Re: Blue Planet (lång)
Jag har haft BP i lite mer än ett år. Jag fick spelat en del i sommras.
Eftersom vi egentligen skulle spela en annan kampanj så slängde jag in så många häftiga saker som möjligt; polypods, pirater, marshalls och några mystiska möten med aborginer.
Mina spelare tyckte att det var kul, de hade inga problem att acceptera intelligenta delfiner, även om flera fnissade ibland när delfinen i gruppen talade genom sin översättare. Det förde tydligen tankarna till nån delfin i SeaQuest.
Jag har nyligen köpt både First Colony och Frontier Justice (rea på Tradition, synd bara att de inte hade Natural Selection).
Moderators guide är den klart bästa boken med alla sina äventyrsuppslag, följd av Fluid Mechanics. Men jag är lite besviken på Fluid Mechanics på några punkter, två "coola" pistoler som står nämnda på baksidan nämns bara i förbigående i boken när flera gevär som är lika generiska som de i grundboken får betydligt mer plats. Saker som borde stå under samma rubrik gör inte det, och vissa saker som stod under fordon i grundboken står på en annan plats i Fluid.
Nu tror ni att boken är dålig, men det är den inte. Den ger massor av olika leksaker och i beskrivningarna finns det anmärkningar som gör världen mer levande och detaljrik. T.ex. en sorts flashbang som skall skrämma bort vilda djur, men alla som är insatta använder den bara som fyrverkeri under firandet av Planetfall.
First Colony är väl bra, men jag tycker inte den tillförde så¨mycket.
Frontier Justice köpte jag igår, den beskriver väldigt noggrant hur en polis arbetar och äventyret ( i tre delar, inte tre äventyr som det står på baksidan) är bra gjort. Beskrivningarna av organiserad brottslighet tar också upp några sidor men ger inte så mycket. Faktum är att boken inte ger några idéer utan mest är en manual för hur man spelar en polis och utreder olika brott.
För er som undrar vad Blue Planet är så kan ni tänka er följande. Ta Vilda Västern med nybyggarstäder, fientliga infödingar, guldgrävare (Long John i BP) och sheriffer (marshalls). Flytta det hela till polynesien med små djungel öar, korallrev fulla av underbara och farliga fiskar och andra organismer, med infödingar iklädda saris som fiskar från trä-trimaraner. Lägg till tre hundra års väldigt realistisk teknologi (hard science, bortsett från biotekniken), samt intellligenta delfiner och späckhuggare. Till sist lägger du på filmen "the Abyss".
-örn, äntligen tillbaka