Re: Och soldierna tror på Aurias och Pelias...
"Just det! Enda vägen in är genom Damarien och Västmark i söder eller genom Drunok i norr. Drunokerna är pissed-off på jargierna och kommer säkert inte låta legionerna passera utan strid, om de så dör på kuppen. Västmark står mer på soldiernas sida än på jargiernas, och Damarien står mer eller mindre helt bakom jargierna, trots kulturkrockarna."
Det första alternativet är troligast, om man inte stoppar in jargierna i båtar och skeppar dom till Asharien. Drunok är alldeles för svagt för att erbjuda mostånd av intresse.
"Går jargierna genom Soldarn får de rådäng p.g.a. soldiernas gerillakrigföring i Yoldeskogen."
...Vilket är en av anledningarna för att de inte väljer denna väg.
"Går de genom Drunok så stöter de på herr Vrimzikiel och en helvetes massa arga asharier. Drunokerna mosar de lätt. Asharierna kan vädja till Sunariskogens alver om de lovar att de blir självständiga efter krigets slut (en plan som jag kommer att använda i framtida kampanjer)."
Vrimzikiel har inte en chans mot Jargiens armé, och dessutom har väl han ingenting emot Jargien? Mer troligt är att han antingen håller sig undan eller går in på Jargiens sida. Sunariskogen har listigare medel än att slänga ut sin befolkning i död och misär för att uppnå självständighet, och kommer lokalt säkert att ta in Ashariska flyktingar, och försvara skogen med sitt eget kött och blod, vilket inte kommer att behövas, eftersom Jargien kommer att hålla sig undan. Svårare än så är det inte. Alvernas krigsföring lämpar sig även den i princip bara för snårig skog och försvarsstrid.
"Dessutom, om en fet jävla demon med vingar och horn och hela köret skulle ställa sig framför dig , skulle du då stå kvar?"
Alternativet vore väl att kuta och bli dödad av sina egna officerare. Jag hade avvaktat. Sen när det visar sig att bjässen inte kan göra något mer än att se farlig ut hade jag hoppat på honom tillsammans med mina kompisar. En annan grej är att jag inte är troende, jag tror inte att jag kommer till någon fin himmel när jag dör. Jag skulle nästan våga säga att jag är rädd för att dö, det är man inte om man är starkt troende.
"Jag tror inte ens att Jargus kan betala hela sin här utan att skuldsätta sig hos Temiranz (se "Cirefalier", handelsavsnittet), vilket till slut antagligen kommer att leda till jargiernas fall då soldaterna strejkar."
Jepp, men detta kommer att dröja.