Jag ska vara ärlig, jag har märkt med mig själv att jag är mer aktiv i chatten innan och under spel. För mig faller det sig inte naturligt att ta ordet och det tar år för mig att komma till den trygghet att jag självmant tar för mig. Så att kunna skriva i en bok, eller föra dialog på sådant sätt gör att rollspel får mervärde för mig. Så för en person som har svårt att ta ordet, inte finner det naturligt att bara roffa åt sig så är den här typen av lösningar något som skapar inkludering i rollspel.
Ibland tror jag många rollspelare är så pass trygga i att ta ord och bara hoppa in i samtalet att de glömmer av att det finns en grupp spelare som inte äger den förmågan och därför aldrig får njuta av rollspel på samma villkor som andra. Jag ställer till exempel inte upp på att rollspel endast är en social aktivitet förd via det verbala ordet, det skrivna ordet kan bära minst lika mycket tyngd om förutsättningar för det ges. Min upplevelse är dock att den spelare som väljer att skriva mer istället för att tala inte ses som delaktig då denne bryter norm.