sånt. Bra spel iaf :)

Men Andra spelledare har jag aldrig ens tänkt tanken med, men återigen Andra här jag haft helt Andra situationer med. Har spelat hunter the reckoning som förälder, och även barn I hunter, väldigt olika saker som verkligen bara funkar med rätt grupp känns det som :)

För övrigt gissar jag att jag är den ende som spelat hunter och fått utegångsförbud. ;-)