zo0ok
Rollspelsamatör
- Joined
- 13 Sep 2020
- Messages
- 2,790
Det är vanligt att rollpersonerna behöver hitta något dolt. I BRP kan man typiskt slå för Finna Dolt, om man lyckas så hittar man skatten under luckan under mattan på golvet. I OSR behöver man säga att man letar under mattan. Det är ok - två olika sätt att hantera samma sak.
Det är också vanligt att rollpersonerna behöver bluffa. I BRP kan man typiskt slå för Bluffa. Det här beklagar BRP-fans ofta, av uppenbara skäl. Hur gör man i OSR? Well, om man gör på samma sätt som för Finna Dolt, så behöver spelarna helt enkelt klämma ur sig en bra bluff och lägga fram den på ett trovärdigt sätt. Hur ska den opartiske domaren till spelledaren förhålla sig till det? Det blir nästan 100% (mer eller mindre godtycklig) bedömning. Nu finns det moralslag, reaktionsslag, och slag för att engagera följare... men är en bluff ett sådant slag?
Det OSR-mässiga sättet vore att domaren inte bedömer en sådan sak som en bluff, utan slår en tärning. Möjligtvis med objektiva kriterier som att om bluffen innehåller sann information om prästens skumma affärer så får man +1.
Det vore lättare för SL att vara opartisk i ett BRP-spel (med färdigheter).
Och i ett spel där SL förväntas vara mer ledare av berättelsen, spelmomentet är underordnat, och SL inte förväntas vara opartisk, så klarar man sig ganska bra i ett OSR-spel (utan färdigheter).
Är inte detta lite konstigt?
Jag har nog sista tiden försökt spelleda mer OSR-stil, och mindre SL-allsmäktigt, och nu saknar jag färdigheter som Bluffa mer än någonsin.
Det är också vanligt att rollpersonerna behöver bluffa. I BRP kan man typiskt slå för Bluffa. Det här beklagar BRP-fans ofta, av uppenbara skäl. Hur gör man i OSR? Well, om man gör på samma sätt som för Finna Dolt, så behöver spelarna helt enkelt klämma ur sig en bra bluff och lägga fram den på ett trovärdigt sätt. Hur ska den opartiske domaren till spelledaren förhålla sig till det? Det blir nästan 100% (mer eller mindre godtycklig) bedömning. Nu finns det moralslag, reaktionsslag, och slag för att engagera följare... men är en bluff ett sådant slag?
Det OSR-mässiga sättet vore att domaren inte bedömer en sådan sak som en bluff, utan slår en tärning. Möjligtvis med objektiva kriterier som att om bluffen innehåller sann information om prästens skumma affärer så får man +1.
Det vore lättare för SL att vara opartisk i ett BRP-spel (med färdigheter).
Och i ett spel där SL förväntas vara mer ledare av berättelsen, spelmomentet är underordnat, och SL inte förväntas vara opartisk, så klarar man sig ganska bra i ett OSR-spel (utan färdigheter).
Är inte detta lite konstigt?
Jag har nog sista tiden försökt spelleda mer OSR-stil, och mindre SL-allsmäktigt, och nu saknar jag färdigheter som Bluffa mer än någonsin.