Igår fick jag BS på min Vista maskin, en bärbar dell. Vid omstart så hittar datorn grannarnas nätverk men inte mitt. Jag gjorde en manuell anslutning och det gick inte. Gjorde systemåterställning - gick inte. Hur ska jag hitta nätverket igen?
Kan faktiskt vara vettigt att låta den stå avstängd ännu längre, ett par minuter. Liksom, det skadar inte.Niklas73 said:Är på jobbet nu så jag kan inte prova. Startade om routern igår men inte så länge som 10-15. provade att stänga av brandväggen men den hittade inte mitt nätverk.
Då har du router och modem i ett. Inte för att det spelar så jättestor roll direkt, men kunskap är alltid bra om man ska lösa problem ^^Niklas73 said:Yieks ingen aning. Jag har ett bredbanmds jack i väggen som routern går till. I den kör jag en fast dator med jack in i orutern. Och den trådlösa med WIFI som nu inte funkar.
Routerns trådlösa standard känns som en longshot. Strunta i det just nu.Niklas73 said:Var kollar man det där med om routern kör trådlösstandard?
Internet fungerar med min dator som är jackad i veckan. Det är bara det trådlösa som gav upp efter en bluescreen.
Hörde om att routerns IP adress kan ändrats. Var hittar man det och hur gör man för att få tillbaka rätt?
Kan någon port blockerats som man kan ändra?
Du kör antagligen WPA2-Personal som kryptering i så fall Om du kommer åt din router och kan göra inställningar, kan du alltid prova att stänga av krypteringen där och sedan göra samma sak för ditt trådlösa nätverkskort. Jag har varit med om att kryptering muppat upp sig och vägrat visa anslutningar.Niklas73 said:Krypteringen är WA (måt)... - personal. Vad grannarna kör vet jag itne. Någon är okyddad men signalerna verkar vara för svaga för att jag ska kunna kolla om jag kan nå dem.
Jag hittar nätverket med en jackad dator jag har och det funkar om jag jackar den bärbara också.
Oj, det har jag ingen aning om. Jag tror inte att det kan ske, utan att ett problem har uppstått på din dator som just nu inte tillåter dig/datorn att upptäcka ditt trådlösa nätverk. Blåskärmen skulle kunna uppstått som ett resultat av strul med hårdvaran eller mjukvaran hos ditt trådlösa nätverkskort, eller att blåskärmen skapade ett problem hos någon mjukvara kopplad till det trådlösa nätverkskortet. Jag har svårt att se hur ett fel på din routers trådlösa kretsar skulle kunna skicka ett fel, trådlöst, som resulterar i att din dator kraschar. Det låter nästan lite sci-fi Men som Möller tidigare nämnde, så skulle det inte skada om du får tag på en annan trådlös enhet som kan söka efter ditt nätverk, just för att försöka isolera var felet ligger.Niklas73 said:Men hur kan en bluescreen slå ut routern? Alltså rent tekniskt?
Njae, normalt är det nog inte. Om du hittar grannens nätverk så verkar ju ditt nätverkskort vara igång och fungera åtminstone till någon nivå så lite lustigt är det. Du borde se ditt eget nätverk även om du av någon anledning inte kan komma åt det om dina andra trådlösa enheter fungerar.Niklas73 said:Är det normalt att jag hittar grannarnas nätverk om detta är det som är fel?
Det enklaste sättet med märkesdatorer är väl att du går till tillverkarens webbplats, vidare till supportsidan och sedan skriver in modellbeteckning eller motsvarande för att få upp en lista på tillgängliga drivrutiner. Om du sedan vill jämföra dessa versioner med dina gamla, gå till Enhetshanteraren, klicka på Nätverk och dubbelklicka på ditt trådlösa kort. Välj sedan fliken Drivrutin så ser du leverantör, datum och version. Tillverkarens egna är att föredra framför Windows standarddrivar, t.ex.Niklas73 said:Och för att installera om dem så ska jag ta reda på vad kortet heter (var gör man det?) och ladda ner det från deras hemsida?
Därefter välja enhetshanteraren och avinstallera mina drivrutiner jag har idag och därpå installera de nya?
Är det normalt att jag hittar grannarnas nätverk om detta är det som är fel?
Vad behövde göras?Niklas73 said:Jag ringde Bredbandsbolaget. De fixade på 10 sekunder. Jag älskar BB.