Ögat
Hero
Under de senaste två åren har jag filat på ett spel som handlar om barbarer i ett mytiskt mesopotamien. Spelet heter Blood & Bronze och innehåller bland annat:
- sex attribut, tolv färdigheter. Alla är användbara både i strid och utanför.
- ett new school-system med tärningspölar och successes för aktiva färdigheter (till exempel: lyckas du träffa med ditt spjut och i så fall, vad blir effekten)
- ett old school-system för passiva färdigheter (till exempel: upptäcker du fällan i tid, eller blir du strimlad)
dessutom har spelet:
- 1t6 vapenskada
- ett system för att snabbt generera SLPs medan du spelar.
- en rik och spännande värld som du bland annat utforskar genom chartcrawling, och som aldrig slutar växa
- du får xp när du betalar tribut till en person, organisation eller varelse som är mäktigare än du. Alla erbjuder olika gengåvor - specialförmågor, utrustning, beskydd osv - men ju längre du stannar i deras tjänst, desto mer betungande blir din tribut.
Under våren har vi speltestat Blood & Bronze internt och det har förstås varit awesome. Nu börjar det bli dags för det riktiga eldprovet: externa speltest.
För att kunna göra det, måste regeltexten vara någotsånär komplett. Därför behöver jag hjälp med genomläsning och kommentarer.
-vad måste förklaras bättre?
-vad kan tas bort?
-vad annat tänker du på?
Googledokumentet innehåller för närvarande bara spelsystemet. Övrigt - till exempel händelsetabeller, allierade och andra "undantag" - är beroende av att grundsystemet funkar. Därför skulle jag behöva din hjälp med att kommentera grundreglerna, så jag kan gå vidare med resten.
Du hittar dokumentet här:
https://docs.google.com/document/d/1e7Hwnhd_ga2CNIY3LyKAZK2V4bWcTEkBkW1dxLrEZwk/edit?usp=sharing
Tack på förhand.
O
- sex attribut, tolv färdigheter. Alla är användbara både i strid och utanför.
- ett new school-system med tärningspölar och successes för aktiva färdigheter (till exempel: lyckas du träffa med ditt spjut och i så fall, vad blir effekten)
- ett old school-system för passiva färdigheter (till exempel: upptäcker du fällan i tid, eller blir du strimlad)
dessutom har spelet:
- 1t6 vapenskada
- ett system för att snabbt generera SLPs medan du spelar.
- en rik och spännande värld som du bland annat utforskar genom chartcrawling, och som aldrig slutar växa
- du får xp när du betalar tribut till en person, organisation eller varelse som är mäktigare än du. Alla erbjuder olika gengåvor - specialförmågor, utrustning, beskydd osv - men ju längre du stannar i deras tjänst, desto mer betungande blir din tribut.
Under våren har vi speltestat Blood & Bronze internt och det har förstås varit awesome. Nu börjar det bli dags för det riktiga eldprovet: externa speltest.
För att kunna göra det, måste regeltexten vara någotsånär komplett. Därför behöver jag hjälp med genomläsning och kommentarer.
-vad måste förklaras bättre?
-vad kan tas bort?
-vad annat tänker du på?
Googledokumentet innehåller för närvarande bara spelsystemet. Övrigt - till exempel händelsetabeller, allierade och andra "undantag" - är beroende av att grundsystemet funkar. Därför skulle jag behöva din hjälp med att kommentera grundreglerna, så jag kan gå vidare med resten.
Du hittar dokumentet här:
https://docs.google.com/document/d/1e7Hwnhd_ga2CNIY3LyKAZK2V4bWcTEkBkW1dxLrEZwk/edit?usp=sharing
Tack på förhand.
O