anth;n194910 said:
Låt oss dela upp det här i två delar:
Jag är inte lajvare för lajv är inte min grej... men är hon...???
Hej, ja, hon är lajvare, grundare till Larp Women United som bland annat har gjort väldigt mycket bra saker för att hjälpa utsatta kvinnor inom hobbyn. Hon är också kanske den mest kontroversiella lajvaren i Sverige som har väldigt många som ogillar henne (och väldigt många som gillar henne).
Sedan skriver hon saker som... äh, jag citerar så förstår ni:
"Tatueringar och piercings gillar jag."
"Uttrycksfulla (gärna bruna) ögon."
"Var inte mer än 5-10 år yngre än mig."
"Kunna dansa"
"Ha choklad."
Jag förstår att sånt här kan sticka i ögonen, men jag tror att du kanske missar sammanhanget lite. Det här handlar alltså inte om 'krav' och inte heller om hennes personliga åsikter, utan är en samling av åsikter som olika icke-män i en facebookgrupp har angett när de pratat om preferenser för intimt/romantiskt spel.
Inte heller handlar det om att dessa personer ställer dessa krav för att de ska lajva mot dig eller för att du ska få vara med på lajvet. Utan om preferenser för en viss typ av spel, som att genomföra 'Ars armandi' (som innebär att smeka varandras underarmar med ögonkontakt vilket på vissa lajv används för att simulera sex), kyssar eller annan intim beröring.
Grundfrågan som jag ser det är "Är det ok att ha preferenser på vem som jag kysser?" Jag tror att nästan alla är med på det och jag tror dessutom att de flesta håller med om att det till och med är ok att ha 'krav' på vem som får kyssa en.
Men sen blir det snabbt svårare, är det ok att ha utseendekrav? Och framförallt är det ok att uttrycka detta? (uppenbarligen inte enligt många om jag får tolka reaktionerna, och då inte framförallt här på forumet utan annorstädes).
Och om ni inte förstår vad som är fel med ovanstående: vad skulle ni säga om någon startade en tråd här på forumet och sökte spelare:
"Hej. Vi ska starta upp en ny kampanj till hösten och söker spelare - är du den vi söker? Du bör vara kvinna med långt blont hår och ha blåa ögon. Du får gärna ha ring i näsan och ska ha hål i öronen. Du får inte vara äldre än 25 år och ska vara tufft klädd, gärna i läder. Du ska givetvis ta med dig godis/chips/läsk och bjuda alla vid bordet."
Jag vet personer som blivit permabannade för mindre.
Det här tänker jag är lite av en retorisk överdrift av dig. Vad har vi 3? personer som är permbannade som inte är rena spambot-konton? Och jag vill minnas att ingen av dom har blivit bannade på grund av ett inlägg utan det har väl snarare varit i nivån med hot om våld mot administratörer eller att medvetet under lång tid gå in och försöka förstöra alla diskussioner.
Dessutom så tycker jag inte ens ditt tillspetsade exempel är så himla konstigt, ålderspreferenser uppges tycker jag i var och varannan annons, även kön har jag sett angetts i annonser utan att någon tycker det är konsigt, det enda som känns märkligt i din annons är utseendepreferenserna men där tänker i vart fall jag att det är konstigare att ha utseendepreferenser på en rollspelspolare än på någon som jag ska kyssa.
Jag har aldrig deltagit i ett lajv och skulle jag vilja det...
Ni vet den där eviga diskussionen här på forumet om hur vi ska få fler tjejer hit till rollspel.nu? Den här tjejens blogginlägg fick mig just att ALDRIG vilja lajva - för hon är så jävla elitistiskt. Det är med andra ord på samma nivå som samtliga sexistiska inlägg här på forumet som brukar leda till banningar.
Jävligt bra jobbat om man vill skriva inbjudande och inkluderande och locka nya spelare till en liten nisch-hobby.
Jag hoppas verkligen att hon inte är representativ för lajvare i Sverige.
Nä, nu är jag på så uruselt humör att den andra frågan får vänta.
Här har du en poäng, Karin skriver kanske inte inbjudande och inkluderande, och jag tror inte heller att hon skulle hävda att det är hennes mål med sitt skrivande. Sen är det ju inte heller skrivet i något officiellt sammanhang eller något som har med rekrytering att göra utan på hennes privata blogg.
(Nedanstående är inte så mycket svar til anth som en allmän reflektion)
Som jag ser det så började det här i att många kvinnor upplevde att de hade ett 'ansvar' att lajva fysiskt mot vem som helst (den andra bloggposten hon länkade) vilket hon inte höll med om. Därefter så undrade den del män 'men varför vill inte kvinnor jag frågat/varför är det inga kvinnor som frågar om att lajva fysiskt med mig?' och då kom den här listan till på olika preferenser olika kvinnor har på personer som de vill ha den typen av spel med. Sen bröt det en tabu genom att prata om utseende och det blev ett väldigt liv. Ännu värre blev det när Karin inte ville rätta in sig i ledet, be om ursäkt och gå tillbaka till normen över hur diskussioner förs, vi får väl se vart det slutar, kanske har hon brutit tabut och flyttat normen för diskussioner, kanske är det en bra eller en dålig sak, kanske händer ingenting alls. Men det finns ingen anledning att bli på uruselt humör och jag hoppas att jag kan ha lättat det lite genom mina förklaringar.